Terveydenhoitoala kaipaa tyytyväisiä työntekijöitä

Työnvälityspalvelu Hoiwalla on listoillaan jo noin 1 500 lähi- ja sairaanhoitajaa ympäri Suomea. Yrityksen missiona on nostaa hoitajien työn arvostusta Suomessa.
Teksti Marja Hakola Kuva Patrik Pesonen
Kaupungilla on viime aikoina näkynyt tyytyväisiä hoitajia: hymyileviä, iloisia, työssään viihtyviä ja motivoituneita hoitoalan työntekijöitä. Erityisesti heitä on näkynyt bussipysäkeillä – ja tarkemmin ottaen pysäkkien sähköisissä mainostauluissa. Mitä he yrittävät meille sanoa?
– Kyseessä on yrityksemme Tyytyväinen Hoitaja -kampanja, jonka avulla haluamme tuoda esiin niin Hoiwan asiakkaiden kuin työntekijöiden tyytyväisyyttä toimintaamme, kertoo Hoiwa Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Fadumo Ali.
Hoiwa on kotimainen sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yritys, joka toimii julkisen ja yksityisen sektorin kumppanina kaikkialla Suomessa. Hoiwan avulla sairaanhoidon yksikkö voi turvata hoitajatarpeensa aina äkillisistä sairasloman sijaisuuksista pidempiaikaisiin työsuhteisiin. Lähi- ja sairaanhoitajien lisäksi Hoiwa välittää hoitajia kotihoitoon, rekrytoi ja välittää lääkäreitä sekä antaa tulkkauspalveluja.
Tyytyväinen Hoitaja -kampanja käynnistyi pääkaupunkiseudulla marraskuun lopulla ja kestää parisen viikkoa. Mainosten ja videoiden mallit ovat Hoiwan työntekijöitä.
– Kampanjan tavoitteena on antaa myönteinen kuva hoitoalasta ja myös houkutella nuoria opiskelemaan alaa.
Ali huomauttaa, että julkisuudessa on viime aikoina ollut esillä melko negatiivissävytteisiä näkemyksiä hoitajien työstä. Hoiwa haluaa toimia niin, että työntekijä tuntee olevansa arvostettu ja pidetty – ja sitä kautta vaikuttaa koko alan arvostukseen.
– Maksamme hoitajille kilpailukykyistä palkkaa ja pidämme huolta heidän hyvinvoinnistaan.
Osaavaa hoitoapua
- Hoiwa Oy on runsaan vuoden ikäinen hoitoalan työnvälityspalveluyritys.
- Hoiwan avulla hoitopalveluja tarjoavat toimijat ja hoitoalan ammattilaiset kohtaavat.
- Perustaja Fadumo Alin inspiraatio yrittäjyyteen kumpusi hoitoalan haasteista, joihin hän tahtoi itse tehdä muutoksen.
- Hoiwan tavoitteena on paitsi tarjota laadukasta hoitotyötä myös nostaa koko toimialan arvostusta Suomessa.
Ripeää rekrytointia
Hoiwan kehittämän teknologian ansiosta asiakkaat löytävät nopeasti juuri heille sopivan terveydenhuoltoalan ammattilaisen. Niin julkiset kuin yksityisetkin toimijat – kaupungit, kunnat, sairaalat, terveysasemat ja kotihoidon yksiköt – voivat ottaa yhteyttä Hoiwaan, kun tarvetta lisähenkilöstölle syntyy. Työnhakijat voivat puolestaan rekisteröityä työnhakijoiksi Hoiwan järjestelmään.
– Kun saamme tilauksen työnantajalta, etsimme laajasta verkostostamme parhaan mahdollisen ehdokkaan kohteeseen. Teemme aktiivisesti työtä sen eteen, että tehtävään löydetään oikea henkilö. Olemme henkilökohtaisesti yhteydessä potentiaalisiin työntekijöihin ja keskustelemme heidän kanssaan toimeksiannosta.
Hoiwa tarjoaa asiakkaalle koko paketin, eli hoitaa rekrytointiin liittyvän hallinnollisen puolen ja huolehtii muun muassa työntekijän palkanmaksusta. Asiakas saa osaavan ammattilaisen avukseen nopealla aikataululla ja säästää samalla vaivaa ja rahaa.
Hoiwan sovelluksen avulla työntekijä voi myös itsenäisesti hakea ja varata vapaita terveydenhoitoalan paikkoja tai vuoroja järjestelmästä. Kun sopiva työvuoro on löytynyt, työntekijä kuittaa tehtävän, jolloin tieto siirtyy automaattisesti palkanmaksuun ja laskutukseen.
Arvostusta hoitoalalle
Ali on itse opiskellut terveydenhoitajaksi ja työskennellyt alalla. Hän on omakohtaisesti nähnyt, miten hoitajat usein sivuutetaan organisaation päätöksenteossa: heidän mielipiteitään ei kysytä, heidän odotetaan aina joustavan, eikä kukaan aja hoitajien etua.
– Hoitotyön arvostusta tulisi nostaa yhteiskunnassamme. Vaikka suurin osa hoitajista pitää työstään hyvin paljon, voivat työssä vallitseva kiire, stressi ja vastuuseen nähden vaatimaton palkkataso aiheuttaa kuormitusta ja riittämättömyyden tunnetta. Moni hoitaja kokee, että epäkohdat ovat kytköksissä yleiseen hoitoalaan liittyvään arvostuksen puutteeseen. Tähän me Hoiwassa haluamme muutosta, Ali painottaa.
– Uskon, että kun osoitamme arvostusta omia työntekijöitämme kohtaan, niin se välittyy positiivisesti asiakkaidemme kokemukseen meistä. Tämä toimii myös toiseen suuntaan: kun keikkatyöntekijä otetaan ystävällisesti ja kannustavasti vastaan uudessa työpaikassa, auttaa se hoitajia jaksamaan ja tulemaan mielellään uudestaan samaan työpaikkaan, Ali pohtii.
Muutos, kehittäminen ja urahaaveiden toteuttaminen ovat asioita, joista Ali puhuu mielellään. Kaikkia Hoiwan työntekijöitä rohkaistaankin kehittämään omaa osaamistaan ja kouluttautumaan lisää. Yritys auttaa myös maahanmuuttajataustaisia hoitajia löytämään työtä terveydenhuoltoalalla.
Hoiwan lähitulevaisuuden suunnitelmissa on toiminnan kansainvälistyminen: hoitajapulan helpottamiseksi yritys alkaa tuoda hoitajia ulkomailta Suomeen.