Kristallipallo ennustaa tulevan

Kotimainen kunnossapitoyhtiö SSG Sahala on kehittänyt moneen käyttöön muokattavan tiedonkeruu-, analysointi ja seurantajärjestelmä SSG Anywheren, jonka avulla teollisuusyritykset voivat seurata ja valvoa prosessejaan sekä ennustaa luotettavasti tulevat huolto- ja investointitarpeensa.
TEKSTI | TUOMAS I. LEHTONEN KUVA | TAUNO HERRANEN
Teollisuuden elinkaaripalveluihin sekä lämmönvaihtimiin erikoistuneessa SSG Sahalassa havaittiin 2010-luvulla teollisen internetin mahdollisuudet. Yritys alkoi kehittää SSG Anywhere -järjestelmää, jolla voidaan analysoida ja seurata reaaliajassa teollisen prosessin toimintaa. Ensimmäinen järjestelmäversio valmistui vuonna 2017 ja sittemmin sitä on kehitetty aktiivisesti.
SSG Anywherestä vastaavan projektipäällikkö Mikko Liukon mukaan järjestelmä toimi alussa reaaliaikaisen tiedonkeruun ja raportoinnin välineenä. Sittemmin SSG Anywhere on laajentunut online-kunnonvalvonnalla, kunnossapidolla ja hitsauskoneiden mittausjärjestelmällä. Järjestelmää voidaan muokata laajasti, joten se sopii kaikkien teollisuusyritysten käyttöön. Sen avulla voidaan valvoa tuotantoprosesseja kaikkine vaiheineen ja parantaa prosessien läpinäkyvyyttä sekä ennustettavuutta.
– Järjestelmä on kuin teollisuuden kristallipallo, jolla voidaan tarkastella koneiden kuntoa, löytää tuotannon ongelmakohdat ja ennustaa muutoksia prosesseissa. Saatuja mittaustuloksia matemaattisesti ja koneoppimisen keinoin analysoimalla voidaan ennustaa viat jopa puolitoista vuotta etukäteen, optimoida huoltoja sekä arvioida tarkasti koneiden elinkaaria, Liukko valaisee.
Pilvipohjainen SSG Anywhere -järjestelmä toimitetaan aina kokonaisratkaisuna mittauksista ja niiden asennuksista käyttöliittymään ja raportointiin saakka. Asiakkaat voivat käyttää helppokäyttöistä järjestelmää missä ja milloin tahansa tietokoneella tai mobiililaitteella. Helppolukuisiin raportteihin tutustuminen ei edellytä diagnostiikkaosaamista. Ongelmatilanteista järjestelmä hälyttää esimerkiksi tekstiviestihälytyksellä. Näin poikkeamiin voidaan reagoida nopeasti. SSG Anywhere tuottaa selkeitä toimenpidekehotuksia ja työlistauksia, joita esimerkiksi kunnossapitotiimit voivat hyödyntää töiden suunnittelussa.
Mahdollistaa tehokkaan ja turvallisen prosessin
SSG Anywhere -järjestelmä linkittyy tiiviisti SSG Sahalan muuhun liiketoimintaan, esimerkiksi lämmönvaihdinliiketoimintaan, jonka SSG Sahala osti Sahala Worksiltä vuonna 2020. SSG Sahalan liiketoimintajohtaja Jarkko Jäppinen kertoo, että yhtiö kehittää parhaillaan älylämmönvaihdinta, johon SSG Anywhere -järjestelmä integroidaan.
– SSG Anywherellä saamme käytönaikaista tietoa lämmönvaihdinten värähtelyistä ja muista odottamattomista prosessin aikaisista tapahtumista, kuten paineiskuista. Tämä mahdollistaa huoltojen ennakoinnin sekä prosessin optimoinnin tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi, Jäppinen kertoo.
Järjestelmä on kuin teollisuuden kristallipallo, jolla voi tarkastella koneen kuntoa.
SSG Sahalan projektipäällikkö Mikko Liukko
SSG Sahalan kehittämät, valmistamat ja huoltamat SSG Sahala HEX -lämmönvaihtimet tunnetaan kehittyneistä termodynaamisista ratkaisuistaan, jotka tekevät niistä tehokkaita ja taloudellisia. SSG Sahala pystyy räätälöimään lämmönvaihtimet tarkasti eri teollisuusalojen tarpeisiin. Esimerkiksi valmistusmateriaaleina voidaan käyttää harvinaisiakin metalliseoksia, jotka mahdollistavat lämmönvaihtimien käyttämisen haastavimmissakin olosuhteissa.
Kunnossapitokumppanina sanansa mittainen
SSG Sahala tunnetaan vahvana ja vastuullisena teollisuuden yhteistyökumppanina. Yritystoiminnan keskiössä ovat henkilöstön laaja-alainen osaaminen sekä kattavat ja monipuoliset kunnossapito-, asennus- ja kunnonvalvontapalvelut. SSG Sahalan aluejohtaja Timo Rahikaisen mukaan vahvat satsaukset palveluiden ja teknologioiden kehittämiseen näkyvät asiakkaiden kanssa solmittuina pitkinä kumppanuussuhteina.
Rahikainen näkee, että SSG Sahalan kunnossapito- ja asennuspalveluiden menestykseen ovat vaikuttaneet osaltaan myös yrityksen vahva hitsaus- ja konepajaosaaminen. Viime vuosina asiakkaiden palvelua on pystytty parantamaan erityisesti SSG Anywheren avulla.
– SSG Anywhere on käytössä monilla kunnossapitoasiakkaillamme. Järjestelmän avulla pystymme seuraamaan asiakkaiden prosesseja reaaliajassa ja ennakoimaan ongelmia. Järjestelmä mahdollistaa meille myös selkeän ja läpinäkyvän palveluketjun vikojen havainnoinnista toimenpiteiden toteutukseen ja raportointiin, Rahikainen sanoo.