Sisustuksessa viehättää aitous

Persoonallisuutta sisustukseen luodaan rouheilla, uniikeilla esineillä. BYPIAS muoti-ja lifestyle -brändin yrittäjä Pia Erlund uskoo, että harmoninen värimaailma ja maanläheisyys ovat kestäviä valintoja.
Teksti Elisa Salama Kuva Outi Neuvonen
Menestynyt BYPIAS-vaatebrändi syntyi vuonna 2012. Idea lähti liikkeelle, kun kampaajayrittäjä pyysi asiakastaan ompelemaan suunnitelmansa pellavaatteet. Yhtäkkiä Pia Erlundin kampaamoasiakkaat ja sisustusblogin lukijat halusivat täsmälleen samanlaiset vaatteet.
– En koskaan haaveillut muotisuunnittelijan urasta. Hyppäsin nollasta täysin uudelle alalle, kertoo yrittäjä Erlund nyt noin yhdeksän vuotta myöhemmin.
Heittäytyminen uuteen kannatti ehdottomasti. Viime vuonna Suomen Yrittäjät myönsi Erlundille Vuoden Yrittäjä -tunnustuksen. Aiempi saavutus ennen tätä on Vuoden Brändinrakentaja -nimitys EY Entrepreneur Of The Year -kisassa vuonna 2018. Erlund kokee, että yrityksen menestyksen salaisuus on räjähdysmäinen kasvu kilpaillulla alalla, myös kansainvälisesti.
– Meillä on nyt noin 350 jälleenmyyjää ympäri maailman.
Nostalginen aarreaitta
BYPIAS-myymälät on alusta asti sisustettu elämyspuistoiksi asiakkaille. BYPIAS-myymälät sijaitsevat nostalgisissa paikoissa, kuten Espoon vanhalla juna-asemalla, Kirkkonummen Kartanossa ja Turun Kivinavedessa. Myymälöiden sisustuksella on haettu asiakkaalle ikään kuin lomamatkatunnelmaa ja inspiraatiota arkeen.
– Muotikuvausmatkoilla maailman huikeissa lokaatioissa ihastuin ja onnistuin haalimaan vanhoja vintage esineitä. Niistä tuli olennainen osa myymälöidemme rekvisiittaa ja sisustustyyliä. Asiakkaat halusivat innokkaasti ostaa myös näitä sisustusaarteita, ja siitä lähti liikkeelle ajatus yhdistää muotimme myös sisustukseen.
Nyt BYPIAS Home -konsepti sisältää rouheaa vintagea ja bohoa yhdisteleviä kalusteita.
– Emme halunneet valmistuttaa uutta, kun maailma on täynnä upeasti patinoituja, vanhoja esineitä ja kierrätyskelpoisia materiaaleja. Se sopi myös vastuullisuuden ajatusmaailmaamme .
Tuotteet valitaan Intian antiikkitukusta tai ne syntyvät, kun vanhaa, käytöstä poistunutta puumateriaalia tuunataan. Suosikkeja ovat muun muassa hajonneiden pöytien sorvatuista jaloista tuunatut kynttilänjalat. Näin materiaalille ja esineille saadaan uusi elämä.
BYPIAS Home myymälä Espoossa on rouhean luovaa tyyliä arvostavan sisustajan aarreaitta. Ekologiset luonnonmateriaalit ovat brändin vaate- kuin sisustustuotteiden ydin.
– Rakastamme puuta, pellavaa, villaa, juuttia, rottinkia ja bambua. Materiaalit sopivat myös harmoniseen ja maanläheisen kodin, mökin kuin huviloidenkin tyyliin. Kuluneista kulhoista, tummuneesta puusta ja hellästi halkeilleesta pöytälankusta huomaa heti aidosti vanhan tuotteen.
– Asiakkaat kokevat vanhat puutavarat taide-esineinä, joista valikoidaan juuri se oma, itseään puhuttelevin yksilö. Espoon sisustusmyymälässä on suurin valikoima aarteita. Toki sisustusta löytyy kaikista liikkeistämme verkkokauppaa myöten.
MAAILMA on täynnä sielukkaita, vanhoja esineitä ja kierrätyskelpoisia materiaaleja.
Rauhallinen harmonia
Usko kokonaisvaltaiseen elämykseen ja BYPIAS-brändin tunnettuuteen omintakeisesta ja helposti tunnistettavasta tyylistä on kaiken kulmakivi. Tarkoituksena on, että asiakkaat voivat halutessaan luoda oman maailmansa tuotteillamme pukeutumisesta aina kodin sisustukseen. Asukokonaisuuksia ja sisustusinspiraatiota esittelemme somekanavillamme, joista voi ammentaa helposti ideoita. Asiakkaat tulevat liikkeisiin kuvien inspiroimina, ja näin heille voidaan alkaa rakentaa sopivaa tyyliä.
Home sisustusmyymälässä voi huomata keväisen pesänrakennus innokkuuden, kun kokonaisia sisustuksia lähtee matkaan niin mökeille kuin uusiin koteihinkin. Lomakeitaan tunnelma saadaan aikaan näyttävillä bambu- ja rottinkivalaisimilla sekä kalusteilla.
– Iloitsen siitä, että suomalaiset sisustavat entistä rohkeammin. Trendit tulevat ja menevät, mutta aitous ja rouheus säilyy aina, Erlund päättää.