Hoitotarvikkeiden tilaus sähköistyi Jyväskylässä

Tammikuun alusta alkaen jopa 18 000 jyväskyläläistä terveydenhuoltopalveluiden hoitotarvikeasiakasta on voinut tilata hoitotarvikkeensa sähköisen palvelun kautta haluamaansa jakelupisteeseen.
Teksti Jukka Nortio Kuva Mikko Kuparinen & Polycon
Hoitotarvikejakelu on kunnan järjestämä palvelu, jonka asiakas saa yli kolme kuukautta kestävän sairauden hoitoon tarvittavat tarvikkeet veloituksetta. Jyväskylän terveyspalveluiden hoitotarvikeasiakkaat ovat voineet tammikuun alusta alkaen tilata hoitotarvikkeita palse.fi-portaalin kautta. Tarvikkeet voi hakea sopivana aikana joko valitulta terveysasemalta tai Kyllön terveysasemalla olevasta lokeroautomaattista.
Hoitotarvikkeiden omatoiminen tilausominaisuus on Jyväskylässä uusi palvelu Effector Hoitotarvikejakelu -tietojärjestelmässä, joka kattaa kokonaisvaltaisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotarvikkeiden hallintaprosessin tilauksista varastohallinnan kautta raportointiin.
– Olemme saaneet asiakkailtamme paljon kiitosta uuden järjestelmän toiminnasta. Erityisesti nuoret aikuiset ja pienten lasten vanhemmat ovat tyytyväisiä sähköiseen tilausjärjestelmään, Jyväskylän kaupungin hoitotarvikepalvelussa työskentelevä perushoitaja Riitta Nalkki sanoo.
Palvelussa olevat tuotteet perustuvat hoitotarvikejakelusuunnitelmaan eli jokaiselle asiakkaallemme määrätään hoitotarvikkeet lähetteellä. Palvelua voi verrata Kanta.fi-palvelun reseptilääkeisiin.
– Automaatti on fiksu tapa toimia, koska se on auki seitsemänä päivänä viikossa 07.00–19.30. Lokerikkoautomaatti vapauttaa asiakkaamme palvelupisteidemme rajallisista aukioloajoista, selvittää Jyväskylän kaupungin terveyspalveluiden sovellusasiantuntija ja Effector-järjestelmän pääkäyttäjä Leevi Tuohiluoma.
Tieto kulkee sujuvasti
Aiemmin hoitotarvikkeita on toimitettu terveysasemille joko puhelintilausten tai potilastietojärjestelmän lähetteen perustella. Ongelmia on syntynyt, koska tieto ole aina kulkenut, missä tilaukset menevät ja milloin tavarat voi noutaa.
Sähköisten asiakastilausten myötä hoitotarviketilausten käsittelijät kuittaavat tilaukset mobiilisovelluksella, jolloin asiakas näkee, että tilaus on vastaanotettu. Kun tavarat ovat noudettavissa halutussa paikassa, Effector-järjestelmä lähettää asiakkaalle tekstiviestillä noutoilmoituksen ja tiedot lokeron avaamista varten.
Sähköinen tilausjärjestelmä tuottaa kaupungille hyötyjä, koska hoitotarvikejakelun tilauksia on nyt paljon helpompi seurata, kun tilaukset ja toimitukset on kirjattu yhteen järjestelmään. Tilausjärjestelmä vähentää jatkossa puhelinkontakteja, kun hoitotarvikejakelun asiakkaat oppivat tekemään tilauksensa palse.fi-portaalin kautta.
– Sähköisen palvelun piiriin voimme ottaa helposti yli puolet hoitotarvikejakelun asiakkaista. Meillä on portaalissa paljon palveluja, joten asiakkaamme ovat tottuneet käyttämään sitä, Tuohiluoma avaa kokemuksia.
Effector Hoitotarvikejakelu on ollut Jyväskylässä käytössä jo vuodesta 2011.
– Oivalsimme, että sähköisen palvelun laajentaminen hoitotarvikejakeluun parantaa palveluamme merkittävästi ja myös tukee kaupunkimme strategiaa kehittää sähköisiä palveluja, Tuohiluoma kertoo.
Myös yhteistyö Polyconin kanssa saa Tuohiluomalta kiitosta.
– Yhteistyö on sujuvaa. Polyconin asiantuntijat perehtyvät asiakkaan tilanteeseen, aikataulut pitävät ja kaikki toimii sovitusti.
Sote-alan toimijoita tukemassa
POLYCONIN suunnittelemat ja toteuttamat tietojärjestelmäratkaisut tukevat monipuolisesti sote-sektorin toimijoiden prosessien digitalisointia.
– Keskustelemme asiakkaidemme kanssa heidän tiedonhallintatarpeista ja pohdimme, miten voimme auttaa heitä. Yhteistyötämme asiakkaidemme kanssa leimaa vahva luottamus ja halu luoda aitoja ratkaisuja asiakkaidemme tarpeisiin, Polyconin toimitusjohtaja Niina Uolamo-Paakkonen sanoo.
Effector-tuoteperhe kattaa Effector Hoitotarvikejakelun ohella ratkaisut muun muassa apuvälinepalvelujen, laitehuollon sekä palveluseteleiden ja ostopalvelujen sähköiseen hallintaan.