Rakennustarvikeliike satsaa palveluun ja logistiikkaan

Rakennustarvikeketju STARK palvelee asiakkaitaan ympäri vuorokauden ja kehittää työmaita tukevia logistiikkaratkaisuja. Vahvan kasvun ohella yritys on mukana rakennusalan murroksessa, joka tähtää kohti ilmastoystävällisempiä toimintatapoja.
TEKSTI | TUOMAS I. LEHTONEN KUVA | STARK JA PATRIK PESONEN
Starkin logistiikkajohtaja Kari Wahlman innostuu silmin nähden päästessään kertomaan rakennustarvikkeita myyvän myymäläketjun kehittämispanostuksista. Viimeisten viiden vuoden aikana Stark on satsannut erityisesti saavutettavuuden ja toimitusketjuun. Ponnisteluista hyötyvät ammattimaiset rakentajat ja rakennusliikkeet, mutta myös omaa kotiaan rakentavat ja saneeraavat.
– Haluamme tarjota parhaat tuotteet ja tukipalvelut rakentamiseen. Jotta asiakkaidemme projektit etenevät suunnitellusti ja rakentamisen prosessi pysyy koko ajan liikkeessä, pitää työmaan tavaralogistiikan toimia saumattomasti. Me satsaamme kehitystyössämme siihen, että pystymme toimittamaan tuotteet asiakkaillemme juuri silloin, kun niitä työmaalla tarvitaan, Wahlman avaa.
Palvelee läpi yön
Työmaiden arjen helpottamiseksi Stark on ryhtynyt myös vuokraamaan työkaluja ja -koneita. Tällä hetkellä Starkin vuokrauspalvelu on saatavissa Turun, Tampereen sekä Helsingin Suutarilan ja Herttoniemen myymälöissä.
– Pyrimme siihen, että mahdollisimman moni rakentajan tarpeista ratkeaa yhdellä asioinnilla. Stark Rentin valikoima on suunnattu erityisesti pk-yrityksille. Vuokrattavana on muun muassa rakennustelineitä, kaivureita ja kuivureita. Sellaisia välineitä, joita pienempien urakoitsijoiden ei ole kannattavaa ostaa omaksi, Wahlman sanoo.
Yksi Starkin hiljattain lanseeraamista uudistuksista on Stark Nonstop 24/7 -konsepti. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että myymälän kaikki palvelut noutopihasta ja sahauspalvelusta lähtien ovat asiakkaiden käytössä vuorokauden ympäri. Tällä hetkellä vuorokauden ympäri ovat avoinna Vantaan, Oulun ja Tampereen myymälät. Kevään kuluessa myös turkulaisille avautuu mahdollisuus asioida myymälässä kellonajan rajoittamatta.
– Suomessa olemme alan ensimmäinen toimija, joka on siirtynyt 24/7 palveluun. Maailmalla vastaavia konsepteja on jo runsaasti, Wahlman toteaa.
Tuore 24/7-palvelu on meiltä taloudellisesti iso satsaus, mutta suosiosta päätellen sellaiselle on ollut tarvetta. Wahlmanin mukaan myös yhä useampi kuluttaja käy asioimassa Starkin myymälöissä myöhäisinä tai aikaisina vuorokaudenaikoina.
– Suurin hyöty 24/7-palvelusta on rakennusalan ammattilaisille. Erityisesti projektien loppuvaiheissa kiire lisääntyy ja työpäivät pitenevät. Silloin on erityisen tärkeää, että rakennustarvikkeita on saatavilla vuorokauden ympäri. Yöhön mahtuu toki hiljaisiakin tunteja, mutta ne voimme hyödyntää myymälän ja noutopihan järjestelyyn sekä tilausten ennakkokeräilyyn ja tuotteiden hyllyttämiseen. Tämä parantaa palvelumme laatua päiväsaikaan, Wahlman sanoo.
Tavaratoimitus vaikka suoraan kylpyhuoneeseen
Starkin palvelun ytimessä on jokaiselle yritysasiakkaalle nimetty vastuumyyjä, joka räätälöi asiakaspalvelun vastaamaan kunkin yrityksen yksilöllisiä tarpeita.
– Monilla asiakkaillamme on meneillään erilaisia projekteja eri puolilla Suomea. Oma vastuumyyjä vastaa siitä, että valtakunnallisen myymäläketjumme palvelut vastaavat aina asiakkaan yksilöllisiä tarpeita.
Starkin asiakkailla on useita erilaisia tapoja tarvitsemiensa rakennusmateriaalien hankkimiseen. Myymälässä sekä noutopihalla asioinnin ja vastuumyyjän kontaktoinnin ohella käytössä on myös jouhevasti toimiva verkkokauppa sekä ympäri vuorokauden auki oleva myyntipalvelu.
– Asiakkaamme voivat noutaa valmiiksi keräämämme tuotteet näppärästi myymälästämme tai tilata niille toimituksen. Iltaseitsemään mennessä tilatut tuotteet toimitetaan asiakkaalle tarvittaessa täsmätoimituksena vaikka seuraavaksi aamuksi, Wahlman lupaa.
Starkilla on vahva halu kehittää toimitusratkaisujaan perinteisiä malleja pidemmälle. Asiakkaat voivat hankkia logistisia lisäpalveluja, jotka helpottavat ja tehostavat ammattilaisten työtä. Stark tarjoaa suurempiin työkohteisiin myös varastopalveluita, joilla voidaan varmistaa esimerkiksi rakentamisessa säännöllisesti tarvittavien pien-osien saatavuus.
– Voimme toimittaa tilatut tuotteet suoraan niiden käyttökohteisiin. Esimerkiksi linjasaneerauskohteisiin pystymme toimittamaan huoneistokohtaisesti kootut tuotepaketit, muun muassa kylpyhuoneremonttia varten. Paketissa on valmiina kaikki märkätilan remontointiin tarvittavat tuotteet aina laatoista tasoitteisiin ja silikoneista vedeneristeisiin sekä vesikalusteisiin, Wahlman kertoo.
Mukana Aalto-yliopiston Building 2030 -konsortiossa
Stark on myös mukana Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitoksen johtamassa Building 2030 -konsortiossa, johon osallistuu kaikkiaan 21 rakennusalan yritystä. Konsortion tavoitteena on sujuvoittaa ja nopeuttaa rakentamisen prosesseja sekä vähentää rakentamisesta syntyvää hukkaa.
– Olemme kehittämässä Suomen rakennusalalle visiota vuodelle 2030 ja edistämme sen toteutumista. Erityisenä kiinnostuksen kohteenamme on rakennusalan tuottavuusongelman ratkaisu. Tutkimuksissa olemme tunnistaneet logistiikan keskeisen merkityksen tuottavuusongelman ratkaisussa, mikä on lisännyt kysyntää myös Starkin uusille palvelukonsepteille, Aalto-yliopiston professori ja Building 2030 -konsortion tutkimustyötä johtava Olli Seppänen kertoo.
Tuulta kasvun purjeisiin
Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemen mukaan viimeisten vuosien investoinnit ja kehitysponnistelut ovat keskittyneet rakentamaan Starkista yhä parempaa rakennustarvike- ja puutavaraliikettä. Esimerkiksi Starkin puutuotteiden varastovalikoima on kasvanut jo markkinoiden laajimmaksi.
– Valikoimamme eroaa perinteisestä rautakaupasta siinä, että olemme jättäneet puutarhakalusteet ja kinkunpaistolämpömittarit kokonaan pois valikoimasta. Keskitymme hyvään palvelukokemukseen, toimitusvarmuuteen ja rakentamaan valikoimaa, joka tukee mahdollisimman hyvin ammattirakentajien sekä omaa kotia rakentavien ja kunnostavien kuluttajien tarpeita, Päiväniemi sanoo.
Starkin tavoitteena on vahva kasvu, mikä näkyy esimerkiksi myymäläverkoston määrätietoisena rakentamisena sekä myymäläkonseptin uudistamisena. Koronavuosien synnyttämä rakentamisen ja remontoinnin innostus ovat osaltaan tuoneet kaivattua tuulta kasvun purjeisiin. Joulukuussa 2020 Stark avasi 27. myymälänsä Tuusulaan.
Myymäläverkoston ohella yrityksellä on neljä jakelukeskusta, jotka vastaavat työmaatoimituksista suurilla paikkakunnilla. Pienemmillä paikkakunnilla asiakkaita palvelee Starkin kauppiasvetoinen Rautanet-yhteistyöketju, johon kuuluu 52 liikettä ympäri Suomen.
– Myös verkkokauppamme kasvaa vauhdilla. Kuluttajaverkkokaupan ohella meillä on eSTARK-verkkokauppa, jossa on jo 20 000 erilaista rakennusalan tuotenimikettä. Pyrimme siihen, että palvelukanavasta riippumatta asiointi on mahdollisimman nopeaa, jolloin aikaa jää itse rakentamiseen, Päiväniemi toteaa.

Rakennusala mukana ilmastotalkoissa
STARK SUOMI OY on vahvasti mukana niin kansallisissa kuin kansainvälisissä verkostoissa ja hankkeissa, joissa on tavoitteena luoda toimintamalleja kestävämpään sekä vähäpäästöisempään rakentamiseen.
Toimitusjohtaja Harri Päiväniemen mukaan Stark osallistuu esimerkiksi kansainväliseen Business Ambition for 1.5 °C -kampanjaan sekä Green Building Council Finland -verkoston toimintaan.
– Business Ambition -kampanjan myötä olemme sitoutuneet hillitsemään toiminnallamme ilmaston lämpenemistä, Päiväniemi kertoo.
Starkin jäsenyys Green Building Council -verkostossa liittyy puolestaan Ilmastokuormituksen vähentämiseen ja kestävämmän rakentamisen edistämiseen.
– Olemme tehneet tiekartan, jonka mukaisesti vähennämme muun muassa lämmityksen, kuljetusten ja tuotteiden pakkaamisen synnyttämiä päästöjä. Lisäksi muun muassa jakelukeskuksissamme ja yksiköissämme siirrytään käyttämään portaittain energiatehokkaita ja päästöttömiä sähkötrukkeja, Päiväniemi avaa.