Motivaatiota IT-alan kokeneimmille osaajille

Helsinkiläinen Mavericks päätti rakentaa IT-konsulttiyrityksen täysin trendeistä poikkeavista lähtökohdista. Syntyi malli, jossa asiakas voi siirtää arvoa suoraan heitä palvelevalle konsultille.
TEKSTI | VALTTERI MÖRTTINEN KUVA | JOONA RAEVUORI
IT-konsultointiyritys Mavericks Software Oy kohautti ensimmäisen kerran jo ennen kuin sitä oli edes virallisesti perustettu. Perustajat julkaisivat nettisivuston, jossa oli auki kirjoitettuna kaikkien nähtäville heidän selkein kilpailuvalttinsa: yrityksen palkkausmalli.
– Se aiheutti kilpailijoissamme ärsyyntymistä. Osuimme ilmiselvästi hermoon. Mutta osuimme myös tarpeeseen, sillä kun aloitin hommat, pöydälläni oli jo toistasataa työhakemusta jonossa, kertoo toimitusjohtaja Jouni Jaakkola.
Mavericksin innovaatio on siinä, että kun asiakasyritys maksaa heille IT-konsultin palveluista, tuo kyseinen konsultti saa rahoista palkkana 75 prosenttia. Lisäksi viisi prosenttia käytetään työntekijän hyväksi epäsuorasti työvälineinä ja terveydenhuoltona. Vasta sen jälkeen loput menevät työnantajalle.
Nyt, vain reilua vuotta perustamisensa jälkeen, Mavericks on kasvanut jo 34 työntekijän organisaatioksi, jolla on listoillaan monta alan kokeneimpiin kuuluvaa osaajaa.
Parhaat tekijät tarjolla
Mavericksin palkkausmalli on suunnattu toisaalta toki työntekijöiden hyvinvointia ajatellen, mutta ensisijaisesti sen tarkoitus on tuoda asiakkaalle turvaa, jollaista ei muunlaisista malleista saa.
Asiakas tietää, miten hänen rahansa käytetään, ja saa käyttöönsä konsultteja, jotka pystyvät tekemällään tuloksella vaikuttamaan suoraan omaan elantoonsa. Näin varmistetaan, että tarjolla ovat aidosti alan parhaat ja motivoituneimmat osaajat.
– Halusimme rakentaa konsulttiyrityksen täysin eri lähtökohdista kuin mitä alalla oli silloin trendinä.
Useimmilla oli ja on yhä henkilökunta, jolla on kiinteä kuukausipalkka, ja asiakkaalle on määritelty tuntitaksa. Rahasta läheskään kaikki ei kuitenkaan päädy työt tekevän konsultin taskuun vaan omistajille ja toimistotiloihin, jotka varustellaan peleillä ja pallomerillä, jotta henkilökunta kokee työtilansa viihtyisäksi.
Jaakkola mainitsee, että tässä yleisessä lähestymistavassa on kuitenkin kaksi isoa ongelmaa. Ensinnäkin alan kovimmat osaajat alkavat olla jo siinä iässä, että heillä on perhe ja muita vastuita, eikä huvipuistomainen työpaikka motivoi enää samalla tavalla kuin palkkioiden kasvattaminen. Lisäksi keväällä käynnistynyt pandemia on ajanut ihmiset muutenkin ulos niistä kalliisti varustelluista toimistoista, ja etätyöilmiö jatkuu varmasti vielä tulevaisuudessa koronan jälkeenkin.
– Ja vaikka Mavericksin lähtökohta onkin, että leikkaaminen tehdään kaikesta siitä ylimääräisestä hassuttelusta ja henkilökunnan ansiot laitetaan kulurakenteessa etusijalle, kyseessä on silti lämmin ja viihtyisä työympäristö, joka sopii aikuiselle ammattilaiselle.
Ratkaisu suoraan tarpeeseen
IT-alalla konsultti on nykypäivänä jo kenties harhaanjohtavakin käsite. Jaakkola kertoo, että heidän useimmat asiakkaansa ovat jo hyvin tietoisia omista tarpeistaan ja haluamistaan toteutustavoista. Mavericksille ei soitella ideoiden ja avaimet käteen -pakettien perässä, koska asiakasyritysten omilta IT-osastoilta löytyy jo niin paljon osaamista.
Kun yritykset tuntevat tarpeensa ja osaavat johtaa kehitystä itse, ulkopuolelta ei tarvita valmiita ratkaisuja tai välttämättä edes kokonaisia tiimejä. Jaakkola kertoo, että nykyhetken edelläkävijäasiakkailla on tyypillisesti monitoimittajatiimit, joissa omien työntekijöiden lisäksi saattaa työskennellä konsultteja monesta eri yrityksestä.
– Alalla on vallalla inhouse-tekemisen trendi, eli yritykset haluavat tehdä enemmän itse ja ottavat valtaa ja vastuuta ohjelmistojen toimittajilta mieluummin itselleen. Osaajamarkkinat ovat kuitenkin niin kilpaillut, että käsipareja täytyy vuokrata ulkopuolelta.
Siksi Mavericks toimittaa päätuotteenaan vanhojen avaimet käteen -ratkaisujen sijaan senior-tason osaajia, jotka työskentelevät suoraan asiakkaan työnjohdon alaisuudessa ja joiden kompensaatioon asiakkaalla on itsellään mahdollisuus vaikuttaa. Kun arvoketju on mahdollisimman lyhyt, asiakasyritys saa tiimiinsä vuokralle sitoutuneen ja motivoituneen osaajan. Jaakkola on iloinen siitä, että asiakkaat myös ymmärtävät tämän.
– IT-ala muuttuu koko ajan, ja Mavericks on luotu nimenomaan vastaamaan sekä asiakkaiden että tekijöiden muuttuneisiin tarpeisiin, Jaakkola tiivistää.