Hyvä sijainti ja palvelu houkuttavat katsastukseen

Katsastuskontti Oy tuo katsastuspalvelut kätevästi kauppakeskusten yhteyteen. Auton katsastus hoituu kauppareissun ohessa.
Teksti Ritva-Liisa Sannemann Kuva Joona Raevuori
Kun siirrettävät katsastus asemat tulivat Suomessa mahdollisiksi joitakin vuosia sitten, katsastusalan konkari Ilkka Marin alkoi kehitellä uutta liiketoimintaideaa.
– Katsastusasemien rakennusprojekteissa minulle kirkastui, että kaikkein tärkeintä asiakasvirtojen kannalta on aseman otollinen sijainti, Marin kertoo.
Marin perusti veljensä Paulin kanssa Katsastuskontti Oy:n vuonna 2017. Yritys toimii jo seitsemällä paikkakunnalla: Helsingissä, Espoossa, Porissa, Jyväskylässä, Seinäjoella, Kuopiossa ja Kempeleessä.
– Katsastuskontit sijaitsevat kauppakeskusten parkkialueilla. Sinne on helppo tulla ja hyödyntää katsastuksessa menevä aika vaikkapa ruokaostoksilla tai lounaan parissa, Marin vinkkaa.
Kasvua haetaan uusilta paikkakunnilta
Helppoa on myös konttien pystyttäminen alueelle. Ne tuodaan valmiina paikalle ja ovat toimintakunnossa yhdessä työpäivässä. Katsastuskontin laitteet täyttävät kaikki uusimman katsastuslain vaatimukset.
– Katsastuskontissa onnistuvat henkilö- ja pakettiautojen määräaikais-, muutos- ja rekisteröintikatsastukset sekä kuntotarkastukset.
Kauppakeskuksille Katsastuskontti merkitsee uutta, kiinnostavaa palvelua ilman investointikuluja. Katsastuskontti hoitaa tarvittavat viranomaisluvat ja rakennusluvat kauppakeskuksen puolesta.
Katsastuskontin toiminta on laajenemassa. Se hakee parhaillaan lisää työntekijöitä ja etsii jatkuvasti uusia toimipaikkoja. Neuvotteluja käydään parasta aikaa Tampereella, Raisiossa ja Vantaalla.
Marin arvioi, että Katsastuskontin liiketoiminta voi kasvaa Suomen markkinoilla kaksin- tai kolminkertaiseksi nykyisestään. Suomessa on jo yli 500 katsastusasemaa, mutta markkinoilla on yhä tilaa.
Vahvuutena asiakaspalvelu
Katsastuskontissa toimii tällä hetkellä 12 työntekijää ja ketjuyrittäjää.
– He ovat saaneet äärimmäisen hyvää palautetta. Kiitosta on tullut muun muassa palvelun helppoudesta ja hinnoittelun selkeydestä.
Yritys ilmoittaa nettisivuillaan palveluidensa pakettihinnan, joka sisältää kaikki toimenpiteet mittauksineen päivineen. Asiakas siis tietää heti aikaa varatessaan palvelun loppuhinnan. Usein katsastusasemat pilkkovat hintalapun osiin, jolloin loppusummaa on vaikea ennustaa.
– Pyrimme toiminnassamme hinnoittelua myöten selkeyteen ja läpinäkyvyyteen.
Eniten kehuja työntekijät ovat saaneet ystävällisestä asiakaspalvelusta. Marin katsoo, että juuri katsastuskonttilaisten asiakaspalveluhalukkuus on ketjun vahvuus ja menestymisen salaisuus.
– Kaikki katsastuskonttilaiset ovat ammattilaisia, jotka osaavat kohdata asiakkaan ja kantavat henkilökohtaisen vastuun palvelun sujumisesta alusta loppuun.