Hyppää sisältöön

Ihmiskoe, jossa panoksena oli koko liiketoiminta

Ihmiskoe, jossa panoksena oli koko liiketoiminta

5.04.2022

Simucube 2 -tuotteen suosio on ollut valtavaa. Ajosimulaattorin suosio perustuu ratin aidon- tuntuiseen voimapalaute- järjestelmään.

Granite Devices nousi hetkessä pienestä Tee se itse -bisneksestä maailman arvostetuimman eSports-oheislaitteen kehittäjäksi. Mutta miten se tapahtui? Menestykseen ei vienyt sattuma, vaan vankkumaton tahto rakentaa organisaatio valtavirrasta poikkeavalla tavalla.  

TEKSTI | NIINA LINNA JA CONTENT HOUSE   KUVA | EINO ANSIO

Sim racing eli elektroninen moottoriurheilu kasvaa alana voimakkaasti. Koronan takia myös tunnetuimmat F1-kuskit siirtyivät harjoittelemaan ja jopa kilpailemaan ajosimulaattoreilla, joissa radat, autot ja säännöt jäljittelevät pilkuntarkasti reaalimaailmaa. Heidän näkyvyytensä sosiaalisissa medioissa kasvatti sim racingin suosiota entisestään. Valtaväestölle vielä suhteellisen tuntematon laji omaa maailmalla valtavan markkinapotentiaalin, johon Tampereen  Hervannasta ponnistanut yritys tarttui juuri oikeaan aikaan. 

Granite Devices Oy on pelilaite- ja teknologiakehittäjä, joka valmistaa Simucube-tuotteita. Näistä tunnetuin on Simucube 2, joka ajosimulaattorin ratin voimapalautejärjestelmänä aiheuttaa sen, että simulaattorilla pelaaminen on aidon tuntuista – jokaista kuoppaa ja käännöstä myöten.

Yrityksen kasvu on ollut viime vuosina valtavaa, ja vuoden 2021 tulos oli jälleen ennätyksellinen. Mikä siis on hervantalaisen yrityksen salaisuus? Perustaja Tero Kontkanen tunnistaa tuotteen ja sen aiheuttaman hypen voiman, mutta se ei kuitenkaan ole firman tärkein menestyksen salaisuus.  

Verta, hikeä ja kyyneliä

..ei yrityksessä vuodateta. Siihen liittyen Kontkanen nostaa esiin sanan ihmiskoe. Vaikka sanalla itsessään on negatiivinen klangi, on merkitys termin takana kaikkea muuta. Yrityksen perustajalle se tarkoittaa ihmisiin suhtautumista ajattelevina ja tuntevina yksilöinä, ja vielä tarkemmin sitä, mihin kaikkeen se voisikaan johtaa. 

Kun Simucube oli vasta ajatuksen tasolla, Kontkanen aavisti, että hänellä on käsissään jotain, mikä voisi menestyä. Teknisen osaamisen lisäksi tarvittaisiin kuitenkin jotain, millä ruokkia työntekijöiden motivaatiota ja vastuunottoa. Ihmisläheinen johtajuusmalli tuntui loogiselta, ja hän halusi uskoa siihen, että kun pistää firman ihmisen kaiken etusijalle, niin myös asiakkaat kiittävät ja firma menestyy. Vuosia kului ja hypoteesi todisti itsensä. 

– Henkilökohtaisella tasolla tärkein vientituotteemme on ratkaisumallimme ”kaikkiin maailman ongelmiin”. Pohjimmiltaan se perustuu ihmisten kunnioittamiseen. Haluamme näyttää muille, että tämä todella kannattaa, Kontkanen julistaa. 

Henkilöstön hyvinvoinnin luulisi jo 2020-luvulla olevan jokaiselle yritykselle ääneen lausumaton itsestäänselvyys, ei vain pakollinen osa yrityksen julkaisemaa vastuullisuusstrategiaa. Kuitenkin kaikki tietävät, että menestynyt liiketoiminta ei pyöri pelkällä ihmislähtöisyydellä, vai hetkinen, pyöriikö? 

Tärkein tuotteemme on ratkaisumalli ’kaikkiin maailman ongelmiin’. 

Granite Devicesin perustaja Tero Kontkanen

– Ihmisten aitoa kunnioittamista ei voi korostaa liikaa. Menestyksen kaavan voisi tiivistää yllättävänkin yksinkertaiseksi: Kun arvostaa ihmisiä, he ovat parempia työntekijöitä. Kun työntekijät viihtyvät, pitävät he myös asiakkaista parempaa huolta. Kun asiakkaista pidetään huolta, tuo se firmalle menestystä, Kontkanen kiteyttää. 

Tämän jälkeen puskaradio puhuukin puolestaan, ja kestävän kasvun resepti on lähes valmis.

Vientituotteena johtaminen

Kontkasen mielestä maailma ei kuitenkaan ole vielä täysin havahtunut siihen, että autoritäärisen johtamisen ja mikromanageroinnin aika on auttamattomasti ohi. Suuntaus näkyy maailmalla, mutta työtä riittää edelleen. Monien maailmalla sekunneissa menestyneiden kasvuyritysten taustalta paljastuu viimeiseen hikitippaan puskettu henkilöstö, jolle ei yrityksen huimasta tuloksesta jää käteen kuin huonoja muistoja. 

Toimitusjohtaja Hannu Harju allekirjoittaa muutoksen tarpeen. 

– On tärkeää päästä eroon 1990-luvun toimintamalleista. Uudet sukupolvet eivät enää hyväksy ylhäältä alas tulevaa, autoritääristä tapaa johtaa. Isot konsernit heräävät tähän luultavasti vasta 10 vuoden päästä, jolloin voi olla jo liian myöhäistä. Ihmiset haluavat, että heitä kuunnellaan ja arvostetaan, summaa Harju.

– Meille tärkeää on valmentava johtamismalli. Kaikkien mielipiteitä kunnioitetaan ja vapautta sekä vastuuta saa jokainen niin paljon kuin on valmis kantamaan. Tämä on esimerkki, jota haluamme viedä maailmalle, kertoo Harju.

Henkilöstön hyvinvointi on avain myös Simucuben menestykseen. Sen tietävät toimitusjohtaja Hannu Harju, yrityksen perustanut Tero Kontkanen sekä People & Culture manager Tiina Knight.

Simucubessa henkilöstö omistaa yrityksen kaikki osakkeet, mikä on tapa kannustaa työntekijöitä näkemään asiat omistajan silmin. Pääomasijoittajat loistavat poissaolollaan, jolloin kaikki päätösvalta on täysin työntekijöiden käsissä. Jos työsuhde loppuu, tulee osakkeet myydä henkilöstölle – näin päätösvalta myös pysyy työntekijöillä. 

– Tämä on meidän tapa kannustaa työntekijöitä näkemään asiat omistajan silmin. Kun tehdään hyviä asioita, se näkyy myös luvuissa, todistetusti, sanoo Harju.

Kasvupolulle ilman aiempaa teknologiaosaamista 

Miten teknologiajohtajana maailmalla näyttäytyvän ajosimulaattorin ratin toimintaa ohjaava Simucube 2 sitten syntyi? Joukkorahoituksen kautta lanseerattu Simucube 1 meni kuin kuumille kiville. Kontkanen kertoo, että koska ohjaimesta haluttiin tehdä kuluttajaystävällisempi, kehitettiin nyt myytävä Simucube 2.

– Tällä hetkellä yritys valmistaa ja kehittelee myös ratteja sekä muita oheistuotteita. Olennaista on, että jokainen työntekijä ymmärtää kasvavan alan muuttuvan ja kehittyvän luonteen, kertoo Kontkanen.

Vaikka kyseessä on teknologiayritys, Harju ei näe ongelmaa siinä, että työntekijällä ei ole aiempaa ymmärrystä tekniikasta. Tärkeintä on halu oppia uutta.

Myös People & Culture Manager Tiina Knight summaa, että yritys haluaa nimenomaan tukea uuden työntekijän kasvua ja kehitystä.

– Meillä työntekijä on tärkein osa työyhteisöä. Haluamme tukea kasvupolkua yrityksen sisällä, ettei käy niin, että mielekkään tekemisen puutteen vuoksi halutaan vaihtaa työnantajaa, Knight kertoo.

Simucubelaisille tarjotaan lounastauon lisäksi puolen tunnin palkallinen happihyppely. 

– Meillä ei ole kiireen tunnetta. Emme juokse turhasta palaverista toiseen, vaan työhön saa keskittyä rauhassa. Tämä palvelee niin asiakkaita kuin koko firmaa pitkällä tähtäimellä.

Samaa mieltä on puoli vuotta sitten yrityksessä aloittanut Account Manager Maria-Teresa Vuotari. Vaikka ihmiset ovat vastuussa eri asioista, yhteishenki on vahva. 

– Monissa firmoissa toimintatavat ovat jo vakiintuneet ja siitä syystä aika joustamattomia. Täällä niin omaan kuin yleiseen toimintaan pääsee vaikuttamaan ja auttamaan kehittämisessä. Kun vastuuta haluaa, sitä myös annetaan. Tämä kertoo siitä, että työntekijän osaamiseen luotetaan.

Vuotari harrastaa itse ralli sprintia, rallia sekä sim racingia, joten ymmärrystä aiheesta löytyy. Hänen ensi vuoden tavoitteensa on päästä ajamaan rallin SM-sarjaan. 

– Saan työssä yhdistää intohimon niin bisnespuoleen kuin harrastukseenikin. Myös asiakkaani ovat usein innoissaan siitä mitä me teemme, joten saan jakaa innostukseni heidän kanssaan.

Oleskelutilasta löytyy ajosimulaattoreita, johon Simucubelaiset voivat istahtaa pelaamaan aina kun siltä tuntuu. 

Yrityksellä on rekrytointiprosessi päällä ja toiveena on löytää motivoituneita ja kasvavaan alaan intohimoisesti suhtautuvia työntekijöitä. 

– Kasvu on nyt kovaa. Tilaisuuteen kannattaa tarttua, sillä yrityksen tulevaisuuteen pääsee vaikuttamaan juuri nyt, Knight kannustaa.

SIM RACING KASVATTAA SUOSIOTAAN

  • Elektroninen moottori- urheilu eli Sim Racing on vahvassa nosteessa. Se on ainoa tietokonepelaamisen muoto, jossa ei ole fantasia- elementtejä.
  • Pähkinänkuoressa laji yhdistää e-urheilun perinteiseen moottoriurheiluun.
  • Ajosimulaattori jäljittelee aitoja ajoratoja, olosuhteita, autoja ja kilpailusääntöjä. Näin esimerkiksi F1-kuljettajat voivat harjoitella todenmukaisissa olosuhteissa.
  • Lajissa mittelöidään jo omissa palkintosarjoissaan, mutta simulaattorin kautta on hypännyt kilpakuljettajia myös oikean auton rattiin – ja etenkin toisin päin.

Haku