Ravintoloiden tulevaisuus on nyt asiakkaiden käsissä

Yrittäjän huoli tulevaisuudesta synnytti kampanjan, jonka avulla maineikas oululaisravintola yritetään pelastaa.
Teksti Mika Niiniranta Kuva Tuuli Nikki
Seuraavat puoli vuotta ratkaisevat kaiken, niin Kauppurin kuin monen muunkin ravintolan kohdalla, sanoo Aki Mursu, joka pyörittää legendaarista Kauppuri 5 -hampurilaisravintolaansa Oulun keskustassa.
Reilu vuosi sitten Mursulla oli mielessään ravintolansa uudistaminen perin pohjin. Näkymät olivat hyvät ja asiakaskunta uskollista, mutta premium-hampurilaiset ja pienpanimo-oluet alkoivat jo olla useamman ravintolan listoilla.
Mursun visio perinteisen suomalaisen grillimenun nostamisesta uuteen kukoistukseen pantiin kuitenkin jäihin maaliskuun 12. päivänä.
– Hallituksen tiedotustilaisuuden jälkeen istuin puoli tuntia ja mietin, että kuinka selvitään. Sitten päätin, että me muutumme heti ja kokonaan take-away-paikaksi.
Mursu pani pikavauhtia pystyyn oman verkkokaupan ja solmi kuljetuspalveluiden kanssa sopimukset. Somessa hän tavoitti asiakkaansa hyvin, eikä henkilökuntaa tarvinnut lomauttaa. Kesällä myynti jopa kasvoi niin, että lisääkin piti palkata.
Samaan aikaan moni ravintola paini jo pahoissa vaikeuksissa, ja Mursu sai kuulla paljon happamiakin kommentteja.
– Katkeruutta on vaikea ymmärtää. Uskon, että toisiamme tukemalla selvitään parhaiten. Ja minulle voi vaikka soittaa, jos haluaa. Yrittäjän vertaistukea on tarjolla.
Nimilaatalla voi auttaa
Vilkasta kesää seurasi koronan toinen aalto ja vaikea talvi. Hiljaiset kuukaudet pakottivat lomautuksiin, vaikka Kauppuri 5:llä onkin uskolliset asiakkaansa Oulussa, ja yli 23 000 seuraajalla Pohjois-Suomen suurin ravintolan Facebook-sivu.
– Uhka siitä, että kassa tyhjenee ja velat kasautuvat, herätti taas löytämään uusia keinoja.
Nyt tarvittiin asiakkaiden apua. Syntyi Pelastetaan Kauppuri… Yhdessä!!! -kampanja.
– Mietin ensin joukkorahoitusta, mutta halusin tehdä asiat niin, että auttaja saa heti vastinetta.
Niinpä Mursu tilasi paikalliselta Laatuvanerin sahalta vinon pinon kämmenen kokoisia laattoja. SUN NIMI -kannatuslaatan ostaja voi taiteilla vanerilaatan mielensä mukaiseksi, ja Mursu ruuvaa sen ravintolan kattoon ikuisiksi ajoiksi.
Laattoja on katossa jo satoja. Somenäkyvyys poiki pian yhteydenottoja jopa paikallisilta yrittäjiltä, jotka halusivat tehdä lahjoituksia. Mursu arpoo yritysten lahjoitukset palkintoina sosiaalisessa mediassa.
– Näin syntyy hyviä tarinoita, kun yritykset auttavat toisiaan.
Tästä huolimatta, vasta tulevan kesän myynti yhdessä asiakkaiden tuen kanssa ratkaisee Kauppurin tulevaisuuden. Mursu toivoo, että ihmiset ymmärtävät asian tärkeyden: vain ostamalla voi lopulta varmistaa, että pienet ja persoonalliset yritykset selviytyvät vaikeiden aikojen yli. Vaarana on, että suuret ketjut valtaavat markkinat.
– Se merkitsisi koko ravintolakulttuurin köyhtymistä.