Laadukas siivous pitää rakenteet kunnossa

Ammattitaitoisesti toteutetut siivouspalvelut eivät ole itsestäänselvyys ankaran kilpailun värittämillä markkinoilla. IC Siivous on hyvästä laadusta monesti palkittu ja luotettava toimija.
Teksti Helen Partti Kuva Patrik Pesonen
Puhtaiden tilojen merkitys on noussut yleiseen tietoisuuteen viimeistään koronapandemian aikana. Ei ole samantekevää, miten erityyppiset tilat ja pinnat puhdistetaan.
– Sairaudet välittyvät epäpuhtauksien kautta ja ihmisen vastustuskyky kärsii. Ihmiset tulevat helpommin sairaiksi ja lähtevät sairauslomalle. Kiinteistöissä epäpuhtaudet vaikuttavat rakenteisiin. Tuotteille saadaan pidempi ikä, kun niiden puhtaudesta pidetään hyvää huolta, sanoo IC Siivouksen toimitusjohtaja Andre Loran.
Fiksu kiinteistönhoitaja, huolto- tai isännöintiyhtiö, tilaa käyttöasteeseen perustuvan siivouksen. Esimerkiksi vilkkaassa käytössä olevien kiinteistöjen porraskäytävät täytyy siivota kolme kertaa viikossa ja jossain tapauksissa myös ensimmäiset kerrokset kerran päivässä.
Siivouksen määrän ja laajuuden sinetöivät sopimukset, jotka takaavat niin tilaavalle asiakkaalle kuin siivousalan yritykselle pitkäkestoisen yhteistyön.
IC Siivous on toiminut alalla vuodesta 2006. Se tekee siivoussuunnitelmia ja siivouksia toimistoille, teollisuudelle ja yrityksille Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sekä Tampereella.
Aiemmin Info-Controller Oy:nä tunnettu perheyritys on kasvanut voimakkaasti ja työllistää nykyään lähes 70 työntekijää. Henkilöstön kädenjälki on saanut paljon kiitosta. Espoon Asunnot Oy valitsi yrityksen vuoden siivouspalveluliikkeeksi vuosina 2015, 2016, 2017 ja 2019.
Tunnustusta on saanut myös siivoustyönjohtaja Irina Amelkina: hänet Espoon Asunnot Oy valitsi vuoden 2017 siivouspalvelun palveluesimieheksi. Kiitos herui hyvistä laatupisteistä ja positiivisesta asiakaspalautteesta.
– Paikat ovat meille tutut Espoossa. Asiakkaat soittavat suoraan asiakaspalvelunumeroomme, Amelkina perustelee.
IC Siivous on panostanut tehokkaaseen kommunikaatioon. Yhteys syntyy suitsait joko puhelimitse, Facebookin, Messengerin tai Chat-palvelun kautta.
– Palvelutakuumme varmistaa nopean reagointiajan. Jos tulee reklamaatio, hoidamme sen saman päivän aikana, Loran toteaa.
Asiakkaat ovat pysyneet tyytyväisinä; iso osa IC Siivouksen sopimuksista on solmittu jo yli kymmenen vuotta sitten. Pitkän yhteistyön myötä asiakkaiden siivoustarpeet ovat tiedossa yksityiskohtia myöten. Samalla myös siivoojien ammattitaito on kehittynyt.
VILKKAASSA KÄYTÖSSÄ olevat porraskäytävät tulee siivota kolmesti viikossa.
Huono laatu tulee kalliiksi
IC Siivous tekee tiivistä yhteistyötä Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan kanssa. Tulevat laitoshuoltajat suorittavat oppisopimukseen perustuvan puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnon IC Siivouksen hoteissa.
– Koulutus kestää puolitoista vuotta. Opiskelijat oppivat siivousaineista ja -välineistä ja miten esimerkiksi erilaisia pintoja hoidetaan, Amelkina havainnollistaa.
IC Siivous noudattaa lisäksi laatujärjestelmää, joka alkaa asiakkaiden hankinnasta, siivoussuunnitelman luomisesta ja sopivien työntekijöiden valinnasta ja jatkuu saumattomasti aina laadun tarkkailuun ja ylläpitoon.
Amelkina tekeekin säännöllisiä laaduntarkkailukierroksia siivouskohteissa.
– Me teemme sen, mitä lupaamme, Loran tiivistää.
Onnistumisen edellytys on kuitenkin luottamus omiin työntekijöihin. Henkilöstön motivaatiota lisää mahdollisuus lisääntyneeseen vastuunottoon. Siivooja voi edetä IC Siivouksen leivissä palveluohjaajaksi, joka vastaa kohteiden valvonnasta ja siivouksen logistiikasta.
Siivousalan ammattitaito ei rajoitu yksinomaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Johdon rooli korostuu erityisesti kohteiden siivoustarpeiden tunnistamisessa. Jos vaikkapa peruspesut tehdään riittämättömästi, kiinteistöjen rakenteet kärsivät. Siitä vasta kallis lasku lankeaa.