Nykypäivän ostaminen haastaa logistiikan

Automaatio ja integroidut järjestelmät ovat avainasemassa asiakaskokemuksen parantamisessa sekä kilpailukyvyn ylläpitämisessä verkkokaupan saralla.
TEKSTI | MARI KORHONEN KUVA | TEEMU HEIKKILÄ
Ostokäyttäytymisen murros on tuonut uusia vaatimuksia yritysten logistisille ratkaisuille. Kuluttajien siirtymä kivijaloista verkkoon on moninkertaistanut kuljetettavien tavaravirtojen määrän, jolloin kuluttajajakelun hallinta ja kannattavuus edellyttävät varasto- ja keräilytoimintojen tehostamista. Collico-LogXellence vastaa verkkokaupan logistiikan kasvavaan kysyntään ja muuttuneisiin tarpeisiin tuomalla markkinoille uudenlaisia toimintamalleja vahvan toimiala- ja teknologiaosaamisensa pohjalta.
Dynaamisen ja kehityshakuisen yhtiön osaaminen ja kokemus näkyvät tuloksissa. Automaation ja joustavien järjestelmäratkaisujen avulla verkkokauppaa ja elintarvikelogistiikkaa kehittävän yhtiön kasvukäyrä on ollut kova. Viime vuoden aikana toimintojen yhteenlaskettu liikevaihto nousi viidestä miljoonasta kahteentoista miljoonaan euroon, kuluvana vuonna liikevaihdon arvioidaan ylittävän jo 20 miljoonaa euroa.
– LogXellencen ja Collicon liiketoiminta alkoi erillisinä yhtiöinä vuonna 2019, mutta nopean kasvun ja mittavan synergiapotentiaalin seurauksena yhtiöt solmivat fuusioon tähtäävän aiesopimuksen vuoden 2021 elokuussa. Yhdessä kehittämällä pystymme vastaamaan paremmin niihin logistiikkamarkkinoiden tarpeisiin, joita kuluttajakäyttäytymisen muutos aiheuttaa nyt ja tulevaisuudessa, strategiajohtaja Jari Rinnekoski Collico–LogXellenceltä kertoo yrityksen taustasta.
Kotimaan markkinajohtaja reseptikassilogistiikassa
Lyhyen toimintahistoriansa aikana yhtiö on vakiinnuttanut asemansa Suomen elintarvikelogistiikan kärkitoimijana. Collico-Log-Xellence on jo nyt kotimaan reseptikassilogistiikan ylivoimainen markkinajohtaja, lähitulevaisuudessa kasvua on odotettavissa myös non-food -verkkokaupassa. Yli 40 000 neliömetriin yltävä toimitilakapasiteetti 18 000 neliömetrin lämpösäädellyllä varastotilalla luo hyvät puitteet toiminnalle.
– Käynnistimme vuoden 2021 lopussa Keravan varastollamme rullaratakeräilyjärjestelmän, ja tämän vuoden aikana otamme käyttöön myös Cimcorp Shuttle 3D -keräilyautomaatin. Nämä antavat loistavat mahdollisuudet kasvattaa markkinaosuutta verkkokauppalogistiikassa. Automaation avulla pystymme tarjoamaan sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaillemme luotettavat toimitukset ja paremman asiakaskokemuksen kustannustehokkaasti ja nopeasti, Rinnekoski vakuuttaa.

Tulevaisuuden verkkokauppa
Vahvan toimiala- ja teknologiaosaamisen lisäksi Collico-LogXellencen saavuttaman menestyksen taustalla ovat sitoutunut henkilöstö ja vakavarainen omistuspohja.
– Taustallamme on kaksi vakavaraista sijoitusyhtiötä, Heino Group ja Suka Oy, jotka mahdollistavat suuret investoinnit tulevaisuuden logistiikkapalveluiden kehittämiseen, Collico-LogXellencen toimitusjohtaja Peter Klenberg toteaa.
Investoinnit tulevat tarpeeseen, sillä elintarvikelogistiikan markkinoiden kasvulle ei näy loppua. Yhtiöstä arvellaan, että esimerkiksi ruoan verkkokaupan markkinat tulevat moninkertaistumaan tulevien vuosien aikana, mikä haastaa perinteiset toimintatavat. Kasvavilla markkinoilla nopeat syövät hitaat.
– Kustannustehokas elintarvikekauppa verkossa edellyttää uudistuksia logistiikkaan. Esimerkiksi ruoka pitää voida toimittaa asiakkaalle oikea-aikaisesti, muuten se pilaantuu. Automaatio ja järjestelmien integroitavuus ovat avainasemassa tulevaisuuden verkkokaupan kilpailukyvyn kannalta, ja näiden kehittämiseen tulemme suuntaamaan resursseja merkittävästi myös jatkossa, Klenberg sanoo.
Collico–LogXellence on investoinut automaatioon sekä tehnyt pitkäjänteistä ohjelmistokehitystä verkkokauppalogistiikkaan markkinoiden etunenässä.
– Olemme panostaneet paljon teknologian kehittämiseen asiakaskokemuksen parantamiseksi. Enää ei toimi malli, jossa tavaran toimittava kuljettaja ilmestyy ennalta määrittämättömänä ajankohtana oven taakse ja koittaa tavoittaa tilaajaa. Meillä asiakkaan ja toimituksen kohtaaminen varmistetaan useaan kertaan toimitusketjun eri vaiheissa, Rinnekoski kertoo.
Collico-LogXellencen yhdistetty jakelu pitää verkkokauppojen jakelukustannukset pieninä.
– Moniasiakaskeräilyn ja yhdistetyn jakelumallin ansiosta tehostamme toimintaa, alennamme asiakkaidemme kustannuksia ja toimimme kestävästi sekä vastuullisesti vähentämällä päästöjä. Collico-LogXellencen palveluille on kasvava markkina, sillä verkkokaupan oma suljettu jakelu on hyödyllinen vain markkinajohtajalle. Kaikille muille jakelun yhdistäminen tuo kilpailuetua, Rinnekoski ja Klenberg päättävät yhdessä tuumin.