Eroon turhista liittymäkuluista

Käyttämättömiä matkapuhelinliittymiä, hillittömiä roaming-kustannuksia, palvelupuhelut pilvissä tai markkinahinnoista jälkeen jääneet sopimukset? Matkapuhelinliittymien kilpailutus- ja optimointipalvelu säästää kuukausitasolla yrityksille aikaa, vaivaa ja rahaa.
Teksti Mari Korhonen Kuva Suvi Laine
Matkapuhelinliittymien monenkirjavilla markkinoilla optimaalisten liittymäsopimusten valinta ja ylläpitäminen voivat olla hankala ja aikaa vievä prosessi, eikä ajantasaista hallintajärjestelmää välttämättä ole käytössä. Ajasta jälkeen jääneiden liittymäsopimusten aiheuttamat lisäkustannukset ovat monelle yritykselle ja julkishallinnon toimijalle yllätys.
– Olemme jo 12 vuoden ajan erikoistuneet tietoliikennekonsultointiin ja optimoineet asiakkaidemme teleoperaattoripalveluita. Toimintamme on osoittautunut yrityksille kannattavaksi, sillä väärin mitoitetut ja käyttämättömät liittymät aiheuttavat yrityksille keskimäärin noin 30 prosentin lisäkulun matkapuhelinliittymiin kuukausittain, BidGate Oy:n toimitusjohtaja Harri Malkamäki herättelee.
Hyvästit Exceleille
Tietoliikennekonsultointiin erikoistunut BidGate Oy säästää asiakasyritystensä aikaa ja rahaa kilpailuttamalla teleoperaattoripalveluita ja optimoimalla matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiä asiakkaidensa puolesta. Hiljattain yhtiö on julkaissut liittymien säännölliseen optimointiin sekä kustannusten ja käytön seurantaan käyttäjäystävällisen verkkopalvelun. Ensimmäisen optimoinnin yhteydessä saavutetaan usein jopa 30–40 prosentin kustannussäästöt. Yhtiön taustalla olevan Malkamäen vuosikymmenten kokemus teleoperaattorialalta on antanut vankan perustan palvelun kehittämiselle.
– Yritysten matkapuhelinliittymien käytön seuranta ja ajan tasalla pitäminen tuottaa jatkuvaa ylimääräistä työtä. Kehittämämme palvelu vastaa tähän haasteeseen pitkälle viedyllä automaatiolla, Exceleille voi heittää hyvästit. Älykkäät algoritmit pitävät huolen yrityksen matkapuhelinliittymäkannasta kuukausittain, Malkamäki kertoo.
Verkkopalvelu tekee asiakkaalle kuukausikohtaiset ehdotukset liittymäoptimoinnista käyttäjäkohtaisesti analysoidun datan perusteella.
– Palvelu laskee yrityksen sopimushinnoittelun ja käytössä olevien liittymätyyppien perusteella optimaalisen kokoonpanon liittymille. Samalla se laskee myös optimoinnilla saavutettavat kustannussäästöt, esittelee Malkamäki.
Palvelun tarjoama markkinavertailu tekee mahdollisen liittymäsopimuksen vaihtamisen helpoksi sopimuskauden päätyttyä.
– Palvelu auttaa kilpailuttamaan liittymät käytössä olevan datan perusteella hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä. Näin varmistetaan, että yrityksellä on jatkuvasti liittymissään markkinoiden parhaat hinnat, Malkamäki toteaa.
Automatisoitu BidGate tuo selvää säästöä
- Kustannussäästöjen maksimointi: Automatisoitu liittymien optimointi varmistaa, että jokainen puhelinliittymä on optimoitu käyttötarpeen mukaan. Automatisoitu prosessi säästää eurojen lisäksi henkilöstön aikaa.
- Käytön seuranta: Kuukausittainen liittymien käytön seuranta ja analyysi varmistavat, ettei matkapuhelinliittymien yli- tai alikäyttö aiheuta yritykselle lisäkustannuksia.
- Kustannusten hallinta: Automaattinen seuranta tarkistaa laskutusvirheet. Sopimuskauden päätyttyä palvelu kilpailuttaa parhaat hinnat yrityksen tarpeisiin.
Optimoitu hinnoittelu
Optimointipalvelun hinnoittelumalli takaa, ettei matkapuhelinliittymistä saavutettu kustannushyöty valu BidGate-palvelun kuluihin.
– Olemme täysin teleoperaattoripalveluntarjoajista riippumaton toimija, ja edustamme ainoastaan asiakkaitamme. Näin ollen liittymien kilpailutus ei nakerra omaa tulostamme, ja olemme voineet pitää palvelun käyttäjillemme kannattavana. Optimointipalvelun hinnoittelu skaalautuu asiakkaan liittymämäärän mukaan. Kuukausittainen laskutuksemme on noin euro liittymää kohden, Malkamäki kertoo ja rohkaisee säästämään teleoperaattorikustannuksissa jo tänään.