Yrittäjien oma Oscar-gaala

Konsulttiyhtiö EY (Ernst & Young) on järjestänyt Entrepreneur of the Year -kilpailua vuodesta 1986 lähtien. Monet kansainvälisen kilpailun voittajista ovat nousseet maailmanmaineeseen.
Teksti Tuomas I. Lehtonen Kuva EY ja Sanni Hirvonen
EY Entrepreneur of the Year -kisan Suomen osakilpailun johtaja Juha Hilmola ja projektipäällikkö Anna Pyykkö esittävät visaisen kysymyksen: Mikä yhdistää Googlea, Amazonia ja Supercelliä? Jokainen niistä on yritystoimintansa aikana pokannut nimiinsä EY:n järjestämän yrityskilpailun voiton. Ei siis ihme, että vuosittain tuhannet yrittäjät lähtevät tavoittelemaan kilpailun voittoa.
Vuosittainen kilpailu käynnistyy yli 60 maassa järjestettävillä kansallisilla kilpailuilla, joihin osallistuu yhteensä tuhansia yrittäjiä. Suomessa EY on järjestänyt kilpailua vuodesta 2003 lähtien. EY:n yhteistyökumppaneina toimivat Työeläkeyhtiö Elo ja Evli Pankki. Suomen maavoittajiksi ovat yltäneet muun muuassa Ponsse, Marimekko, Rovio, Supercell ja Marinetek.
– Tammikuussa valittava Suomen maavoittaja pääsee kesäkuussa Monacoon kansainväliseen loppukilpailuun, jossa valitaan World Entrepreneur of the Year. Loppukilpailu on todellinen kasvuyrittäjyyden ilotulitus. Kaikki kilpailijat ovat voittajia ja saavat osansa näkyvyydestä. Suomen kautta aikain nuorin maavoittaja DealDashin William Wolfram kuvaili finaalihuipentumaa sanoin ”The Oscars for Entrepreneurs”, Hilmola kertoo.
Kilpailu luo roolimalleja
Osallistuminen on maksutonta. Mukaan voivat ilmoittautua kasvuyrittäjät, jotka ovat aktiivisesti mukana yrityksensä toiminnassa. Lisäksi yrityksen kasvulle, kannattavuudelle, pääomalle ja koolle asetetaan tietyt kriteerit. Uusien ja pienempien yritysten yrittäjät voivat osallistua kisan Start Up -sarjaan, jossa taloudelliset kriteerit ovat väljemmät.
– Kaikki kilpailuun osallistuvat yrittäjät ovat sopivia kandidaatteja voittajiksi. Talouslukujen ja kasvun lisäksi valinnassa painottuvat monet asiat. Esimerkiksi yrittäjän tarinalla, visoilla ja johtajuudella sekä yrityksen kyvyllä luoda uusia innovaatioita ja vastuullisia ratkaisuja on iso merkitys. Suurin ja näyttävin ei automaattisesti ole voittaja. Yhtenä vuonna kansainvälisen kilpailun voitti pankkiiri, joka mahdollisti pankkitilin kaikille kenialaisille. Haluamme luoda kilpailun avulla uusia roolimalleja ja parantaa yrittäjyyden mahdollisuuksia globaalisti. Tämä kilpailu on suurin vastuullisuushankkeemme niin Suomessa kuin kansainvälisesti, Hilmola tiivistää.
Kilpailuun osallistumisesta on yrittäjälle ja yritykselle paljon hyötyä, vaikka voitto ei omalle kohdalle osuisikaan. Luvassa on muun muassa uusia verkostoitumis- ja liiketoimintamahdollisuuksia, medianäkyvyyttä sekä uuden oppimista.
– Kasvuyritysasiantuntijamme syvähaastattelevat kaikki ehdokkaat ja tekevät haastattelusta yhteenvedon, joka toimii kilpailuraadin työkaluna. Haastattelu auttaa yrittäjiä katsomaan yrityksen tilannetta ulkopuolisen silmin. Monesti hektisen menon keskellä tämä toimii heille ilahduttavana summauksena siitä, miten paljon he ovat jo saaneet aikaan, Pyykkö toteaa.
Kilpailun EY:stä riippumaton tuomaristo koostuu menestyneistä yrittäjistä, yhteiskunnallisista vaikuttajista ja pääomasijoittajista. Suomen tuomariston puheenjohtajana toimii Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.
Omannäköinen urapolku
Hilmolan ja Pyykön mielestä EY Entrepreneur of the Year -kilpailun järjestelyt laajentavat mukavasti heidän omia työnkuviaan. Hilmola nimittäin toimii EY:llä tilintarkastajana ja partnerina, Pyykkö puolestaan markkinointipäällikkönä.
– Olemme esimerkkejä siitä, miten erilaisia työnkuvia EY:n kaltaisessa konsulttitalossa on ja miten monipuolisia töitä pääsee tekemään. Tilintarkastajien, verojuristien ja konsulttien ohella meillä työskentelee esimerkiksi IT-alan, viestinnän sekä markkinoinnin ammattilaisia, Pyykkö sanoo.