Mobiililaitteen vastuullinen käyttö tukee sen elinikää

Ennakoiva huolto parantaa mobiililaitteen turvallisuutta ja pidentää käyttöikää.Laitteen kunnossapito on myös ekoteko.
Teksti Mari Korhonen Kuva Joona Raevuori
Samsungilla turvallisuuskysymyksiin suhtaudutaan vakavasti. Laitteiden huoltokriteerit ovat tiukat, ja niiden turvallisuutta kehitetään pitkäjänteisesti yhdessä valtuutettujen huoltokumppanien kanssa.
– Kattavien tietoturva- ja ohjelmistopäivitysten lisäksi useat mallimme ovat vesi- ja pölytiiviitä, mikä tuo perusturvallisuutta laitteen jokapäiväiseen käyttöön. Yritysten tarpeisiin kehitetty Enterprise Edition -laitemallisto puolestaan mahdollistaa pitkän aikavälin tietoturvapäivitykset sekä laitteiden etähallinnan Knox Suite -työkalujen avulla, Samsungin IM-Huoltopäällikkö Tomi Viro kertoo.
Mobiililaitteiden markkinajohtaja on tehnyt viime vuodesta lähtien tuloksellista yhteistyöstä Aito Supportin kanssa. Taustalla oli halu löytää Suomeen uusi huoltokumppani, joka keskittyisi vain ja ainoastaan Samsungin laitteisiin. Näin tuotteiden elinkaaren tukeminen ja asiakastyytyväisyys olisi mahdollista virittää huippuunsa.
– Keskittyminen mahdollistaa tiiviin kumppanuuden, jossa päästään syvemmälle toiminnan kehittämisessä. Tämä heijastuu suoraan huoltopalveluiden laatuun ja asiakaskokemukseen. Teemme tietoista työtä, jotta myös asiakkaamme ymmärtäisivät valtuutetun huoltokumppanin hyödyt ja valtuuttamattoman huollon riskit, Viro kertoo.
Yhteistyön aikana Aito Supportin huoltoprosessit sekä palvelumallit ovat kehittyneet ja huoltonopeus parantunut.
– Aito Supportilla tapahtunut kehitys on ollut käsittämättömän suurta. Asioinnin helpottamiseksi on kehitetty muassa Support Box -palvelukonsepti, jonka avulla tuotteen saa huoltoon ja takaisin käyttöön myös palvelupisteiden aukioloaikojen ulkopuolella. Samoin kehitystyö digitaalisissa palvelukanavissa on ollut hyvin aktiivista. Se on saanut asiakkaiden laitetuen toimimaan katkeamattomana.
- Aito Support on Suomen ainoa Samsung-mobiililaitteiden brändihuolto.
- Laitteen voi toimittaa helposti huoltoon postittamalla, tuomalla sen liikkeeseen tai Support Box-automaatin kautta.
- Automaatin kautta mobiililaitteen saa huoltoon ja takaisin käyttöön myös palvelupisteiden aukioloaikojen ulkopuolella.
- Valtuutettuna huoltona Aito Support käyttää vain alkuperäisiä varaosia, joten laitteen voimassa oleva takuu säilyy ennallaan huollon jälkeenkin.
Turvallisuusriskit minimiin
Aito Supportin huoltopalvelujen kehittäminen ja uusien palvelukonseptien lanseeraaminen on aktiivista. Samsung ja Aito Support näkevät huollon roolin laajana.
– Laitteet ovat tänä päivänä tasokkaita, joten varsinaisia laadullisia ongelmia ratkotaan vähän. Suuntaammekin toimintaamme yhä enemmän vastuullisen laitekäytön neuvontaan, ennakoivaan huoltoon ja erilaisiin lisäpalveluihin. Tähtäämme siihen, että laite pysyy pidempään käytössä, mikä on sekä talous- että ympäristöteko, toimitusjohtaja Anssi Kuoppala Aito Supportilta sanoo.
Samsungin valtuutettuna laitehuoltajana Aito Support käyttää vain alkuperäisiä varaosia. Tämä on merkittävää laiteturvallisuuden lisäksi myös laitteen takuuturvan kannalta jatkossa.
– Valtuutetulla huoltotoimijalla korjatun puhelimen valmistajan takuu jatkuu normaalina esimerkiksi puhelimen näytön korjauksen jälkeenkin. Jos laitteen korjauttaa valtuuttamattomalla toimijalla, takuu päättyy. Samalla valmistajan laitteelle antama pöly- ja vesitiiviyden IP-luokitus lakkaa pätemästä. Tämä on seikka, jota osa asiakkaista ei tiedosta, Viro muistuttaa.
Samsungin mobiililaitteiden valtuutetussa huollossa pidetään huolta myös esimerkiksi laitteen akkujen kunnosta.
– Nykyaikaiset akut muodostavat turvallisuusriskin, jos ne pääsevät vaurioitumaan. Huolehdimme siitä, että laitteita on turvallista käyttää huollon jälkeenkin. Moniin puhelinmalleihin, joista korjataan rikkoutunut näyttö, asennetaankin automaattisesti ja ilman lisäkustannuksia myös uusi akku, kertoo Kuoppala.
Laitteen pitkä käyttöikä on samalla ympäristöteko
Aito Supportilla on vahva tahtotila vähentää tulevaisuudessa mobiililaitteiden ympäristöpäästöjä entisestään.
– Olemme selvittäneet kattavasti laitteiden ympäristönäkökulmia ja todenneet, että huollon avulla voimme vaikuttaa merkittävästi laitteen elinkaaripäästöihin. Kun laitteesta pidetään hyvää huolta ja käyttöikää saadaan pidennettyä kahdella vuodella, laitteen elinkaaripäästöt saadaan useimmissa tapauksissa kompensoitua tällä, Kuoppala kertoo.
Aito Supportilla uskotaan, että tulevaisuudessa laitteen elinkaari tulee vaikuttamaan yhä useammin myös asiakkaiden ostopäätöksiin uutta laitetta hankkiessa.
– Koemme aitoa ylpeyttä siitä, että yhteistyö Samsungin kanssa tuo kuluttajille jatkuvasti uusia palveluita, joilla on myös samalla positiivinen ilmastovaikutus, Kuoppala päättää keskustelun.
Vastuullisen mobiililaitteiden käytön ilosanoman levittäminen tulee tulevaisuudessakin jatkumaan tiiviissä yhteistyössä.