Etiketti luo tuotteelle identiteetin

Tuotteen pakkausetiketin valinnalla on valtavan suuri merkitys, sillä se on ensimmäinen asia, johon kuluttaja kiinnittää huomionsa. Auraprint tarjoaa asiakkailleen erinomaiset mahdollisuudet etiketillä erottumiseen.
TEKSTI kirsi kojonkoski | kuva suvi elo
Perheyhtiö Auraprint Oy on perustettu jo vuonna 1886, ja pitkän historiansa aikana se on mukautunut kunkin ajan painotarpeisiin. Lehtipainona aloittanut yritys on matkan varrella erikoistunut muun muassa kirjapainotuotteisiin, lomakkeisiin ja tarroihin ollen useissa painotekniikoissa sekä -tuotannoissa ensimmäinen Suomessa. Tuotekehitys ja mukautuminen ovatkin merkittävä osa Auraprintin yrityskulttuuria.
Auraprint on 18,2 miljoonan liikevaihdollaan Suomen johtava etiketöintiratkaisuja tarjoava painotalo, joka työllistää noin 100 henkilöä. Yrityksen päätuoteryhmiä ovat perinteiset tarraetiketit, kietaisuetiketit, muun muassa pesuainepulloista tutut kutiste-etiketit sekä tuoresalaateista tutut vyöte-etiketit.
Ravenwood Linerless -vyöte-etikettejä se valmistaa ainoana painotalona Suomessa.
– Etiketti on pakkauksen merkittävä osa, jolla välitetään tietoa tuotteen sisällöstä ja turvallisuudesta. Toisaalta se tarjoaa loistavat mahdollisuudet mielikuvien luomiseen sekä oman brändin rakentamiseen. Etiketti vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen, kun kaupan hyllyillä kuluttajan käsi ohjautuu houkuttelevaan pakkaukseen, toimitusjohtaja Jussi Oksanen pohtii.
Vastuullisia ratkaisuja arjessa ja materiaaleissa
Vastuullisuus näkyy Auraprintin arjessa, ja siitä kertovat yrityksen ISO 14001 -ympäristösertifikaatti sekä EcoVadisin hopeatason luokitus. Ympäristövaikutukset huomioidaan kokonaisvaltaisesti ja niiden merkittävimpiin osiin vaikutetaan. Turun Runosmäessä sijaitsevan Auraprintin katolla on aurinkopaneelit, joilla yritys kattaa noin 20 prosenttia sähkönkulutuksestaan. Sähkönkulutusta on myös optimoitu siirtymällä käyttämään led-teknologiaa valaistuksessa ja painokoneissa.
Kaupan hyllyillä kuluttajan käsi ohjautuu kohti houkuttelevaa pakkausta.
Asiakkaille on tarjolla laaja valikoima ekologisia vaihtoehtoja, kuten sertifioituja papereita ja biopohjaisia muovikalvoja. Lisäksi valikoimissa on paljon kierrätysmateriaaleista valmistettuja vaihtoehtoja niin papereissa kuin muoveissakin. Suunnittelussa kiinnitetään huomiota siihen, että kun
pakkaus ja etiketti ovat samaa materiaalia tai etiketti on helposti irrotettavissa, pakkauksen kierrätys helpottuu.
– Olemme kartoittaneet eri vaihtoehdot laajasti ja olemme asiakkaan tukena valintoja tehtäessä. Esimerkiksi vyöte-etikettien suosio on lisääntynyt huomattavasti. Ja koska niissä ei ole lainkaan taustapaperia, ne ovat myös jätemäärän kannalta ekologinen vaihtoehto, Oksanen kertoo.
Ketterä kumppani, joka panostaa kehitykseen
Auraprintin kanssa on helppo asioida. Käytössä on Me&Aura-asiakasportaali, jonne tilauksen tiedot tallennetaan ja jossa asiakkaat voivat seurata tilauksen etenemistä.
– Kilpailijoillamme Suomessa ei ole vastaavaa palvelua, ja olemme saaneet portaalista hyvää asiakaspalautetta. Pienemmillä asiakkailla se toimii myös aineistopankkina, myyntijohtaja Juha Kaija kuvaa.
– Kykenemme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin myös silloin, kun etikettiin halutaan erityistä näyttävyyttä ja erottuvuutta. Teemme laajalla väriskaalalla foliointeja ja kohokuvioinnilla sekä koholakkauksella voimme nostaa etiketistä valitut elementit näyttävästi esiin, Kaija jatkaa.
Jatkuva kehitys ja kasvu tarkoittaa laajoja panostuksia. Jopa 10–20 prosenttia yhtiön liikevaihdosta meneekin investointeihin. Auraprintissä on laadukkaat painokoneet ja tuotanto on pitkälti automatisoitu, jotta toiminnassa voidaan keskittyä tarjoamaan asiakkaille erinomaisten tuotteiden lisäksi osaavaa ja henkilökohtaista palvelua. Tämän tärkeys korostuu tilanteessa, jossa tuotteiden elinkaari lyhenee ja markkinoille tulee koko ajan uusia makuja sekä brändejä.
– Tarvitaan nopeita muutoksia sekä joustokykyä. Kun koneet toimivat moitteetta, voimme vastata asiakkaiden tarpeisiin ja keskittyä hyvään asiakaspalveluun, Oksanen ja Kaija summaavat.