Kova kasvu on rahoitettu itse

Digitaaliseen myymäläviestintään ja asiakashallintaan erikoistunut EWQ Zone on rahoittanut oman kasvunsa pääasiallisesti kassarahoituksella. Kasvunhallinnan keskiössä on napakka taloudenpito.
TEKSTI tuomas i. lehtonen | kuva joona raevuori
EWQ Zone Oy:n kehittämät myymäläviestinnän ja asiakashallinnan ratkaisut on otettu Suomessa ja Ruotsissa hyvin vastaan. Tämän seurauksena yrityksen liikevaihto on kasvanut 2020-luvulla 30–50 prosentin vuosivauhtia ja kivunnut neljästä 10 miljoonaan euroon.
Monesti vauhdikkaasti kasvavat yritykset joutuvat rahoittamaan kasvuaan velkarahalla tai laajentamalla omistuspohjaansa. EWQ Zone on kuitenkin pystynyt rahoittamaan kasvunsa pääasiassa kassaan kertyneillä euroilla.
Toimitusjohtaja Sampo Briskin mukaan haastava yhtälö on saatu toimimaan tiukalla kulukurilla, maltillisella osinkopolitiikalla, ainutlaatuisella tuote- ja palveluportfoliolla sekä tehokkaalla myyntiprosessilla. Tarkan euron talous ei saa kuitenkaan näivettää IT-yhtiön innovatiivista tuotekehitystä ja uusien osaajien rekrytointeja.
– Kasvumme perustuu asiakkaillemme lisäarvoa tuottaviin uusiin palveluihin, joita muut eivät tarjoa. Tuotekehitys onkin erittäin tärkeässä roolissa. Tarvitsemme kasvuumme osaavaa työvoimaa, mutta rekrytointien tulee olla perusteltuja ja huolellisesti toteutettuja. Tuotekehityksessä keskitymme ratkaisemaan olemassa olevia asiakastarpeita, jotta panostuksemme realisoituvat nopeasti tuloiksi.
Tuottoisampia ostopolkuja
EWQ Zonen tuoteportfolio rakentuu elektronisista hintalapuista, Digital Signage -info ja -mainosnäytöistä sekä vuoropalvelujärjestelmistä, jotka poistavat fyysisen jonotustarpeen. Tuotteet tehostavat asiakasyrityksen toimintaa, parantavat kustannustehokkuutta, mahdollistavat reaaliaikaisen ja virheettömän asiakasviestinnän sekä parantavat asiakas- ja työntekijätyytyväisyyttä.
– Ideoimme, suunnittelemme ja toteutamme ratkaisumme avaimet käteen -toteutuksina. Olemme keskittyneet kasvattamaan merkittävästi ohjelmistoratkaisujen osuutta myynnistämme. Jo noin puolet liikevaihdostamme tulee kuukausiveloituksellisista ohjelmistopalveluista, Brisk kertoo.
Palvelutarjonnan keskiössä on pilvipalveluna käytettävä EWQZone -järjestelmä, jolla voidaan hallita kaikkia yhtiön tuotesovelluksia.
– EWQ Zonen avulla asiakkaamme voivat hallita keskitetysti kaikkea toimipisteen sisällä välitettävää informaatiota ja optimoida asiakasvirtojaan. Näin luodaan houkutteleva ja toimiva asiointiympäristö, jossa asiakkaan ostopolkua ohjataan digitaalisten ratkaisujen avulla.
Valtavasti kasvupotentiaalia
EWQ Zone aloitti toimintansa Ruotsissa pari vuotta sitten ja tavoitteena on laajentaa toimintaa muihin Pohjoismaihin. Brisk näkee, että kasvu onnistuu jatkossakin kassavirtarahoituksella. Hän ei kuitenkaan sulje pois muitakaan vaihtoehtoja.
– Esimerkiksi pääomasijoittajan avulla voisimme kasvaa nopeammin suuren asiakaspotentiaalin tarjoavissa Skandinavian maissa.
Toiminnan kulmakiviä ovat aina olleet kotimaisuus ja vastuullisuus. Briskin mukaan näistä pidetään kiinni jatkossakin.
– Haluamme tarjota laadukkaita, vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita, jotka tukevat suomalaista työtä. Esimerkiksi ohjelmistokehityksemme ja vuoropalvelulaitteiden kokoaminen tapahtuvat kotimaassa. Vastuullisuusponnistustemme ansiosta olemme saavuttaneet EcoVadis Gold -sertifikaatin.