Laadukas hiustenleikkuu onnistuu jonottamatta

Nopeus, laatu ja kohtuullinen hinta kulkevat käsi kädessä hiustenleikkuuseen keskittyvän Cuttersin palveluissa. Hiustenleikkaukseen pääsee jonojen sijasta samana päivänä.
TEKSTI | SAANA LEHTINEN KUVA | RIKU KYLÄ
Kampaamokäynti kaikkine lisäpalveluineen on arjen luksusta, mutta entä jos toiveena on latvojen tasaaminen tai hiusmallin päivittäminen tehokkaalla aikataululla ja kohtuullisella hinnalla? Norjasta Suomeen vuonna 2019 saapunut parturi-kampaamoketju Cutters Oy vastaa yksinkertaisempaa palvelua kaipaavien asiakkaiden tarpeisiin keskittymällä olennaiseen – laadukkaaseen ja helposti saatavilla olevaan hiustenleikkuuseen ilman kuluja kerryttäviä ja käyntiä pidentäviä lisäpalveluita.
Penkkiin pääsee heti
– Olemme simppeli ja ilman ajanvarausta toimiva, pelkkää hiustenleikkuuta tarjoava kampaamo. Palvelemme asiakkaita vauvasta vaariin ja hintamme ovat kaikille samat sukupuoleen tai ikään katsomatta, Cutters Finlandin toimitusjohtaja Akipekka Ikonen kiteyttää.
Moni tunnistaa arjestaan tilanteen, jossa lähikampaamojen varauskirjat ovat täynnä ja mallistaan ulos kasvaneen kampauksen kanssa joutuu sinnittelemään viikkoja tai kuukausia. Cuttersin penkkiin pääsee parhaimmillaan heti ja tehokkaiden leikkaustekniikoiden ansiosta myös lopputulos valmistuu nopeasti.
Lopputulos valmistuu meillä nopeasti.
Cutters Finlandin kouluttaja ja Suomen Cutters Akatemian vastuuhenkilö Tiia Sundqvist
– Asiakkaat käyvät meillä usein työpäiviensä aikana ja hyödyntävät hiustenleikkuuseen esimerkiksi lounastaukoaan, Cutters Finlandin kouluttajana ja Suomen Cutters Akatemian vastuuhenkilönä työskentelevä Tiia Sundqvist kertoo.
Ratkaisuna digitaalisuus
Cuttersin erikoisuus piilee yksinkertaisen ja tasa-arvoisesti hinnoitellun palvelun lisäksi yrityksen laajasti hyödyntämissä digitaalisissa ratkaisuissa.
– Olemme parturi-kampaamoalan yrityksen lisäksi teknologiayhtiö, Ikonen sanoo.
Asiakkaille digitaalisuus näkyy itsepalvelukassoina ja sovelluksena, jonka avulla hiustenleikkuuta tarvitseva voi etsiä itseään lähimpänä sijaitsevan salongin ja seurata sen jonotustilannetta reaaliajassa. Käynnin voi maksaa itsepalvelukassalla kortilla, mutta jatkuvasti suurempi osa asiakkaista käyttää maksuun Cutters-sovellusta.
– Asiakas lataa sovelluksen, lisää itsensä jonoon ja suorittaa maksun. Tämän jälkeen hän pääsee seuraamaan jonotustilannetta. Kun asiakkaan vuoro lähestyy, hän saa muistutustekstiviestin puhelimeensa, Sundqvist kuvailee.
Teknologian ansiosta asiakkaan on mahdollista päivittää omasta vakiosalongistaan tuttu hiusmalli myös muualla Suomessa ja Pohjoismaissa matkustaessaan.
– Kun työntekijä kirjaa asiakkaan toiveet ylös, tiedot ovat globaalisti koko Cuttersin käytettävissä. Mihin liikkeeseen asiakas päättääkin mennä, työntekijä pystyy tarkistamaan toiveet helposti suoraan iPadilta, Ikonen kertoo.
Digitaalisuus helpottaa asiakkaiden lisäksi myös työntekijöiden toimintaa ja arkea.
– Tavoitteena on, että työntekijät voivat keskittyä hiustenleikkaukseen teknologian hoitaessa kaiken muun, Ikonen korostaa.
Korkeatasoista osaamista tukee kannustava palkkaus
Norjassa vuonna 2015 perustettu Cutters on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava parturi-kampaamoketju. Yrityksen 116 toimipisteestä 12 sijaitsee Suomessa. Tällä hetkellä Cuttersille pääsee Suomessa pääkaupunkiseudun lisäksi Turussa, Raisiossa, Tampereella ja Lempäälässä. Suomen vahvimman parturi-kampaamobrändin asemaa tavoittelevan yrityksen suunnitelmissa on avata Suomeen muutamassa vuodessa 38 uutta salonkia.
– Kuluttajat ovat ottaneet ilman ajanvarausta palvelevan konseptin hyvin vastaan. Tavoitteenamme onkin olla vuoden 2025 loppuun mennessä kaikkialla Suomessa, Ikonen sanoo.
Nopeasti kasvava yritys etsii jatkuvasti uusia työntekijöitä.
– Kaikki meille hakevat alan osaajat palkataan, Ikonen sanoo.
Kilpailijoistaan poiketen Cuttersin työntekijät eivät työskentele vuokratuolisopimuksella vaan työsuhteessa. Palkkauksessa noudatetaan alan työehtosopimusta, minkä lisäksi työntekijöille maksetaan bonusta tuotemyynnistä ja hiustenleikkuusta.
– Kiireisimpinä aikoina kiireisimmissä liikkeissämme työskentelevät tienaavat helposti 500–1000 euroa bonuksina TES:in mukaisen palkan päälle, Ikonen kertoo.
Työntekijöiden osaamista ja työssä viihtymistä vahvistavat myös Cutters Akatemian säännöllisesti järjestämät koulutukset. Uudet työntekijät perehdytetään akatemiassa niin Cuttersin käyttämiin leikkaustekniikoihin ja teknologiaratkaisuihin kuin yrityksen historiaan ja konseptiin.
– Koulutukset ovat isossa roolissa myös perehdytyksen jälkeen, jotta työntekijöiden tieto ja taito pysyvät ajan tasalla. Kynnys pyytää ja saada apua työhönsä on meillä matala, Sundqvist kertoo Cuttersilla työskentelystä.