Ketterä logistiikkayritys toimii myös vaativissa olosuhteissa

Pitkä tausta puolustusteollisuuden parissa on tehnyt Wihuri-konserniin kuuluvasta JetLogisticsin liiketoiminnasta erikoislogistiikkapalveluiden varman asiantuntijan.
TEKSTI | SAANA LEHTINEN KUVA | JETFLITE
Maailmanlaajuinen rahti on ollut yli vuoden ajan häiriötilassa, jonka taustalla vaikuttavat niin koronapandemian aiheuttama työvoimapula kuin Suezin kanavan keväällä 2021 lähes viikoksi tukkinut konttialus. Vaikka tilanne on suomalaisissa satamissa rauhallisempi, heijastuvat globaalin rahtiliikenteen hidasteet myös Suomeen, erityisesti teollisuuden vientiin. Tuotanto- ja kuljetusketjujen pullonkauloja puretaan edelleen: maailman suurimmissa satamissa on ruuhkaa, mikä aiheuttaa maantie- ja junakuljetuksiin viivettä, eikä lentorahti kulje normaaliin tapaan.
Poikkeusaikana logistiikkayrityksiltä vaaditaan entistäkin ketterämpää toimintaa. Tämä tiedetään myös JetLogisticsissa, jonka liiketoiminnan ytimeen haastavissa olosuhteissa työskenteleminen on kuulunut jo ennen kuljetusalan häiriötilaa. Wihuri-konserniin kuuluvan, yksityislentoihin erikoistuneen Jetflite Oy:n osana vuodesta 2020 alkaen toiminut liiketoiminta on keskittynyt logistiikan vaativiin erikoisratkaisuihin, kuten puolustusteollisuuteen ja humanitääriseen rahtiin sekä elintarviketeollisuuden kuljetuksiin.
– Toimintamme on saanut alkunsa puolustusteollisuuden kuljetustarpeista, mistä olemme sittemmin laajentaneet palveluitamme ensin muuhun lentorahtiin, kuten humanitääriseen apuun, ja näin kehittyneet pandemian aikana logistiikkaratkaisujen asiantuntijataloksi, JetLogisticsin taustalla toimivan Jetfliten strategiajohtaja
Jan Lindholm kertoo.
Tarjontaa kriisikuljetuksista elintarviketeollisuuteen
Tausta kriisikuljetuksien parissa näkyy kaikessa JetLogisticsin toiminnassa. Yrityksessä painottuu ajatus siitä, että onnistunut logistiikkapalvelu edellyttää paljon muutakin kuin tavaran kuljettamisen lähtömaasta kohdemaahan.
– Kriisikuljetuksen haastavin osuus ei ole tekninen puoli, eli lähetyksen toimittaminen kohdemaahan, vaan lähetyksen saattamiseen mutkattomasti perille sen vastaanottajalle asti. Pelkkä kuljetus ei riitä, vaan teemme myös laajoja ennakkovalmisteluita ja selvityksiä kohdemaan sopimuksiin liittyen, minkä ansiosta kuljetamme lähetykset nopeasti perille myös haastavissa olosuhteissa, JetLogisticsilla yksikön johtajana työskentelevä Niklas Busk kuvailee.
Vastaavanlaista taustatyötä ja nopeaa reagointikykyä vaaditaan jatkuvasti myös esimerkiksi elintarviketeollisuudessa, joka on yksi JetLogisticsin asiakkaiden keskeisimmistä toimialoista.
– Toimintanopeus ja tarkasti suunniteltu ratkaisu ovat avainasemassa elintarvikkeiden kuljettamisessa. Räätälöimme kuljetusreitin mahdollisimman tarkasti, minkä ansiosta lämpösäädelty ja aikakriittinen tuoretavara saadaan aina nopeasti perille, Lindholm kertoo.
Henkilökohtaista palvelua toteutetaan joustavasti
Vaikka yrityskauppojen kautta Jetfliteen liitetty JetLogistics on toimialana yrityksessä uusi, sen historia juontaa pitkälle vuosikymmenien taakse. Lisäksi yrityksen ostovoimaa ja maksukykyä vahvistaa osaltaan sen kuuluminen suomalaiseen Wihuri-konserniin.
– Se, että meillä on suuri konserni liiketoimintamme selkänojana, on uniikki tilanne tällä alalla, Lindholm täsmentää.
JetLogisticsin nopeus ja luotettavuus perustuvat Buskin ja Lindholmin mukaan paitsi vaativilla erikoisaloilla työskentelyn tuomaan osaamiseen ja suuren konsernin taustatukeen myös pienelle toimijalle mahdolliseen joustavuuteen. Jokaiseen tilanteeseen on mahdollista valita siihen parhaiten sovetuva toimintamalli.
– Emme ole lukinneet itseämme tiettyihin toimintakaavoihin, minkä ansiosta mahdolliset häiriötilanteet eivät pääse vaikuttamaan toimintaamme samalla tavalla kuin alan jättimäisiin toimijoihin. Pystymme ennakoimaan häiriötilanteita ja eritoten reagoimaan niihin nopeasti mukauttamalla toimintatapojamme, Busk painottaa.
JetLogisticsin palveluiden etuna on luotettavuuden ja joustavuuden lisäksi mahdollisuus henkilökohtaiseen palveluun. Tämä ei näy ainoastaan reittien yksilöllisenä suunnittelemisena, vaan myös asiakaskontakteissa.
– Jokainen asiakas saa meille soittaessaan aina kiinni oikean ihmisen ja vastauksia kysymyksiinsä, Busk kiteyttää.