Hyppää sisältöön

Kuinka tuulivoimaloiden osat kulkevat mereltä maalle?

Kuinka tuulivoimaloiden osat kulkevat mereltä maalle?

30.01.2024

BB Logisticsin Vesa Aurala ja Olli Rantala vastaavat tuulimyllykomponenttien käsittelystä Kaskisten satamassa. Osien kuljettaminen edelleen sisämaahan vaatii toiminnalta joustavuutta.

Tuulivoima mullistaa energia-alan lisäksi myös satamia. BB Logistics on yksi toimijoista, joka on ponnistanut tavallisesta ahtaus- ja varastotoiminnasta vaativien tuulivoimakomponenttien käsittelyn erikoisosaajaksi.

TEKSTI sami j. anteroinen | kuva henri korpi

BB Logistics aloitti tuulivoimakomponenttien käsittelyn keväällä 2022 Kemin satamassa ja laajensi samaa toimintaa pian Kaskisten ja Pietarsaaren satamiin. Alle kahdessa vuodessa yritys on hoitanut huimat 140 tuulivoimalaitosta satamien kautta sisämaahan.

– Tahti on ollut melko kova vuoden ympäri, vahvistaa toimitusjohtaja Kim Lindström

Tuulimyllyoperoinnista vastaavat Vesa Aurala ja Olli Rantala kertovat, että menestyksen takana on tinkimätön suunnitelmallinen asenne: yrityksen asiantuntijat optimoivat ahtaus- ja varastointitoiminnot mahdollisimman tarkasti kunkin projektin kohdalla. 

– Tämä tarkoittaa, että lastinkäsittely suunnitellaan tarkkaan etukäteen. Siinä huomioidaan esimerkiksi komponenttien sijainti sekä se, millaisia nostoja niille tarvitaan, Aurala kuvailee.

– Valmistautuminen oikein kuhunkin projektiin on ensisijaisen tärkeää: me tiedämme, että kalusto ja työntekijät ovat tilanteen tasalla joka päivä, lisää Rantala.

Älykästä liikettä

Kaskisissa päämajaansa pitävän BB Logisticsin erikoisosaamista on raskaiden tai muuten haastavien komponenttien tehokas ja turvallinen käsittely. Toiminta kattaa myös satamakuljetukset ja lähetettävien komponenttien esivalmistelut.

– Meillä on asiakasta varten räätälöity lähestymistapa, joka takaa joustavan toiminnan joka tilanteessa, Aurala vakuuttaa. 

Sujuvassa logistiikassa on mahdollisimman vähän käsittelyjä ja siirrettyjä metrejä. Sama viisaus on kirjattu myös BB Logisticsin pelikirjaan. Kun tieto kumppanien – kuten satamayhtiön ja kuljetusyrityksen – suuntaan liikkuu hyvin, myös komponentit siirtyvät ilman kitkaa lopulliseen päämääräänsä.

– Toiminta sidosryhmien kanssa on tiivistä ja tähtää samaan lopputulokseen eli palvelemaan loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla, summaa Rantala.

Rantala ja Aurala korostavat koko toimitusketjun toimivuutta, sillä pienikin särö ketjussa voi kertautua ja kostautua kalliisti. 

Vastaavasti toiminnan kehittämisestä on tullut koko yrityksen asia. Toimitusjohtaja Lindström toteaa, että etenkin yrityksen konkarityöntekijöiltä on jatkuvasti tullut uusia ideoita eri operaatioiden parantamiseen.

– Kaikesta näkee, että porukka on innokas ja taitava ideoimaan, ja olemme saaneet lisää tehoja sitä kautta, kehaisee Lindström.

Aurala ja Rantala ovat samoilla linjoilla: uutta liiketoimintaa on lähdetty kehittämään leveillä hartioilla niin, että kaikkien ääni kuuluu.

– Sama ideoiva kulttuuri on levinnyt Kaskisista Kemiin ja Pietarsaareen, Aurala toteaa. 

Laadukas toiminta on tehnyt kehityksestä nopeaa

Kaskisissa toimintaan tuo nostetta uusi, 4,5 hehtaarin tavarakenttä, jota BB Logistics vuokraa satamayhtiöltä. Myös isoja investointeja käsittelykalustoon on tehty viime aikoina – ja tullaan tekemään jatkossakin.

– Tuulivoimaan liittyvä projektiliiketoiminta on meille yksi päätoimiala, jota haluamme kehittää edelleen, Lindström toteaa.

BB Logistics on ottanut kovan luokan loikan alan toimijoiden eturiviin ällistyttävällä nopeudella. 

– Jos katsotaan näitä kahta vuotta, niin kyllähän me olemme olleet tekemässä Suomen suurimpia projekteja. Siten olemme myös maan kärkitekijöitä, toteaa Aurala.

Rantala huomauttaa, että jo viiteen satamaan vahvasti etabloitunut toimija voi jatkossa rantautua myös uusiin satamiin. 

– Olennaista on, että käsittelysatama on lähellä loppukohdetta.

Aurala katsoo, että BB Logistics on vahvasti osana logistiikan murrosta, jossa ahtaus-, varastointi- ja kuljetustoiminta on luonteeltaan erilaista kuin esimerkiksi metsäteollisuudessa. 

– Tuulivoimaprojektit vaativat notkeita ja asiakaslähtöisiä satamatoimijoita. Olemme huomanneet, että meidän tapamme toimia sopii tähän bisnekseen hyvin, hän pohtii.

Yhtiön vahvuutena on sekin, että sen käyttämien satamien läpi tehdyt erikoiskuljetukset eivät juurikaan aiheuta mielipahaa tai haittaa paikalliselle yhteisölle. 

– Sopivan ja turvallisen kuljetusreitin löytäminen on meille erittäin tärkeää, korostaa Rantala.

Toistaiseksi tuulivoimatrafiikki on keskittynyt rannikolle, mutta tulevaisuuden toiveissa on palvella myös Keski- ja Itä-Suomen tuulivoimaprojekteja. BB Logistics on varautunut myös tuleviin, isoihin offshore-tuulivoimahankkeisiin.

Haku