Vastuullinen tuotanto alkaa jo kahvipelloilta

Hyvä maku myy edelleen kahvin, mutta tuotannon eettisyys ja ympäristövaikutukset kiinnostavat yhä useampaa kuluttajaa. Arvid Nordquist on edelläkävijä, jolle vastuullisuus alkaa jo kahvipelloilta.
TEKSTI | ANNA GUSTAFSSON KUVA | ARVID NORDQUIST
Arkiaamujen kahvi kotona tai työpaikalla yhdessä kollegojen kanssa. Iltakahvi töiden jälkeen tai sunnuntaiaamujen herkkukahvi. Suomalaisten kahviviikkoon mahtuu monenlaisia makukokemuksia, kuvailee Arvid Nordquistin tuotepäällikkö Tuula Urrila-Koppanen.
– Suomalaiset ovat selkeästi halukkaampia kokeilemaan uusia makuja. Myös kahvilta on alettu kaivata vaihtelua, ja kodeista alkaakin löytyä useampia erilaisia koneita kahvin valmistukseen.
Suomalaiset kuluttavat kahvia lähemmäs 10 kiloa vuodessa henkeä kohden. Perinteisesti kahvi on ollut vaaleapaahtoista suodatinkahvia, mutta makutottumukset ovat muuttuneet tummempaan suuntaan. Arvid Nordquistin kahvit ovat pääsääntöisesti tummapaahtoisia ja kaikki sataprosenttisesti korkealaatuista Arabica-papua.
– Myydyin merkki on voimakas ja tummapaahtoinen Reko. Kahvia myydään maku edellä ja siinä me pärjäämme. Kahviemme myynti on kasvanut Suomessa huimat 20-30 prosenttia vuodessa.
Ostajat haluavat arvoja
Suomessa Arvid Nordquistin kahvien suurin asiakasryhmä on 25-40-vuotiaat suurkaupungeissa asuvat kuluttajat, joiden ostopäätöksiä ohjaavat maun lisäksi vahvasti arvot. Kulutuspäätöksissä korostuvat vastuullisuus, paikallisuus ja yksilöllisyys. Globaalisti ostotottumuksia selvittävän tutkimuslaitos NMI:n mukaan 33 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista miettii vastuullisuutta ostopäätöksiä tehdessään.
Kaikki Arvid Nordquistin reilun kaupan kahvit ovat luomua. Käytössä on kansainvälinen vastuullisesta viljelystä kertova UTZ-sertifikaatti. Vastuullisuuteen ei liity pelkästään kahvinviljelijä, vaan koko yhteisö hänen ympärillään.
– Sen lisäksi, että kahvinviljelijöiden työolot ovat hyvät ja heille maksetaan reilu korvaus, otamme yrityksenä vastuuta myös kouluista, sairaaloista ja alueesta viljelyksen ympärillä, Urrila-Koppanen kertoo.
Tuhansia istutettuja puita
Kahvintuottajan vastuullisuuteen liittyy myös laaja hiilijalanjäljen kompensointi. Arvid Nordquist istuttaa vuosittain yli 150 000 puuta niihin maihin, joissa sen kahvia viljellään. Puiden istuttamisen tekee skotlantilainen hyväntekeväisyysjärjestö Plan Vivo, joka myös huolehtii, että istutettavat puut hyödyttävät yhteisöä esimerkiksi polttopuuna tai rakennusmateriaalina.
Istutettavien puiden lajikkeet mietitään myös siltä kantilta, että yhteisö voi vähentää köyhyyttä myymällä niiden hedelmiä. Eikä hiilidioksidipäästöjen kompensointi pääty vain pelloille. Myös kahvin logistiikan hoitava yhtiö raportoi kuljetuksista syntyvät päästöt, jotka hyvitetään puita istuttamalla. Arvid Nordquistin Tukholman Solnassa sijaitseva paahtimo käy jo biopolttoaineella.
– Mietimme liiketoiminnassamme niin planeettaa kuin ihmisiäkin. Se ei ole meillä vain vastaus kuluttajien toiveeseen, vaan osa yrityksen perusarvoja.