Tulevaisuuden autokauppa on joustavampaa ja reilumpaa

Koko autokaupan toimialaa mullistava Autovex mahdollistaa kätevän kaupanteon kuluttajien ja autoliikkeiden välillä. Myyjä saa autostaan parhaan hinnan ja liike tehoa ostotoimintaan.
TEKSTI JA kuva | autovex
Keväällä 2018 lanseerattu AutoVex on Suomen ensimmäinen ja johtava autoliikkeiden kilpailutuspalvelu. Viidessä vuodessa palvelun kautta on myyty autoja jo yli 400 miljoonan euron edestä. Myytyjen autojen määrä on perustamisvuodesta lähtien vuosi vuodelta tuplaantunut.
– Meidän palvelumme avulla oman auton voi myydä siitä eniten tarjoavalle autoliikkeelle nopeasti ja vaivattomasti. Palvelun toimivuus perustuu kehittämämme ohjelmiston ja ammattitaitoisen tiimin yhteistyöhön, kertoo AutoVexin perustaja ja toimitusjohtaja Sebastian Frick.
Palvelu on auton myyjälle täysin ilmainen, eikä sen käyttö velvoita auton myyntiin. AutoVexin liiketoimintamalli perustuu autoliikkeiden toteutuneista kaupoista maksamaan välityspalkkioon, joka on keskimäärin 210 euroa ja halvimmillaan 100 euroa.
– Auton myyjä voi aina valita itse, haluaako hyväksyä autoliikkeen tarjouksen vai ei. Näin kaikki osapuolet voittavat, Frick toteaa.
Kaikki alkoi turhautumisesta
Autovexin liikeidea sai alkunsa Frickin omasta, kohtuuttoman työläältä tuntuneesta autonmyyntikokemuksesta. Tällöin hän oli vielä erään merkkiliikkeen liiketoiminnan kehitystehtävissä, mutta autokaupan toimialan tunteminen ei kuitenkaan tehnyt oman auton myynnistä yhtään helpompaa.
– Saadakseen omasta autostaan hyvän hinnan joutui kontaktoimaan jokaisen autoliikkeen erikseen autoa esitelläkseen – ja tämän jälkeen neuvottelemaan hinnasta jokaisen kanssa. Tämä on epämieluisaa puuhaa, varsinkin silloin, jos ei ole täysin varma auton käyvästä arvosta tai tiedä autoista paljoa yleisellä tasolla, Frick toteaa.
Autovexin hienous piileekin juuri siinä, että autoaan myyvä tavoittaa kerralla satoja autoliikkeitä, joilla voi olla tarve juuri sellaiselle autolle, jota palvelun käyttäjä on myymässä. Samalla Autovex tekee myös automyymälöiden arjesta helpompaa, kun myytävistä autoista tarjotaan tarkat tekniset sekä kuntoon liittyvät tiedot kätevästi ja selkeästi.
– On tärkeää, että autoliike saa kaiken relevantin tiedon tarjouksen tekemistä varten. Myyjä puolestaan saa tarvittaessa apua asiakaspalvelustamme, jos ilmoituksen teossa herää kysyttävää.
Joustavuus on huipussaan, kun kaupanteko onnistuu vaikka kotisohvalta.
Perustaja ja toimitusjohtaja Sebastian Frick
Digitaalinen tulevaisuus muovaa koko autokauppaa
Arjen sujuvoittamiseksi sekä elämän helpottamiseksi kehitetään jatkuvasti uusia digitaalisia palveluita niin julkisten organisaatioiden kuin yksityisten yritystenkin toimesta. Tämän päivän Suomessa on lähestulkoon hankalaa kuvitella sellaista elämänaluetta tai tarvetta, jota helpottamaan ei olisi saatavilla jonkinlaista digitaalista ratkaisua.
Kotimaisen digitaalitalouden poikkeuksellisen kovasta tasosta kertoo myös se, että Suomi on valittu viime vuosina jo kolmesti EU:n digitalisaatiovertailun kärkisijalle.
Digitalisaatio on nähtävissä myös autokaupassa sekä koko autoalalla laajemminkin, kun esimerkiksi autoliikkeiden tarjoamat etäesittelyt sekä etäasiointi yleisesti ovat kasvattaneet suosiotaan. Digitalisaation sekä elämää ja arkea helpottavan kehityskulun aallonharjalla toimii myös Autovex.
– Olemme jo alustavasti keskustelleet Autovexin pilotoinnista ulkomailla, sillä vastaavalla tavalla toimivia palveluntarjoajia on muuallakin vain vähän, Frick kertoo.
Autovexin kaltaisen palvelun toiminnan kulmakivi on tehokas ohjelmisto, jota on kehitettävä jatkuvasti paremmaksi niin autojen myyjien kuin autoliikkeidenkin tarpeita ajatellen. Käyttäjien kehitysehdotuksia myös kuullaan mieluusti ja tarkalla korvalla: esimerkkinä tästä on muun muassa ohjelmistoon lisätty auton myyjän ja autoliikkeen välinen nimettömänä tapahtuva neuvottelumahdollisuus.
Lopulta on kuitenkin kyse joustavammasta autojen ostamisesta ja myynnistä sekä siitä, että kaikki voivat olla tyytyväisiä kaupanteon tuloksiin.
– Kun kaupat voi tehdä vaikkapa kotisohvalta käsin muutamalla napautuksella, on siinä joustavuus huipussaan, Frick päättää.