Sitoutuva myyntikumppani saa kaupankäyntiin vauhtia

Myynnin ulkoistaminen kokeneelle yhteistyökumppanille vapauttaa aikaa ydintekemiseen – laadusta tinkimättä.
TEKSTI | MARI KORHONEN KUVA | ANNI HARTIKAINEN
Kotimaisia ja kansainvälisiä elintarvikkeita kaupan hyllyille ja kuluttajien ostoskärryihin vuodesta 2003 asti saattaneen Salesmart Oy:n palveluportfolio edistää vähittäiskaupan alan tavarantoimittajien myyntiä kustannustehokkaasti ja pitkäjänteisesti. Vuosikymmenten kokemus elintarvikkeiden kenttä- ja puhelinmyynnistä vähittäiskauppoihin ja HoReCa-asiakkuuksiin näkyy pitkinä asiakassuhteina, kehittyneinä prosesseina ja omistautuneena suhtautumisena päämiehen tuotteiden markkinaosuuden kasvattamiseen.
– Olemme tarjonneet vähittäiskaupan tavarantoimittajille ulkoistettuja myyntipalveluita pisimpään Suomessa ja rakentaneet vuosien varrella määrätietoisesti luottamuksellista suhdetta kauppiaisiin ja keskusliikkeisiin, kertoo jo 90-luvulta asti alalla vaikuttanut, nykyinen Salesmart Oy:n omistaja ja toimitusjohtaja Jani Arposuo.
Arposuo lisää, että luottamus näkyy toiminnassa myös vähäisenä vaihtuvuutena.
– Edustajallamme voi olla jopa yli 15 vuoden henkilökohtainen asiakassuhde keskusliikkeen edustajan tai kauppiaan kanssa. Luottamus on kaupanteossa kaiken a ja o, ja me olemme raivanneet sen tien päämiestemme puolesta.
Pitkäaikaiset työsuhteet ovat kerryttäneet kokonaan kotimaisessa omistuksessa olevalle Salesmartille poikkeuksellisen kokemuspääoman ja ammattiosaamisen. Sitoutunut henkilökunta mahdollistaa vähittäiskaupan tuotteiden lanseeraamiseen vaadittavan pitkän, aktiivisen ja suunnitelmallisen myyntityön.
– Kaupan kynnys ottaa uusia tuotteita myyntiin on merkittävästi matalampi, kun sitä tarjoaa tuttu ja luotettava edustaja, joka tunnetaan tuloksellisesta toiminnastaan sekä aktiivisesta otteestaan. Kehittyneiden työkalujen avulla pidämme rattaat pyörimässä ja ohjaamme myyntiä valtakunnallisesti.
Systemaattisella seurannalla Salesmart kykenee reagoimaan oikeisiin asioihin riittävän ajoissa, mikäli tuote ei liiku hyllyiltä ja lähde elämään kuluttajien arjessa.
– Tekemisemme perustuu teknisen suorittamisen sijaan suunnitelmalliseen, organisoituun ja tavoitehakuiseen osaamiseen, mikä johtaa pysyviin tuloksiin.
Ulkoistettua hallintaa
Vallitseva maailmantilanne kysyy vähittäiskaupan tavarantoimittajilta entistä tarkempaa resurssien kohdentamista ja kulurakenteen tarkastelua. Toimintojen ulkoistaminen vapauttaa sekä ajallisia että rahallisia resursseja, eikä se asiansa osaavan yhteistyökumppanin käsissä tapahdu laadun kustannuksella.
– Markkinoinnin ja taloushallinnon palveluiden ulkoistaminen on arkipäivää, mutta perinteisesti olemme tottuneet Suomessa pitämään myynnin omissa käsissä. Myynti on kuitenkin yhtä lailla kannattavasti ulkoistettavissa kuin vaikkapa kirjanpito tai lakipalvelut.
Myynnin ulkoistaminen ei tarkoita kontrollista luopumista vaan aktiivista kumppanuussuhdetta, jossa jatkuva vuoropuhelu ja avoin kommunikointi varmistavat yhteisten tavoitteiden toteutumisen. Salesmartin palvelut mahdollistavat vähittäiskaupan ja HoReCa-alan tavarantoimittajille edellytykset toimia kattavasti Suomen markkinoilla.