Mutkatonta maksamista

Maksamisessa on kyse asiakaskokemuksesta. Lähi- ja mobiilimaksaminen mahdollistavatkin entistä sulavamman maksuliikenteen, mutta samalla yrittäjät kaipaavat räätälöidympiä ratkaisuja ja nopeampaa palvelua.
TEKSTI joonas ranta | kuva anni hartikainen
Harva yritysten arkea käsittelevä teksti jättää mainitsematta koronapandemian tai talouden taantuman. Suuret globaalit teemat koskevat myös maksamisen palveluntarjoaja Worldline Groupia asiakkaineen.
– Laskusuhdanne painaa, eivätkä ihmiset käytä rahaa kuten aiemmin. Yritykset eivät voi tinkiä maksuratkaisuista, mutta asioita voidaan virtaviivaistaa, kertoo Worldlinen Suomen maajohtaja Juha Einesalo.
– Varsinkin pk-yritysten parissa on suuri tarve yhden luukun palveluntarjoajalle sekä ostamisen helppoudelle, tapahtuipa asiakaskohtaaminen missä tahansa.
Juuri maksamisen yksinkertaistaminen on vuonna 2015 perustetun Bamboran menestystarinan ydin. Vuonna 2020 Worldline Group osti maksuratkaisuja tarjoavan Bamboran ja maksupäätteitä valmistavan Ingenicon liiketoiminnat.
Maksamisen vallankumous
Maksamisen ratkaisut elävät suurta murrosta. Innovaatiot mahdollistavat sormen liikkeellä varmistettavat maksut. Ala on todistanut uusien trendien – kuten MobilePayn ja kryptovaluuttojen – nousua, mutta korttimaksaminen on edelleen pysynyt suomalaisten suosikkina.
Einesalo ennustaa tulevaisuudessa uusien ratkaisujen, kuten nopean Tap on Mobile -maksamisen korvaavan maksupäätteitä enenevissä määrin. Käteisen rooli Suomessa on varsinkin pandemian jäljiltä minimalistinen.
– Verkkomaksamisessa suomalaiset suosivat oman pankkinsa verkkotunnusten käyttöä, vaikka maksukorttikuvakkeen painaminen olisi turvallisin reitti, Einesalo toteaa.
Eurooppalaisen maksuliikenteen on myös täytettävä suuri määrä direktiivejä. Esimerkkinä tästä on kasvavissa määrin vaadittava, turvallisuutta lisäävä kaksivaiheinen tunnistautuminen.
Parempi kokemus kaikille
Worldlinen tyypillisin asiakas Suomessa on pieni tai keskisuuri yritys, kuten ravintola, kauneussalonki tai vähittäistavarakauppa. Lista toimialoista on käytännössä loputon. Worldline toimittaa asiakkailleen sekä maksupäätteen että korttitilityssopimuksen, joiden pohjalta rahaliikenne kohdistuu oikeaan paikkaan turvallisesti ja nopeasti.
Suomen markkinoilla haastajan roolissa oleva Worldline kasvoi viime vuonna orgaanisesti yli 20 prosenttia. Worldline osti edellisvuonna Handelsbankenin korttitilityksen liiketoiminnan ja sen myötä kasvatti liikevaihtoaan Pohjoismaissa. Asiakasvirrasta valtaosa tulee suoramyynnistä, mutta myös kumppaniverkostolla on merkittävä rooli.
Einesalon mukaan kauppiaat arvostavat yksinkertaisuutta, räätälöityä asiakaskohtaista hinnoittelua sekä luotettavaa palvelutarjontaa.
– Kun kauppias tulee asiakkaaksemme, tulee välillä edetä hyvinkin nopeasti – joskus vain parin päivän aikaikkunassa. Sopimukset voidaan laatia ja allekirjoittaa etänä.
Laadukas maksukokems vaatii modernin teknologian lisäksi nopeaa ja luotettavaa asiakastyötä. Worldlinen asiakaspalvelijat ovat tavoitettavissa hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.
– Tärkeintä maksamisessa on asiakaskokemus sekä turvallisuus. Niin kauppiaan kuin maksajankin näkökulmasta, Einesalo kiteyttää.