Reilua urakointia rakentamisesta peruskorjaukseen

Hissien peruskorjauksissa ja modernisoinnissa tarvittavaa kokemusta ei opita kuluttamalla koulunpenkkiä. Haastavien kohteiden edellyttämä kokemus ja ammatillinen osaaminen on vuosikymmenten työssäoppimisen tulosta.
TEKSTI | MARI KORHONEN KUVA | ONELIFT
Kohteen yksilöllisiin tarpeisiin räätälöityjä hissiurakointipalveluja tuottava Onelift Oy erottuu alan markkinoista poikkeuksellisen pitkän kokemuksen kartuttamalla tietotaidolla sekä sen tuomalla valmiudella peruskorjata, modernisoida ja huoltaa myös kaikista haastavimpia hissikohteita. Vuonna 2010 perustetun yhtiön toimitusjohtaja ja tekninen asiantuntija Christian Rautiainen aloitti työt hissiurakoitsijana oppisopimuksella suoraan armeijan jälkeen 35 vuotta sitten ja on sen jälkeen kulkenut kuilun pohjalta myynti- ja työnjohtajaksi alan kärkitoimijoiden riveihin. Lopulta hän alkoi toteuttamaan asiakaslähtöistä urakointia eettiseltä arvopohjalta itsenäisenä yrittäjänä.
– Olemme Suomen ainoa hissiurakoitsija, joka on keskittynyt 90 prosenttisesti peruskorjauksiin. Vanhan kunnostaminen on aina uuden rakentamista ekologisempi vaihtoehto, ja olemmekin alan edelläkävijöitä kestävässä kehityksessä. Teemme ratkaisuja asiakkaan ja ympäristön hyväksi pitkällä tähtäimellä, jotta toiminta on kestävää sekä asiakassuhteen että luonnon näkökulmasta, Rautiainen sanoo.
Markkinoille tyypillisten tehdasvalmisteisten tuotteiden tarjoamisen sijaan Onelift räätälöi jokaiseen kohteeseen komponentit yksilöllisesti, mikä lisää asiakkaan vapautta hissiremonttien toteuttamiseen tulevaisuudessa.
– Ostamme tuotteet suoraan eurooppalaisilta tehtailta, jolloin asiakkaamme voivat tilata jatkossa osia suoraan niiden valmistajalta ilman välikäsiä. Käytännössä hinta on tällöin asiakkaalle murto-osan siitä, mitä se olisi suuren hissifirman kautta hankittuna. Haluamme toiminnallamme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden toimia urakoinnin jälkeen halutessaan vapaasti markkinoilla ilman pakkosidosta meihin, kertoo Rautiainen yhtiön toimintaperiaatteista.
Vanhan kunnostaminen on aina uuden rakentamista ekologisempaa.
Oneliftin toimitusjohtaja ja tekninen asiantuntija Christian Rautiainen
Erikoiskohteiden virtuoosi
Hissiurakoinnin haastavimpana alueena tunnetussa peruskorjauksessa kokemus on korvaamaton menestystekijä, eikä siihen ole olemassa oikotietä.
– Jokainen kohde on erilainen. Aina tulee yllätyksiä, eikä niihin voi varautua etukäteen. Hissiä puretaan tilanteen mukaan, aika on rajallinen, ja koska etukäteissuunnitelmia ei juuri voi tehdä, on oltava valmius nopeaan reagointiin. Tässä vuosikymmenten kokemuksen tuoma osaaminen on ratkaisevaa, Rautiainen kertoo.
Onelift onkin vahvimmillaan kohteissa, joissa vaaditaan syvää ymmärrystä toimialasta. Yhtiön näyttävä kohderepertuaari kertoo omaa tarinaansa.
– Pieneksi yritykseksi olemme toteuttaneet suuria hankkeita, kuten ulkoministeriön, Säätytalon, oopperatalon ja Helsingin kaupunginteatterin hissien peruskorjaukset. Sanoisin, että mitä vaativampi kohde, sen parempi. Museoviraston suojelukohteissa olemme markkinoiden vahvimpia, sillä niissä kokemus on se mikä puhuu. Emme myöskään ole kiinni standardeissa, kuten suuret yritykset, Rautiainen sanoo.

Objektiivista konsultointia
Tietoisuuden puute tekee hissiurakointiin liittyvästä päätöksenteosta tilaajan näkökulmasta haasteellista.
– Hintaerot urakointiyhtiöiden tarjouksissa voivat olla suuria, eikä niistä useinkaan käy ilmi erot toteutuksessa. Suomen nykyinen lainsäädäntö ei helpota asiaa, sillä se sallii hissin peruskorjauksen suppealla sisällöllä. Tällöin vain muutaman vuoden kuluttua peruskorjauksesta taloyhtiölle voi rapsahtaa jopa kymmenien tuhansien eurojen kokoiset kustannukset, jos tarkastaja vaatii uusimatta jätettyjen osien vaihtamista, Rautiainen kuvailee alan haasteita ostajan näkökulmasta.
Alan vastuulliset toimijat pyrkivät yhteistyössä ehkäisemään lainsäädännön mahdollistamien sudenkuoppien toteutumista kehittämällä eettistä säännöstöä sekä kitkemään harmaan alueen toimintaa tietoisuutta lisäämällä.
– Eettisiin periaatteisiin sitoutuneet hissiurakoitsijat voi tarkistaa Suomen Hissiyhdistyksen sivustoilta. Vuonna 1981 perustettu yhdistys pyrkii aktiivisesti saamaan koko alan sitoutumaan hyvän kauppatavan mukaiseen toimintaan. Läpinäkyvä toiminta ja puolueeton konsultointi ehkäisevät epäterveitä markkinointikeinoja, mikä vähentää korjausrakentamiseen liittyviä riskejä asiakkaan näkökulmasta, jo kymmenen vuoden ajan Suomen Hissiyhdistyksen hallituksessakin vaikuttanut konkari päättää.
Asiakaslähtöisyys A ja O
- Oneliftin johtava liikeajatus on tuottaa laadukkaita tuotteita asiakkailleen.
- Yrityksen työnjohdolla on usean kymmenen vuoden kokemus hissialalta sekä yrityksen johtamisesta.
- Alihankkijoihin sovelletaan samoja vaatimuksia, kuin työntekijöihin.
- Jätteeksi luokiteltavat komponentit ja kierrätettävät materiaalit lajitellaan.
- Vahvimmillaan yritys on kohteissa, jotka vaativat syvää ymmärrystä alasta.
- Yritys on toteuttanut suuria hankkeita, kuten säätytalon ja oopperatalon hissien peruskorjaukset.