Asiantuntijana Digitalist Groupin CEO Ville Tolvanen. Kuva Jarkko Mikkonen.
Asiantuntijat

Digitalisaatio vaatii selkeän vision

SYKSYLLÄ 2017 elämme aikaa, jolloin teknologiasta on tullut käyttökelpoista, suosittua ja kohtuuhintaista. Digitalisaation painopiste siirtyy tekniikasta kulttuurien ja toimintamallien johtamiseen. Teknologian rinnalle tarvitaan muutosjohtamisen työkaluja korvaamaan vanha ajattelu uusilla tavoilla.

DIGITALISAATION tehtäväksi nousee rakentaa enemmän ja parempaa vähemmällä. Keskeisimmiksi digitaidoiksi nousevat kuunteleminen, yhdessä kehittäminen, muotoilu ja tiedolla jatkuva parantaminen. Tarvitaan selkeä digivisio, jonne analogista yrityskulttuuria kammetaan kohti parempia tuloksia ja tekemistä.

KEHITTYVÄT YRITYKSET jakavat ICT –kehittämisen infrastruktuuriin, toiminnan ja prosessien johtamiseen ja innovaatioihin. Uuden luominen haastaa liikeideoita, luo uusia mahdollisuuksia ja toimintamalleja, mutta haastaa organisaatiot ajattelemaan uudella tavalla. Data voi olla arvokasta jossain muussa liiketoiminnassa tai mahdollistaa aivan uutta liiketoimintaa.

DIGITAITOJEN ja liiketoiminnan kehittäminen vaatii kykyä suunnitella oman arvoketjun ulkopuolelle koko arvoverkostoja pohtien, kirkasta visiota asiakkaiden ja ympäristön suunnasta ja rohkeutta rakentaa sekä uutta että uudella tavalla. Megaprojektien rinnalle nousevat vaihtoehdoiksi ketterät toimintamallit ja kevyet kuluttajamaiset kehitysympäristöt. Uutta saadaan aikaiseksi nopeasti ja sitä voidaan testata aidossa asiakas- ja kumppaniympäristössä välittömästi.

Yhdessä asiakkaiden kanssa tekeminen nousee arvoon arvaamattomaan, sillä parhaiten asiakkaiden arvostuksen ymmärtävät voittavat paikkansa arvokkaillakin markkinoilla.

 

Saatat myös pitää