Mekkotaivaassa palvelu pelaa

Kuopion torin laidalla voi astua sydämellisen palvelun Piattacóon. Erikoisvaatekauppa palvelee laajalla valikoimalla.
Teksti Ritva-Liisa Sannemann Kuva Iita Sillanpää
Mitä pukea päälle juhliin, töihin tai vapaa-aikaan? Jos vaatekaapista ei tunnu löytyvän yhtään sopivaa asua ja oma tyylikin on hakusessa, apua kannattaa hakea ammattilaisilta.
– Me palvelemme suurella sydämellä, ja meiltä löytyy persoonallisempia tuotteita kuin ketjujen myymälöistä, sanoo Piattacón toimitusjohtaja Piatta Miettinen.
Miettinen on pyörittänyt omaa liikettä Kuopion torin laidalla, Kauppakatu 49:ssä, viiden vuoden ajan mutta ollut alalla kaikkiaan 35 vuotta. Kiinnostus kauniisiin vaatteisiin syntyi jo pikkutyttönä, kun Piatta seurasi vaatealalla työskennelleen äitinsä, Seija Österdahlin työtä.
Vinkkejä pukeutumiseen
Pukeutumisneuvonta on osa Piattacón palvelua. Miettinen on pestannut liikkeeseen kolme muuta vaatealan rautaista ammattilaista, jotka auttavat asiakasta löytämään asukokonaisuuden eri tilanteisiin tai hankkimaan aiemmin ostetulle sopivaa täydennystä.
Palveluhenkisyys näkyy myös myymälän joustavina aukioloaikoina. Asiakkaita palvellaan sovittaessa jopa sunnuntaisin. Vaatekorjaukset hoituvat nopeasti yhteistyökumppanin kautta.
Piattacón liikeideana on tavoittaa aikuisia naisia, jotka haluavat pukeutua nuorekkaasti ja persoonallisesti. Valikoimissa on uusia trendejä ja ajattomia klassikoita. Mallistoihin mahtuu yli 20 ulkomaista ja kotimaista vaatemerkkiä, joista useita ei saa muualta.
– Olemme erityisesti mekkokauppa. Mekkojen myynti on 40 prosenttia liikkeen kokonaismyynnistä, mutta meiltä saa kaikkea muutakin hameista ja paidoista housuihin, takkeihin sekä asusteisiin.
Uusimpia tuulia Miettinen käy nuuhkimassa vaatealan messuilla. Mallistojen sisäänostot tehdään jo kuukausia ennen seuraavaa kautta. Tavoitteena on mahdollisimman monipuolinen valikoima, mutta pitkän uran aikana Miettiselle on ehtinyt kertyä tuntuma myös yksittäisten asiakkaiden mieltymyksistä. Näiden henkilökohtaiset toiveet ovat muistissa, ja ne otetaan huomioon tilauksia tehtäessä.
– Jos kaikesta huolimatta sopivaa tuotetta ei löydy liikkeestä, etsimme ja tilaamme sellaisen erikseen. Kilpailuvalttimme on juuri yksilöllinen palvelu.
Piattacólla on noin 5 000 kanta-asiakasta, mikä on poikkeuksellisen suuri määrä yksittäiselle erikoisliikkeelle. Kanta-asiakkaat saavat tuntuvia etuja, ja heitä kutsutaan myös erilaisiin teemailtoihin.
Verkkokaupasta piristystä
Noin vuosi sitten Piattacó avasi verkkokaupan, joka on tuonut asiakkaita ympäri Suomen ja jopa maan rajojen ulkopuolelta. Verkkokauppa piristi pandemian aikaista myyntiä. Pahimpana aikana Miettinen pyöritti liikettä yksin, mutta nyt kivijalkatoiminta on myös vilkastunut.
Kuopion Yrittäjät antoi viime vuonna Miettiselle kunniamaininnan sisukkaasta toiminnasta. Tätä ennen myymälä on saanut palkinnon parhaasta palvelusta Keskustan Kehittämisyhdistykseltä.