Vastuullisia kuljetuksia asiakkaan tarpeisiin

Norjan postin tytäryhtiö Bring tarjoaa logistiikkaratkaisuja sekä vastaa yritysten moninaisiin kuljetustarpeisiin erityisesti Pohjoismaissa.
TEKSTI | JUKKA NORTIO KUVAT | BRING
Norjalainen Bring tarjoaa logistiikkaratkaisuja niin pienille kuin suurillekin yrityksille kaikkialla Pohjoismaissa aina verkkokauppalogistiikasta lääkekuljetuksiin.
– Tunnemme Pohjoismaiset markkinat läpikotaisin, sillä olemme toimineet pitkään täällä ja teemme jatkuvasti markkinatutkimusta. Myös asiakkailtamme saamamme palaute kertoo meille paljon siitä, miten voimme parhaalla mahdollisella tavalla kehittää palveluitamme, toteaa Bring Finlandin myyntipäällikkö Toni Mustonen
Palveluita tarjotaan kuriirilähetyksistä yritysten lavakuljetuksiin. Isoissa kuljetustarpeissa tarjoamaa laajentaa Bring Cargon kuljetuspalvelut. Bringin palveluverkostossa on 38 terminaalia ja 7 000 noutopistettä ympäri Pohjolaa. Ja mikä parasta: laaja kuljetusverkosto ja kattava palvelupaletti joustavat asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Asiakastarpeen muutokseen on vastattava nopeasti
Korjattuja matkapuhelimia myyvä Swappie on esimerkki siitä, miten Bringin palvelu taipuu toiminnassa tapahtuviin muutoksiin.
– Swappie perusti Helsingin varaston rinnalle uuden varaston Tallinnaan. Saimme palvelumme toimimaan hyvin nopeasti uudessa varastossa samalla palvelutasolla kuin Helsingissä. Kokonaisratkaisu näyttää asiakkaalle samalta riippumatta siitä, mistä tavara lähtee. Projektin valmistuttua asiakas kiitteli erityisesti joustavuuttamme.
Vaikka Bring on sielultaan pohjoismainen, vastaa se myös asiakkaillensa niihin kansainvälisiin kuljetustarpeisiin, joiden päätepiste on Pohjoismaiden alueella.
Laaja asiakaskunta arvostaa Bringin ainutlaatuista ja joustavaa palvelua. Yksi esimerkki on Suomesta lähtevät kuljetukset, jotka ajetaan Suomen ja Ruotsin läpi suoraan Tromssaan. Näin säästetään aikaa jopa päiviä, kun kuljetukset eivät kierrä Tukholman ja Oslon kautta.
Laatu ja luotettavuus edellä
Kuljetuspalveluyritysten kilpailussa palvelun laadulla ja luotettavuudella on iso rooli. Samalla pitää katsoa kustannusten perään. Bring Finlandin toimitusjohtaja Jyrki Holtarin mukaan Bring on onnistunut pitämään kustannuksensa kurissa prosessejaan hiomalla ja samalla huolehtinut palveluidensa laadusta.
– Lisäarvopalvelut ovat asiakkaillemme tärkeitä. Heidän pitää tietää, missä heidän tavaransa liikkuu. Toimitusaikojen pitää olla tarkkoja ja yhä nopeampia. Ei riitä, että on halvin. Tuotteen pitää olla kaikin puolin kilpailukykyinen, Holtari sanoo.
Tärkeää on kyky palvella asiakkaiden moninaisia tarpeita.
– Tarjoamme ratkaisun yrityksille yhdestä kuluttajalle menevästä paketista suuriin lavakuljetuksiin. Meiltä löytyy erilaisia kuljetustapoja: hitaampia ja edullisempia tai kalliimpia pikakuljetuksia. Yleistrendi on se, että asiakkaamme haluavat aina vaan nopeampia kuljetuksia.
Sopivia ratkaisuja löytyy kaikille asiakkaille, ovat he sitten luomassa aivan uutta liiketoimintaa Pohjolassa tai kasvattamassa volyymeitaan olemassa olevalla markkinalla.
Luotettavuudesta kertoo myös se, että monet suuret kansainväliset kuljetusyhtiöt ovat valinneet sen pohjoismaiseksi kumppanikseen.
– Muun muassa Norjassa lähes kaikki jakelut päätyvät lopulta meidän ketjuumme, Holtari sanoo.
Toimitusaikojen täytyy olla yhä tarkempia ja nopeampia.
Bring Finlandin toimitusjohtaja Jyrki Holtari
Kuluttajat sekä työntekijät kiittävät Glow-palvelua
Palvelun pitää olla sujuvaa, helppoa ja luotettavaa myös kuluttaja-asiakkaille ja Bringin omalle henkilökunnalle. Siksi yritys on tarjonnut ainutlaatuisen kuljetusten seurantajärjestelmä Glown jo parin vuoden ajan myös Suomessa.
Matkapuhelimessa ja muissa älylaitteissa toimivan Glown ansiosta esimerkiksi Ruokaboksin tilaaja saa jatkuvasti päivittyvää, ajankohtaista tietoa tilauksensa etenemisestä. Kun toimitusaika lähenee, arvioitu toimitusaika tarkentuu.
– Palvelu huomioi vaikkapa yllättävän liikennetilanteen tai säätilan muutoksen. Kun toimitusaika on lähellä, asiakas saa minuutin tarkkuudella ajan, jolloin lähetys on perillä, Mustonen sanoo.
Holtarin mukaan tarkkaa toimitusaikaa tarjoava sovellus on tulevaisuudessa edellytys kaikille logistiikkaketjun toimijoille, jos ne mielivät toimia alalla.
Kuluttajapaketit Pohjolassa saman päivän aikana
Suomessa Bringin keihäänkärkinä ovat sekä pikatoimitukset (Bring Express) että pakettilähetykset (Bring Parcels). Yritys on erikoistunut myös ruokapakettien iltajakeluun. Se toimittaa Ruokaboksin ruokapaketit alueella, joka kattaa 70 prosenttia suomalaisista.
– Kasvusta kertoo se, että monilla yrityksen käyttämistä reiteistä on saavutettu 100 prosentin vuosittainen kasvu ja yrityksen asiakasliikevaihto kasvoi vuoden 2021 aikana 30 prosentilla edellisvuodesta.
Suomalaisille kuluttajatuotteita vieville yrityksille Bring on sopiva ratkaisu, kun ne toimittavat tuotteitaan pohjoismaisille asiakkailleen. Tämän takaa sekä 7 000 noutopistettä että kotiinkuljetus. Samalla kun Bring kuljettaa suurta määrää kuluttajapaketteja, kulkee samoissa kuljetuksissa myös yritysten suuremmat tavaraerät lavoilla tai paketteina. Suomessa Bring jakelee päivittäin muiden maiden vientituotteita kotimaisille asiakkaille.

Nopeat toimitukset tuovat paikallisen palvelun tuntua
Suurimman kasvupotentiaalin Holtari näkee kuluttajajakelussa, johon tulee jatkuvasti uusia palveluita. Bring on alkuvuodesta avannut Norjan Bergenissä 36 000 neliömetrin Shelfless-automaattivaraston. Asiakasyritys toimittaa tavaransa varastoon, mistä ne kuljetetaan tilaajille. Varastoja rakennetaan tämän vuoden aikana myös Ruotsiin ja Tanskaan.
Toimitusajat lyhenevät merkittävästi Shelfless-palvelun ansiosta useista päivistä jopa saman päivän aikana tapahtuviin toimituksiin.
– Suomalaisen verkkokauppaa harjoittavan yrityksen asiakkaat saavat paikallisen palvelun tunnun kaikissa Pohjoismaissa. Kun kuluttaja tilaa tuotteen, se keräillään varastossamme ja kuljetetaan joko lähimpään noutopisteeseen tai suoraan asiakkaan ovelle. Keräilykulut olemme onnistuneet minimoimaan varastomme täysautomaattisella keräilyllä, Holtari kertoo.
Bringin toiminnan keihäänkärkenä on rakentaa vahvoja asiakassuhteita ja varmistaa, että lähetykset toimitetaan aina ajallaan ja ensiluokkaisessa kunnossa.
Ei viherpesua vaan konkreettisia toimia
Vastuullisuusteot ja -tavoitteet ovat Bringillä kuljetusyhtiöksi kunnianhimoiset. Jo nyt sen lähikuljetukset Norjan 49 kaupungissa ovat fossiilivapaita.
Bringillä tiedetään, että asiakkaat ja asiakkaiden asiakkaat vaativat tänä päivänä logistiikkakumppaniltaan vastuullista toimintaa. Lupaukset eivät riitä, tarvitaan konkreettisia toimia.
Tavoitteena on, että yritys käyttää vuoteen 2025 mennessä vain uusiutuvaa energiaa kaikissa kuljetuksissaan ja kiinteistöissään. Hyviä esimerkkejä ovat Bring Finlandin Vantaan pääterminaalin 50 kilowattipiikin aurinkopaneelit ja Suomessa tehtävät jakelut, joista 30 prosenttia hoidetaan biodieselillä.
– Bring on ollut logistiikka-alalla suunnannäyttäjä. Olimme jo vuonna 2009 hiilineutraali yritys, Mustonen kertoo ylpeänä.
Vastuullinen toiminta näkyy kaikkien asiakkaiden edellytyksissä, mutta erityisesti nuoret kuluttajat vaativat ja arvostavat sitä.
– Nuoret tyytyvät jopa hitaampaan kuljetukseen, jos se on vastuullisempaa kuin nopea, Mustonen sanoo ja kertoo esimerkin.
– Merkittävä asiakkaamme Ruotsissa tarjoaa kuluttaja-asiakkailleen useita eri toimitusvaihtoehtoja. He ovat kertoneet meille, että 80 prosenttia volyymistä suuntautuu meidän kuljetusverkostoomme, koska kuluttajat mieltävät Bringin luotettavaksi ja vastuulliseksi toimijaksi, Mustonen iloitsee.
Oslossa, Tukholmassa ja Göteborgissa Bring tekee yhteistyötä paikallisten jätehuoltotoimijoiden kanssa niin, että sen toimittamat paketit ja jätehuollon jätteet kulkevat samoilla kuljetuksilla. Tällä järjestelyllä vähennetään merkittävästi keskusta-alueiden liikennettä. Sähköistetyt pakettiautot on brändätty Älskande stad -nimen alle.
Bring on kuljetusalan vihreä edelläkävijä
78 MILJOONAA PAKETTIA VUODESSA
Bring toimittaa paketteja ja lähetyksiä yksityishenkilöille sekä paketti- ja lavalähetyksiä yrityksille.
38 TERMINAALIA POHJOISMAISSA
Yritys tarjoaa kuiva-, viileä- ja pakkasvarastointia suurille tavaramäärille tai yksittäisille lavoille Suomessa sekä muissa Pohjoismaissa.
7 500 NOUTOPISTETTÄ POHJOISMAISSA
Bringin laajalla noutopisteverkostolla on 100-prosenttinen kattavuus pohjoismaissa.
YLI 6 000 TYÖNTEKIJÄÄ
Bringin tarjoamiin uramahdollisuuksiin sisältyy muun muassa myynti, jakelu, kuljetus, terminaalityö, liikennekoordinointi sekä asiakaspalvelutyö.
49 PÄÄSTÖTÖNTÄ KAUPUNKIA
Bringin pienpakettien lähikuljetukset ovat täysin fossiilivapaita jopa 49 kaupungissa Norjassa.