Kuppi vastuullista ja hyvää kahvia, kiitos!

Rakkaus kahviin johdatti kaksi yritystä tekemään yhteistyötä kestävän kehityksen hyväksi. Jotta laadukasta kahvia saadaan myös tulevaisuudessa, on sen eteen tehtävä vastuullisuustyötä monella rintamalla.
TEKSTI | MARJA HAKOLA KUVA | JOONA RAEVUORI JA ARVID NORDQUIST
Kahvintuottaja Arvid Nordquistille sekä kahvipalveluja työpaikoille toimittavalle JOBmealille vastuullisuus on ainoa oikea tapa toimia tämän päivän maailmassa.
– On vaikea nähdä sellaista yritystä, joka ei kokisi vastuullisuutta tärkeäksi niin yrityksen työntekijöiden kuin asiakkaiden suuntaan, toteaa JOBmeal Oy:n toimitusjohtaja Perttu Laitsaari.
Saman kahvipöydän ääressä Laitsaaren kanssa istuu Cecilia Mérus, Arvid Nordquist Finlandin maajohtaja. Hän kertoo, että Arvid Nordquist oli ensimmäinen kahvitalo Ruotsissa, joka aloitti laajamittaisen vastuullisuustyön.
– Vuodesta 2011 lähtien olemme kompensoineet sataprosenttisesti ne kahvintuotannossa syntyvät hiilidioksidipäästöt, joita emme vielä pysty estämään. Vuodesta 2014 alkaen kaikki tuottamamme kahvi on ollut 100-prosenttisesti vastuullisesti sertifioitua, Mérus selventää.
Yhteistyötä vastuullisuuden parissa yritykset ovat tehneet jo yli kymmenen vuotta. Aloite lähti JOBmealin puolelta.
– Huomasimme, että markkinoilla oli tilaus laadukkaalle ja vastuullisesti tuotetulle kahville. Arvid Nordquistilla oli oivallisia, tarpeisiimme sopivia tummapaahtoisia kahveja. Myös yrityksen arvot ja vastuullisuustyö istuivat meidän ajatteluumme, Laitsaari kertoo.
Yhteistyön ytimessä on viestintä, jonka avulla JOBmealin nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille kerrotaan, miksi Arvid Nordquistin ja JOBmealin yhteinen kahviratkaisu on vastuullinen ja hyvä valinta.
– Tärkein asia meille molemmille on, että kahvi maistuu hyvältä. Vastuullisuus tuo kahvinautintoon lisäarvoa, Laitsaari toteaa.
– Totta, kahvin laatu ja maku ovat kaiken lähtökohta. Eihän kukaan halua ostaa vastuullista kahvia, joka ei maistu hyvälle, Mérus jatkaa.
Vastuullisuustoimet yltävät aina pavusta kuppiin
Arvid Nordquist on vuonna 1884 Ruotsissa perustettu kahvintuottaja sekä maahantuonti- ja markkinointiyritys. Oma kahvipaahtimo käynnistyi Solnassa vuonna 1961, ja seuraavana vuonna markkinoille lanseerattiin Classic-brändi.
Tänä päivänä Arvid Nordquist on edelleen perheyritys, joka toimii kaikissa Pohjoismaissa.
– Suomeen Arvid Nordquist -kahvi lanseerattiin vuonna 2005. Meiltä löytyy kattava ja korkealaatuinen kahvivalikoima sekä päivittäistavarapuolelle että kahviautomaatteihin. Suosituin kahvilaatumme JOBmealin automaateissa on Fullroast Field, Mérus kertoo.

puolesta. Kaksikko toteaakin, että toimivan yhteistyön ansiosta työpaikoille voidaan tarjota vastuullisempia kahvihetkiä.
– Lisäksi kaikki kahvimme ovat sataprosenttisesti kestävän kehityksen vaatimusten mukaisesti sertifioituja. Sertifikaatit takaavat, että niin viljelymenetelmät kuin työolosuhteet ja työehdot kahvitiloilla, joilta ostamme raaka-aineemme, ovat kestävän kehityksen mukaisia.
Sertifiointiohjelmien avulla voidaan vaikuttaa kahvin koko tuotantoketjuun. Viljelijöitä neuvotaan muun muassa käyttämään menetelmiä, jotka vähentävät kasvihuonekaasupäästöjä ja lisäävät kahviviljelmien sitoman hiilen määrää.
– Yhteistyökumppanien kanssa koulutamme kahvitilallisia viljelemään kestävämmin ja intensiivisemmin. Haluamme samalla ottaa sosiaalista vastuuta viljelijöistä, heidän työntekijöistään ja perheistään ja varmistaa, että kahvinviljely on heille kannattavaa ja kiinnostavaa tulevaisuudessakin, Mérus sanoo.
Viljelyn lisäksi päästöjä syntyy kahvipapujen kuljetuksen, paahtamisen ja pakkaamisen yhteydessä. Näitäkin tuotantoprosessin osia on Arvid Nordquistilla viety kestävämpään suuntaan: kuljetukset pyritään hoitamaan meriteitse tai junilla, ja parhaillaan yritys testaa biopolttoaineita laivakuljetuksissaan. Ruotsissa sijaitseva paahtimo käyttää yksinomaan uusiutuvaa energiaa. Kahvipakkausten muovissa fossiilipohjainen raaka-aine on korvattu 90-prosenttisesti kasviperäisellä mäntyöljyllä, jota saadaan metsäteollisuuden sivutuotteena Suomesta.
Hiilineutraalia liiketoimintaa
JOBmeal on osa maailman suurinta, puhtaasti kahville omistautunutta JDE Peet’s -konsernia. Suomessa JOBmeal on tuottanut kahviratkaisuja työpaikoille jo yli 60 vuotta. Yrityksellä on kymmenen toimipistettä kautta maan, henkilökuntaa on noin 100.
– Meillä on ollut ISO 14001 -ympäristösertifikaatti jo vuodesta 2010. Vastuullisuus on tahtotilamme ja panostamme siihen. Palveluyrityksenä haluamme kannustaa ja tukea myös asiakkaitamme vastuullisempiin valintoihin, Laitsaari toteaa.
– Yhteistyö Arvid Nordquistin kanssa on hyvä esimerkki tästä: käyttämällä heidän kahviaan ratkaisuissamme, voimme tarjota työpaikoille vastuullisia kahvihetkiä.
Laitsaaren mukaan osa JOBmealin asiakasyrityksistä on valmis maksamaan vastuullisesta kahvista hieman enemmän, mutta vastuullisuus ei vielä ole pääosassa valintoja tehtäessä.
– Hinta on hankinnoissa edelleen merkityksellisin tekijä, mikä on valitettavaa, sillä se ei ohjaa kestävään suuntaan, Laitsaari harmittelee.
Hän kuitenkin jatkaa, että tilanne on hitaasti muuttumassa.
Osana omaa vastuullisuustyötään JOBmeal käyttää suomalaisia pahvipikareita, kierrättää automaateista tulevaa kahvinpurua maanparannusaineeksi ja kunnostaa käytöstä poistettuja kahviautomaatteja.
– Olemme lanseeranneet Green Line -konseptin, joka perustuu palautuvien kahviautomaattien kierrättämiseen, jossa käytetylle automaatille annetaan peruskunnostuksen jälkeen uusi elämä vastuullisin tuottein, Laitsaari kertoo.
Lisäksi JOBmealilla panostetaan henkilöstön kouluttamiseen niin ympäristö- kuin taloudellisuusnäkökulmasta.
– Koko henkilöstömme on saanut taloudellisen ajotavan koulutuksen. Panostamme reittisuunnitteluun, jotta aiheuttamamme kuormitus olisi mahdollisimman pieni, ja tankkaamme palveluautomme jätteistä valmistetulla bio-dieselillä. Keskeisillä alueilla palvelemme asiakkaitamme kävelypiirein, Laitsaari valaisee.

JOBmealin valikoimasta löytyy myös Pohjoismaiden ensimmäinen ja Suomen ainoa Joutsenmerkitty kahvipalvelu, jossa koko tuotantoketju on läpiluodattu, ja se kattaa Joutsenmerkin tiukat vaatimukset aina viljelmältä asiakkaan kuppiin, niin kahvilaitteiston, raaka-aineiden kuin palvelun näkökulmasta.
– Voimme ylpeänä todeta olevamme hiilineutraali yritys. Olemme selvittäneet ja hyvittäneet sekä oman toimintamme että kaikki automaattikahviemme päästöt pavusta kuppiin verifioitujen hiilinieluhankkeiden avulla. Kompensaatiota toteutetaan muun muassa istuttamalla puita kahvintuottajamaihin sekä kotimaisilla ISO-14064 -standardoiduilla metsäpohjaisilla hiilinieluhankkeilla, Laitsaari selvittää.
Vastuullinen toimintatapa on perheyhtiön elinehto
Vastuullisuustyön aloitettuaan sekä JOBmeal että Arvid Nordquist ovat kasvattaneet markkinaosuuksiaan.
– Vastuullisuus on myös kilpailuvaltti. Asiakkaamme osaavat sitä vaatia, ja uskon myös, että ainoa tapa perheyritykselle säilyä ja menestyä tulevaisuudessa, on toimia vastuullisesti, Mérus painottaa.
Myös Arvid Nordquist -yhtiön vastuullisuusjohtaja Erica Bertilsson pitää vastuullistyötä välttämättömänä, jos 138-vuotias yhtiö haluaa toimia vielä seuraavat sata vuotta.
– Olemme luvanneet asiakkaillemme tehdä työtä kestävän kehityksen hyväksi, ja pidämme siitä kiinni. Lupaus on samalla kilpailuetumme pohjoismaisilla markkinoilla, Bertilsson toteaa.
Ilmastonmuutos on Bertilssonin mukaan kahvintuottajalle todellinen riski, ja siksi työ sen torjumiseksi on tärkeää. Keskeisimpiä tehtäviä on vähentää kahvinviljelyn hiilidioksidipäästöjä sekä ohjata kuluttajia vastuullisiin valintoihin.
– Vastuullistyöstä ruoan parissa on tullut entistä tieteellisempää ja vaativampaa. Tarvitaan luotettavia tapoja mitata päästöjä, on kehitettävä raportointia ja tehtävä innovaatioita. Kaikki tämä vaatii investointeja. Meidän on hyväksyttävä se tosiasia, että elintarvikkeiden vastuullinen tuottaminen tuntuu kuluttajan kukkarossa, Bertilsson päättää.

