Herkullisin ateria on vastuullinen

Anton&Anton on tunnettu mustavalkoisesta ilmeestään ja laajan lähiruokavalikoiman omaavista ruokakaupoistaan. Vastuullinen tekeminen ruoan parissa jatkuu edelleen, nyt kauppojen valikoima on tuotu verkkoon ja jälleenmyyjäverkostoon.
TEKSTI | MARIA CARVAJAL KUVA | ANNI HARTIKAINEN
Helsingin tukkutorilla tuoksuu kahvi, korviin kantautuu musiikki ja taustalla vilisee sekä ruoka-alan ammattilaisia että herkuttelijoita. Täällä valmistetaan myös Anton&Antonin valmisateriat. Anton&Antonin viimeinen kivijalkakauppa suljettiin tänä kesänä. Tarina jatkuu omassa verkkokaupassa sekä laajassa jälleenmyyjäverkostossa.
Anton&Antonin nykyiseen valikoimaan kuuluu arkea helpottavat ja vastuulliset valmisateriat sekä ruokakassit niin arkeen kuin isoihin ja pienimpiinkin sesongin juhliin. Kasseissa ja aterioissa ydinajatus on sama; puhtaat kotimaiset ja kauden mukaiset raaka-aineet, kaunis ulkonäkö ja hyvä maku. Anton&Antonin ruokakassit, sesonkeja ja kotimaisuutta kunnioittaen, suunnittelee Marttaliitossakin työskennellyt kotitalousopettaja Outi Mehto.
– Arki helpottuu, kun olemme tehneet vastuulliset valinnat asiakkaan puolesta. Valitsemme raaka-aineita sesonkikalenteri kädessä, ei vain kasvisten vaan myös kalan ja lihan kohdalla.
Sesonkiajattelu muistuttaa, että kotimainen sesonkiruoka on ilmastoviisain ja maukkain valinta: se vähentää säilyttämisen ja kuljettamisen tarvetta. Lisäksi ruoka maistuu sesonkinaan parhaalta.
Ruokakassin reseptivihossa on tietoa sesongeista, mutta myös vinkkejä näppärämpään ja luovempaan ruoanvalmistukseen.
– Perinteisessä tonnikalapastassa ei tarvitse käyttää tonnikalaa, me valitsemme sen sijaan kotimaisia kaloja. Pienillä nikseillä saa hauesta arkenakin valmistettua herkullisen keiton ilman ruotoja. Näin tulee syötyä myös se yksi kala-annos viikossa. Lisäksi jokaiseen arjen ruokakassiin kuuluu vähintään yksi kasvisruoka. Minä olen vähän niin kuin jokaisen asiakkaan oma köksänmaikka, Mehto naurahtaa.
Vastuullisuus inspiroi
Ruokahävikki on suuri ja yhteinen haaste koko ruoka-alalle.
– Hävikki on lempivihollisemme. Keittiömme suunnitellusti valmistama valmisruoka pienentää kuluttajan ruokahävikkiä kotona. Ruokakassien raaka-aineet on puolestaan mietitty niin, että ne voi hyödyntää kokonaan. Jos yhdessä reseptissä käytetään puolikas sitruuna, toinen puolikas hyödynnetään toisessa reseptissä, toimitusjohtaja Andrea Hasselblatt kertoo
– Alkuperäinen ajatus kaupoissamme oli haastaa suomalaiset syömään myös luullista lihaa ja kokonaisia kaloja – ei ainoastaan fileitä. Ostimme kauppoihimme kokonaisia ruhoja, jotta eläimestä tulisi hyödynnettyä kaikki, ilman hävikkiä. Tämä ajatus on vahva osa myös nykytarinaamme, Hasselblatt jatkaa.
Anton&Antonin vastuullisuusteot eivät rajoitu vain raaka-aineisiin. Kaikki valmisateriat on vuoden loppuun mennessä pakattu kotimaiseen kierrätettävään kartonkirasiaan. Jokaiselle salaattiannokselle on laskettu hiilijalanjälki, ja ensi vuoden aikana on myös muiden valmisaterioiden vuoro. Laskennat tehdään yhteistyössä elintarvikealan ympäristövaikutusten arviointiin erikoistuneen Biocode collectiven kanssa.
Pidetään huolta suomalaisesta ruoasta ja pientuottajista
Anton&ANton perustettiin, koska asioita haluttiin tehdä paremmin, ja arvoihin kuului vaalia suomalaista ruokakulttuuria yhdessä pientuottajien kanssa. Tämä ei ole helpoin, riskittömin tai kustannustehokkain tapa, mutta se on aina ollut toiminnan tärkein kulmakivi.
– Perunoita meille viljelee Ove, joka on hurmaava noin 80-vuotias herra. Me teemme tilaukset tekstiviestillä ja hän kuittaa tilaukset aina traktori-emojilla. Ydinajatus on ollut alusta asti tuoda kotimaista ruokaa suoraan pellolta pöytään, Hasselblatt kertoo.
Hasselblatt tahtoo myös korostaa, että pientuottajien kanssa on suuri ilo tehdä töitä.

jalanjälkeä seurataan. Ateriat myös pakataan kotimaisiin, kierrätettäviin kartonkirasioihin.
– Leipä tulee pienleipomoista, juustoja ja riistaa ostamme suoraan tuottajilta, viljatuotteita puolestaan pienmyllyiltä. Ilman näitä tuottajia tuskin olisi Anton&Antonia, joten yhteistyö heidän kanssaan merkitsee meille paljon, Hasselblatt jatkaa.
Näin hoivataan suomalaista ruokakulttuuria ja lisätään ruoan arvostusta. Yrityksen valmisateriavalikoimasta löytyy muun muassa perinteistä riista-Wallenbergia ja haukipihviä, jotka on valmistettu pienellä Anton&Anton twistillä.
– Fiilistelemme klassikkoruokia, kuten tillilihaa, ja rakastamme kaikkia haudutettuja ja hyvin tehtyjä perinneruokia. Voi olla, että tilliliha tulee vielä valikoimaamme. Se jakaa taatusti mielipiteitä, mutta keskustelua haluammekin herättää.