Siivousalan tukku kasvaa perheyrityksen omistuksessa

Suomen Devtec Oy on jo vuosien ajan toiminut öljyntorjunta- ja pyyhintätuotteiden maahantuojana sekä tuottajana. Kun mahdollisuus alan konkarin liiketoiminnan ostamiseen tarjoutui, alkoivat toimet laajenemista varten edetä nopealla aikataululla.
Teksti Joonas Ranta Kuva Joona Raevuori
Valkeakoskelta lähtöisin olevan Suomen Devtec Oy:n toimitusjohtaja Jari Puheloisella ei ollut alun perin minkäänlaisia suunnitelmia ostaa toista yritystä. Ajatukset alkoivat kuitenkin muuttua, kun Puheloisen poika, perheyrityksessä työskentelevä Joona Puheloinen soitti siivous- ja hierontatarvikkeita myyvälle Novakari Oy:lle.
– Tarkoitus oli myydä omia tuotteitamme, mutta lopulta pitkäksi venyneiden keskustelujen myötä päädyttiin ostamaan koko yritys, Joona Puheloinen nauraa.
Vuonna 1986 perustettu Suomen Devtec maahantuo sekä valmistaa Valkeakosken tehtaallaan öljyntorjunta- ja pyyhintätuotteita. Novakarissa Puheloisia kiinnosti tukkurin vahva historia myynnin puolella. Jo 80-luvulla perustetun Novakarin perustaja Kari Kautto oli siirtymässä eläkkeelle ja etsi tahoa, joka haluaisi jatkaa yrityksen vahvan brändin kehittämistä tulevaisuudessa.
– Ennen yrityskauppaa meillä ei ollut läheskään yhtä vahvaa siivoustarviketarjontaa, myyntipuolen kanavaa tai osaamista kuin nyt, Jari Puheloinen kertoo.
Novakarin kaupan myötä yritys sai itselleen entistä laajemman tuotekatalogin sekä kanavan tukkumyyntiin. Jari Puheloinen näkee yrityskaupan molempien osapuolten vahvistavan toisiaan.
– Valkeakoskella sijaitsevan tehdastuotantomme ansiosta Novakarin tukkumyyntipuoli saa jatkossa materiaalia myyntiin suoraan oman konsernin sisältä.
Tuttu brändi vahvistaa
Jari Puheloinen ei ryhtynyt ostohommiin kevein perustein. Suomen Devtec oli ennen yrityskauppaa keskittynyt etenkin pyyhintätuotteisiin. Muutokset kunnallisissa kilpailutuksissa loivat kuitenkin painetta laajentaa tarjontaa.
– Julkisyhteisöt ovat iso osa asiakaspohjaamme. Kun ennen siivouspuolella kilpailutettiin pyyhintätuotteet ja siivousvälineet erikseen, kuuluvat ne nyt samaan pakettiin. Tähän vastataksemme meidän piti laajentaa tarjontaamme.
Ennen ostopäätöstä Puheloinen kartoitti Novakarin tilanteen tarkasti. Asiakkaille tehdyn soittokierroksen myötä kuva Novakarista tunnettuna ja arvostettuna kumppanina vain vahvistui.
– En ollut aiemmin tajunnut, miten arvostettu brändi Novakari on. Käytännössä jokainen jututtamani asiakas tunsi yrityksen entuudestaan, Jari Puheloinen sanoo.
Palautteen oltua yksinomaan positiivista oli lopullinen päätös yrityskaupasta helppo.
ASIAKKAILTA SAATU palaute korostaa hyvän palvelun tärkeyttä.
Enemmän kuin myyntiä
Helsingin Tattariharjulla sijaitsevassa varastomyymälässä asioi säännöllisesti erikokoisten organisaatioiden edustajia sekä yksityishenkilöitä. Novakarilla on lisäksi käytössään oma tuotantolinja.
Novakarilla myyntiedustajana toimiva Valtteri Merilä painottaa asiakaslähtöiselle palvelulle rakentuvaa toimintaa.
– Meille on tärkeää kartoittaa asiakkaan tarpeet tämän koosta riippumatta parhaan tuloksen saamiseksi. Emme halua tarjota ainoastaan halvinta, vaan myös tukea asiakkaan toimintaa oikeilla ratkaisuilla. Tarvittaessa voimme esimerkiksi käydä paikan päällä tekemässä siivous- ja hygieniasuunnitelman. Tämä on ollut tärkeää erityisesti näin koronapandemian aikana, Merilä toteaa.
Nykyään oman tehtaan tukemana Novakari jatkaa entistä vahvempana toimijana. Yrityksen johdon ja työntekijöiden mielestä erityisesti myynnin rooli tulee kasvamaan tulevaisuudessa.
Tulevaisuutta pohtiessa on aikaa katsoa myös taaksepäin. Puheloinen innostuu muistelemaan Novakarin alkutarinaa. 1980-luvulla Kari Kautto osti ison kasan esimerkiksi ravintoloiden vessoista tuttuja wc-paperitelineitä ja ryhtyi myymään niitä ympäri Suomea.
– Telineet asiakkaille myytyään, oli niihin helppo myydä itse paperia. Kyllä tällaisen myyntityön päälle kelpaa rakentaa yrityksen tulevaisuutta, Jari Puheloinen naurahtaa.