Lisää joustoa verkkokaupan kuljetuksiin

Nopeasta ja joustavasta tavarantoimituksesta on tullut selkeä kilpailutekijä logistiikkapalveluja tarjoavien yritysten kesken. Menestyvä toimija asettaa kehitystyönsä lähtökohdaksi asiakkaiden asettamat vaatimukset ja ottaa huomioon myös ympäristönäkökulmat.
TEKSTI | PEKKA SÄILÄ KUVA | BRING EXPRESS
Pakettilähetysten tilaajat haluavat entistä lyhyemmän ajan tilauksesta toimitukseen sekä mahdollisuuden entistä myöhäisempiin noutoaikoihin. Monet asiakkaat ovat valmiita maksamaan jopa jotain ylimääräistä, jos joustavan toiminnan edut pystytään selvästi osoittamaan. Myös logistiikkayritysten tarjoamat palautusratkaisut ratkaisevat paljolti sen, miltä tavarantoimittajalta palvelu tilataan. Ostoprosessin joustavat vaihtoehdot johtavat monesti myös lisäostoihin luotettavaksi todetulta toimittajalta.
Kuluttajille asiakasnouto noutopisteestä on tällä hetkellä yleisin kuljetustapa. Niinpä myös pakettiautomaattien tarjonta on kasvanut hurjaa vauhtia. Tilaajat arvostavat erityisesti lyhyttä siirtymämatkaa noutopisteelle. Asiakkaille on myös tärkeää, että he voivat seurata paketin kulkua tilaushetkestä noutopisteeseen asti.
Kotiinkuljetuksissa on tärkeää, että lähetys voidaan toimittaa asiakkaalle hänelle parhaiten sopivana ajankohtana. Saapuvasta lähetyksestä on pystyttävä ilmoittamaan tilaajalle riittävän ajoissa, jotta kotiinkuljetusta voidaan tarvittaessa myös mukauttaa tilaajan aikatauluun paremmin sopivaksi.
Teknologia mahdollistaa kuljetuksien kehitystyön
Logistiikkaratkaisuja yrityksille ja kuluttajille tarjoavan Bringin visiona on olla logistiikka-alan tulevaisuuden suunnannäyttäjä ja innovatiivisin toimija. Päästäkseen tavoitteisiinsa yritys kehittää aktiivisesti ratkaisuja kaikissa tuoteryhmissä pienpaketeista lavarahtiin asti. Bring on osa Posten Norge -konsernia ja Pohjoismaiden suurimpia posti- ja logistiikka-alan yrityksiä.
Ensi vuonna pääfokus on pakettiautomaattiverkon laajennuksessa, mikä nostaa noutopisteiden määrän lähes yhdeksään tuhanteen. Saapuvasta paketista ilmoitetaan asiakkaalle tekstiviestillä, sähköpostilla tai kirjeellä. Omaa lähetystä voi seurata myös MyBring-seurantapalvelun avulla.
– Haluamme palveluidemme olevan markkinoiden parhaita ja helposti integroitavissa esimerkiksi verkkokauppoihin. Kehitystyömme lähtökohtana on ajatella aina ensisijaisesti loppuasiakkaan tarpeita ja tarjota sekä yritysasiakkaille että paketteja tilaaville kuluttajille joustavia ratkaisuja. Arjen kiireen keskellä suunnitelmat muuttuvat usein, joten myös toimitusvaihtoehtojen on tärkeä olla joustavia, kertoo Bring Express Suomi Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Holtari.
Vastaanottajan tulee voida päättää, miten ja missä pakettinsa vastaanottaa. Lisäksi pakettien kuljetukset pitää hoitaa kestävällä tavalla, mikä pitää olla myös todennettavissa kuluttajille. Bring pyrkiikin olemaan toimialansa edelläkävijä ympäristötyössä.
Holtari toteaa, että erityisesti iltajakelut kuluttajille ovat kasvussa. Tyypillistä onkin, että päiväsaikaan tehdään yritystoimituksia ja iltaisin viedään lähetyksiä yksityisasiakkaille.
– Joustavuuteen olemme panostaneet esimerkiksi siten, että noutopisteeseen pyydetty paketti voidaan muuttaa tarvittaessa kotiinkuljetukseksi. Henkilöllisyyden todentaminen pankkitunnuksilla mahdollistaa myös noutamista varten lähetettävän QR-koodin. Näin myös joku muu valittu henkilö voi noutaa paketin varsinaisen vastaanottajan puolesta, Holtari kertoo esimerkkeinä.

Monipuoliset vaihtoehdot tukevat liiketoimintaa
Bring on satsannut myös lähetysten uudelleenohjaukseen, minkä ansiosta esimerkiksi noutopistetoimituksen voi muuttaa kotiinkuljetukseksi aina paketin lastaushetkeen saakka. Myös lähetyksen mahdollinen pysäyttäminen ja palautus pystytään hoitamaan nopeasti.
– Noutopisteen valinnassa auttaa Bringin noutopiste API. Omassa palvelussamme noutopisteiden kartta ja aukioloajat löytyvät asiakkaalle suoraan käyttöliittymästä ja helpottavat noutoa vastaanottajalle. Bringin ulkomailta kotimaahan suuntautuva jakelu on optimoitu siten, että maahan saapuva tavara saadaan nopeasti eteenpäin satamista ja lentokentiltä.
Myös Bringin kehittämät tullausratkaisut ovat merkittävästi kehittyneet. Aiemmin pienten lähettäjien tullauskulujen osuus lähetyksen hinnasta oli kohtuuttoman suuri. Nykyään tarvittavat tiedot pystytään kääntämään suoraan asiakkaan materiaalista sähköiseen muotoon. Tämä säästää merkittävästi aikaa ja rahaa, kun palvelu nopeutuu.
– Tavoitteemme on alentaa yritysten kynnystä aloittaa tuotteiden vienti Norjaan ja siksi on tärkeää, että olemme jokaisella osa-alueella paras vaihtoehto, Holtari sanoo.
Tilauksia iltamyöhään asti
Myös lähellä loppuasiakasta sijaitsevat shelfless-automaattivarastot ovat entistä tärkeämmässä roolissa. Nopeasti tarvittavia tuotteita varastoidaan lähemmäksi loppuasiakasta ja keräily hoituu tehokkaasti automaation avulla. Näin kyetään myös nopeaan toimitukseen, jos tilaajalta pääsee jokin kriittinen tavara loppumaan. Tehokas ja saumaton palvelu verkkokaupoille täyttää myös asiakkaiden vaatimukset nopeasta ja vihreästä toimituksesta.
– Verkkokaupan pitäminen on vaativaa työtä ja logististen haasteiden ratkaisemiseen kuluu paljon aikaa. Bringin shelfless-ratkaisut mahdollistavat verkkokauppojen keskittymisen oman liiketoimintansa kehittämiseen. Tehokkaan logistiikan ansiosta tavarat saapuvat perille nopeammin, jolloin asiakkaat ovat tyytyväisempiä, Holtari toteaa.
Bring hallinnoi useampien Pohjoismaissa toimivien verkkokauppojen fyysistä varastoa, noutoa ja pakkausta sekä jakelu- ja palautuspalvelua. Tilauksia otetaan vastaan iltamyöhään asti nopeita toimituksia varten. Palvelu on integroitu suoraan verkkokauppojen alustaan. Asiakkaille kehitetty Mybring-sovellus tarjoaa täyden yleiskatsauksen ja hallinnan tilausten logistiikkaan. Holtari arvioi, että tämäntyyppinen yhteistyö on entisestään kasvamassa.
VERKKOKAUPPALOGISTIIKASTA LÄÄKEKULJETUKSIIN
Pohjoismaisen verkostonsa avulla Bring palvelee kansainvälisessä logistiikassa niin pieniä kuin suuria yrityksiä kuljetustavasta riippumatta.
- Bring on osa Posten Norge -konsernia ja Pohjoismaiden neljänneksi suurin posti- ja logistiikkayritys.
- Paketit kulkevat myös Pohjoismaiden ulkopuolelle kattavan verkoston kautta.
- Toimialansa aktiivinen edelläkävijä ympäristötyössä.
- Maailman ensimmäinen ilmastoneutraali postiyritys jo vuonna 2009.
- Suurimmissa kaupungeissa on saatavilla myös kaupunkien sisäisiä kuriiripalveluja.
- Shelfless-automaattivarastot tuovat asiakkaat lähemmäs verkkokauppoja.
- Shelfless tarjoaa kustannustehokkaan varastoinnin, keräilyn ja jakelun.
- Shelfless-varastoja löytyy tällä hetkellä jo Tukholmasta, Bergenistä ja Oslosta.
- Bringin tulevaisuudenvisio on olla alan innovatiivisin toimija ja suunnannäyttäjä.