Ympäristöystävällinen toimija painoalan suunnannäyttäjänä

Plusprint lupaa, että se tuottaa perinteiset painotuotteet ekologisemmin sekä vastuullisemmin. Perustajien mukaan se tapahtuu kokonaisvaltaisella ymmärryksellä ja oikeilla valinnoilla.
TEKSTI | RITVA-LIISA SANNEMANN KUVA | KUJISPHOTO
Kun Jari Kuivalainen perusti Plusprintin vuonna 2012, oli alusta pitäen tavoitteena keskittyä digitaaliseen tuotantoon alan parhailla laitteilla. Kun energialähteeksi lisäksi valittiin tuulivoima, painotalosta alkoi kehkeytyä ekologinen, moderni ja dynaaminen toimija, jonka kasvu on ollut vauhdikasta etenkin viime vuosien ajan.
– Henkilökuntaa on tullut lisää, tilat ovat laajentuneet ja liikevaihto moninkertaistunut. Pandemiarajoitusten poistuttua liikevaihdon vuosittainen kasvu lähentelee jo 80 prosenttia, kertoo myyntijohtaja Tommi Laaksonen Plusprintistä.
Laaksonen tuli painotalon osakkaaksi vuonna 2017 ja on sen jälkeen nostanut ympäristöarvot yrityksessä esille yhä näkyvämmin. Laaksosen rooli vastuullisuusasioiden kehittäjänä on ollut merkittävä, ja hän toivoo koko alalle tarkempaa sääntelyä ympäristöasioissa.
– Alamme on jäljessä kehityksestä vastuullisuusnäkökulmasta ajatellen. Pyrimme opastamaan asiakkaita tekemään parempia valintoja ja tuottamaan brändituotteensa nykyaikaisemmin, kertoo Laaksonen.
Plusprint suosii kierrätysmateriaaleja, käyttää matalaenergialaitteistoa ja uusiutuvaa energiaa sekä minimoi hukan ja kierrättää syntyvän jätteen. Tästä osoituksena yrityksellä on muun muassa Ekokompassi-sertifikaatti.
– Yritys ei kuitenkaan tarvitse ainuttakaan kaupallista sertifikaattia voidakseen toimia vastuullisesti. Kaikki alalla toimivat yritykset pitäisi sen sijaan sertifioida automaattisesti toimiluvan saadakseen, ehdottaa Laaksonen.
Päästöt kompensoidaan
Plusprint kompensoi sen painotuotteista syntyviä päästöjä automaattisesti, ilman lisäkustannuksia asiakkaalle. Kompensointi tapahtuu tukemalla ilmastopainotteista metsänhoitoa yhteistyössä Hiilinieluntuottajat-yrityksen ja suomalaisten metsänomistajien kanssa. Toiminta synnyttää aidosti uutta hiilinielua, jolla ei ole kytkentää EU:n virallisiin ilmastotavoitteisiin.
Asiakastyytyväisyys syntyy laadusta ja ammattitaidosta
Moderni, digitaalinen laitekanta on saanut Plusprintillä seurakseen älykkään tuotannonohjausjärjestelmän, joka säästää väriä ja materiaalia ja tukee näin ekologista kokonaisuutta. Tuotannon automatisointi on merkinnyt lisäksi ajansäästöä ja tarkkuutta.
– Ei pidä unohtaa myöskään kovan luokan ammattilaisia, joista moni on ollut alalla vuosikymmeniä. Teemme työtä suurella sydämellä ja asiakaslähtöisesti, kertoo Plusprintin toimistosihteeri Anette Sirén.
Sirén katsoo, että asiakas saa usein jopa paremman tuotteen kuin on tilannut, koska henkilöstö haluaa tarjota vain parasta. Yrityksen asiakastyytyväisyys oli viimeisimmässä mittauksessa 4,8/5.
– Asiakkaat ovat entistä valveutuneempia, ja he ovat kiinnostuneita teknologian lisäksi myös ekologisista arvoista, Sirén arvioi.
Pääosa Plusprintin asiakkaista on eri puolilla Suomea toimivia yrityksiä ja isoja brändejä. Parhaiten suuri yleisö pääsee ihastelemaan yrityksen painojälkeä Pori Jazzeilla, jonka kaikki painotuotteet yritys tekee.
Sopiva materiaali löytyy aina
Monipuolinen konekanta takaa asiakkaille kattavat palvelut kaikkiin tarpeisiin. Plusprint vastaa monen asiakkaansa kaikista brändituotteista, kuten esitteistä, myymälämarkkinoinnista ja toimistojen brändäyksestä. Yrityksen varastokanta on niin laaja, että asiakkaalle järjestyy kaikkiin tarpeisiin aina sopiva materiaali, oli se sitten paperia, tarroja, kartonkia, foliota tai vaneria. Visuaalisena apuna on mahdollisuus käyttää myös Plusprintin graafikkoja.
Ekologinen painotalo
- Plusprint on vuonna 2012 perustettu painotalo, jolla on yli 2000 asiakasta ympäri Suomea.
- Yritykseltä löytyy Avainlippu-tunnus ja Ekokompassi-sertifikaatti.
- Plusprint haluaa olla Suomen vastuullisin ja ekologisin toimija alallaan. Yritys minimoi hiilijalanjäljen kaikissa tuotantovaiheissa.