Uusi somealusta panostaa käyttäjien luovuuteen

Suomalaisyrityksen uusi sosiaalisen median alusta ui vastavirtaan. Huomio on käyttäjien luovuudessa, ei mainostamisessa.
TEKSTI | TONI RAJAMÄKI KUVA | GLOSTARS
Sosiaalinen media on oiva paikka nostaa itseään esiin. Omat saavutukset, ylpeydenaiheet ja oma elämä on helppo lätkäistä hetkessä tuhansien ihmisten nähtäväksi – ja niin miljoonat ihmiset tekevät joka päivä.
Se on myös ymmärrettävää, sillä henkilökohtainen sisältö kiinnostaa monia. Mutta kaikki eivät kuitenkaan välitä somekäyttäjien henkilökohtaisesta elämästä tai mielipiteistä. Joillekin tärkeintä on laadukas sisältö, ei sisällöntekijän nimi.
Tämän vuoksi suomalainen start-up-yritys Expli Oy loi uudenlaisen alustan, jossa luovuus ja visuaalinen taito kukkivat ja henkilöbrändit jäävät taka-alalle. Glostars-niminen alusta sai alkunsa pandemian alkuvaiheessa, kesällä 2020.
Yksinkertaisuudessaan Glostars on alusta, jossa kuka tahansa valokuvaamisesta ja visuaalisesta sisällöntuotannosta innostunut henkilö voi jakaa tuotoksiaan muiden käyttäjien nähtäväksi. Kaikki huomio on sisällöissä, ei tekijöissä.
– Me vaalimme luovuutta ja autenttisuutta, sanoo Glostarsin markkinointijohtaja Anastasiia.
Ja sen todella huomaa alustaa käyttäessä. “Feedi” täyttyy upeista kuvista, joissa aiheina saattavat olla esimerkiksi eläimet, luonto, maisemat tai vaikkapa rakennukset. Käyttäjiä ei nosteta jalustalle, eivätkä mainokset vilise silmissä. Vain luovuus korostuu.
Käyttäjien nimet toki näkyvät kuvien yhteydessä, ja alustaa voi käyttää esimerkiksi omana kuvaportfolionaan ja markkinointikanavanaan, mutta perusperiaate ei muutu: oma työnjälki ja luovuus ovat keskiössä.
– Siitä yksi hyvä esimerkki on järjestämämme kilpailut, joihin kuka vain voi osallistua omilla sisällöillään. Kilpailun ollessa käynnissä osallistujien nimet eivät näy. Ne näkyvät vasta kilpailun jälkeen, joten ihmisten sijaan sisällöt kilpailevat keskenään.
Alustan kenties erityisin piirre on sen ilmapiiri.
– Olemme yhteisö, jossa ihmiset ovat avoimin mielin riippumatta päämääristään. Käyttäjämme suhtautuvat intohimolla sisältöjen luomiseen ja tietotaitonsa jakamiseen.
Kansainvälinen työyhteisö
Glostarsin taustalla oleva Expli on monella tapaa poikkeuksellinen yritys. Sen lisäksi, että yrityksen tarjoama alusta haastaa nykypäivän somenormit, ovat myös taustat epätyypilliset. Vaikka kyseessä on suomalainen yritys, taustajoukot ja sijoittajat tulevat muualta.
Glostars sai alkunsa vuonna 2015, kun Lappeenrannan yliopistossa opiskellut, nykyään yrityksen toimitusjohtajana työskentelevä Sajib Saha ja viisi muuta samassa yliopistossa opiskellutta perustajajäsentä loivat ensimmäisen version tuotteesta. Sen jälkeen mukaan on tullut ulkomaisia ja ulkomailla toimivia työntekijöitä ja kumppaneita, kuten pohjoisamerikkalaiset sijoittajat, ja palvelua on kehitetty yhdessä kansainvälisen yhteisön kanssa.
– Olemme ikään kuin keskus ulkomaalaisille. Se on tietenkin tarkoittanut todella, todella paljon videokokouksia, kun kaikki ovat eri paikoissa, Anastasiia naurahtaa.