Nautinnollinen lounaskokemus on tauko arjesta

Iloinen puheensorina täyttää jälleen lounasravintolat raskaan korona-ajan jälkeen.
Teksti Maria Carvajal Kuva Joona Raevuori
Share Companyn tarina sai alkunsa 16 vuotta sitten. Silloin ruokaa laitettiin kahden hengen voimin 15 neliön keittiössä, ja nyt yritys pyörittää jo toistakymmentä ravintolaa, juhlatilaa ja cateringia kolmessa kaupungissa.
– Monia asia on muuttunut.13 vuotta sitten lounashitti oli buffet, jossa oli jokaiselle jotakin, muistelee Share Companyn perustaja ja toimitusjohtaja Peter Walch.
Lounas maksettiin henkilökunnalle, ja ruoka haettiin monta metriä pitkästä linjastosta.
– Nykyään ruoasta paljon tietävät asiakkaat haluavat terveellisiä ja laadukkaita vaihtoehtoja, makua unohtamatta. Tämä on vain hyvä asia, sillä se haastaa meitä tarjoamaan parempaa ruokaa ja palvelua. Lounas on monelle ainoa irtiotto hektisestä päivästä. Ruokaa ei enää tankata, vaan halutaan istua hetki rauhassa ja nauttia omasta laatuajasta.
Mahdollisuus pysähtyä
Korona-ajan pysähtyminen antoi mahdollisuuden tehdä muutoksia, joiden ideat olivat muhineet jo jonkin aikaa. Share Company avasi viisi uutta ravintolaa pandemian aikana.
– Veto oli rohkea, mutta projektiin lähdettiin sillä ajatuksella, että joskus vielä on mentävä paremmin.
Uusien ravintoloiden konsepteja suunniteltiin asiakaskokemus, ympäristö ja turvallisuus edellä. Alan yleinen haaste on, että taitavimmat asiakaspalvelijat ovat lounaskiireen alkaessa kassalla. Rahastamisen lisäksi asiakaspalveluun jää harvoin aikaa. Siksi esimerkiksi ravintola The Pantryssa otettiin käyttöön itsepalvelukassat. Kun asiakkaat maksavat itsepalvelukassalla, kassahenkilön aika vapautuu opastamiseen ja läsnäoloon.
– Asiakkaat ovat ottaneet itsepalvelukassat hyvin vastaan ja oppineet todella nopeasti uusiin rutiineihin.
The Pantryssa valmistetaan lounas lautasannoksina, joissa toteutuu sekä laatu että ympäristöystävällisyys. Annokset valmistetaan avokeittiössä alusta asti itse asiakkaan silmien alla tuoreista raaka-aineista. Etätyön lisääntymisen myötä lounasasiakkaiden määrää on vaikeampaa ennustaa, joten lautasannokset auttavat myös hävikin hallinnassa.
The Pantryssa ei jonoteta buffetin ympärillä, ja henkilökunnan kanssa ei muodostu lähikontaktia kassalla. Jokainen kassanäyttö ja ovenkahva on suojattu antimikrobisella kalvolla, joka tappaa virukset ja bakteerit.
Jonot korttelin ympäri
Tunnelma on tulevaisuuden suhteen toiveikas. Lounasaikaan ravintoloissa vallitsee kaivattu energia, ja asiakkaiden määrä on nousussa. Lounaiden uudistamisen lisäksi Ravintola Halossa ja The Pantryssa on aloitettu elämykselliset brunssit. Halossa brunssin saa jokainen rakentaa mielensä mukaan. Brunsseja järjestetään eri teemoilla, ja ravintola somistetaan aina teeman mukaisesti. DJ:n soittama musiikki keinuttaa takuulla viikonlopputunnelmiin.The Pantryn Bites ’N’ Bubbles -brunssi järjestetään 13.11. teemana isänpäivän etkot.