Asiakaslähtöinen autotalo täyttää pyöreitä

Asiakaslähtöinen autotalo täyttää pyöreitä

Kunnioitettavaan kymmenen vuoden ikään yltänyt Autotalo Leppiniemi toi autojen myyntitilikaupan Suomeen. Vakiintunut asiakaskunta kielii toiminnan luotettavuudesta ja palvelun tasosta.

Asiakaslähtöinen autotalo täyttää pyöreitä

Leppiniemi on persoonallinen autotalo, jossa asiakas on ykkönen. 

Teksti Taneli Tuokko  Kuva Eino Ansio

Lähtöjään tamperelainen perheyritys on käynyt kymmenen toimintavuotensa aikana kotikaupungissaan läpi kahdet vuokratilat. Nyt alkavalle toiselle vuosikymmenelle on löydetty viimeinkin täysin oma paikka aivan Lempäälän Ideaparkin kupeesta.

Yritys on myös uudistanut brändiään, mutta palvelut pysyvät samoina. Syykin on selvä: asiakaskunta on oppinut luottamaan, että Leppiniemellä on kattava palvelu yhden katon alla. Läpinäkyvyys ja asiakkaiden huomioiminen on keskiössä, eikä sitä aiota muuttaa.

– Vaikka toiminta on mennyt vuosi vuodelta eteenpäin, niin olemme me vähän tällainen ystävä- ja kaverikeskeinen autoliike. Meillä on vakiintunut asiakaskunta, jonka kanssa teemme kauppaa, kertoo toimitusjohtaja ja omistaja Kimmo Leppiniemi.

Leppiniemi tarjoaa vaihtoautoja jokaiseen makuun, mutta erikoistuu myös maahantuontiin. Tuontipalvelussa ovatkin yrityksen juuret. Kimmo perehtyi maahantuontiin jo 2000-luvun ensimmäisellä kymmenyksellä, kun autojen ostaminen Saksasta alkoi kiinnostamaan.

– Ensimmäiset autot hain ja myin itse. Sittemmin heräsi ajatus tehdä samaa ammattimaisesti. 

Leppiniemen ideana oli myydä autoja parhaalla mahdollisella hinnalla siten, että asiakas saa autoliikkeen edut, joita yksityishenkilönä ei saa. Liikkeen kautta saa luotettavan kuluttajansuojallisen turvan. 

– Tällä ajatuksella hyppäsimme asiakkaiden kanssa Saksan markkinoille, ja katsoimme yhdessä parhaat autot, parhaaseen hintaan.

Myy ja aja samaan aikaan

Leppiniemi on Suomen ensimmäinen myyntitilikauppaa ammattimaisesti tekevä autokauppa. Myyntitilikaupassa auto pysyy asiakkaan omistuksessa ja asiakas voi ajaa autoaan samaan aikaan, kun se on myynnissä.

– Ei tarvitse jättää autoa pihaan ja jäädä autottomaksi. Me otamme yhteyttä, kun ostaja on tulossa sitä katsomaan, Leppiniemi aloittaa.

Prosessin alussa keskustellaan myyntitiliasiakkaan kanssa siitä, minkälainen hinta autosta halutaan saada. 

– Asiakkaalle iso etu on edelleen se, että myyntitiliasiakkaat pääsevät käyttämään liikkeen etuja ja saamaan siten parhaan hinnan autostaan, Leppiniemi painottaa.

Leppiniemen palveluihin kuuluu muun muassa fiksari, joka valmistelee auton sisä- ja ulkotilat puhtaaksi potentiaalisen ostajan tullessa katsomaan sitä. Myyjä ei tässäkään tapauksessa jää autottomaksi, vaan vierailun ajaksi hänen on mahdollista napata mieluisa auto koekäyttöön.

Asiakkaan kannalta myyntiprosessi on vaivaton. Leppiniemi huolehtii myynnistä ja markkinoinnista omien kanaviensa kautta. Ostotiedusteluihin vastaaminen on liikkeen vastuulla, kuten myös neuvotteluiden käyminen yhdessä sovitun suunnitelman mukaisesti.