Erikoiskaupan keidas kehittyy kovalla vauhdilla Porvoossa

Monipuolinen erikoistavaran keskus Kuninkaanportti on vakiinnuttanut paikkansa hyvien liikenneyhteyksien varrella Porvoossa.
Teksti Liisa Joensuu Kuva Ismo Henttonen
Porvoon seudulla asuvien ja kauempaakin tulevien ostosmatka suuntautuu Kuninkaanporttiin silloin kun tarvitaan muuta kuin päivittäistavaraa. Kaupan keskittymä sijaitsee hyvällä paikalla kahden väylän kainalossa. Eteläpuolella kulkee E18-moottoritie Helsingistä itärajalle asti. Toinen aluetta rajaava väylä on Mäntsäläntie eli kantatie 55. Kuninkaanportissa käyvätkin porvoolaisten lisäksi esimerkiksi Sipoosta, Loviisasta ja Mäntsälän suunnalta tulevat asiakkaat sekä itärajan ylittäjät.
Mitä Kuninkaanportista sitten haetaan? Kaikkea arkeen ja juhlaan. Pihalle ja puutarhaan. Kotiin, tien päälle ja vesille. Ostoskori täyttyy elektroniikasta, rautakaupan tuotteista, sisustustavarasta ja monesta muusta arjessa tarvittavasta – lemmikkejäkään unohtamatta. Kuninkaanportissa voi myös ostaa ja tankata auton, hankkia huonekaluja ja lounastaa. Porvoon keskusta palveluineen, putiikkeineen ja persoonallisine kahviloineen on sekin vain parin kilometrin päässä.
Porvoon kaupunki kehittää Kuninkaanporttia edelleen, sillä alueella on hyvin kasvunvaraa. Kaupungin tonttipäällikkö Pekka Söyrilän mukaan myynnissä on parasta aikaa yksi erikoiskaupan tontti, ja kaavaan on tulossa ensi vuodeksi kaksi suurempaa tonttia. Niiden näkyvyys moottoritien varressa on todella hyvä.
– Alueen keskellä on vapaana valmis tontti, johon pääsee rakentamaan heti. Siinä on käytettävissä on 3 300 kerrosneliötä. Kahdella kaavaan tulevalla tontilla rakennusoikeutta on enemmän, toisessa 10 500 kerrosneliötä ja toisessa 8 500 kerrosneliötä. Niiden välissä kulkee alueen kokoojakaduista toinen, Ratsumestarinkatu. Tonttien asemakaava saataneen valmiiksi vuoden lopulla.
Räätälöitäviä tontteja
Porvoon kaupunki suhtautuu joustavasti yritysten toiveisiin. Kuninkaanportin asemakaavaa voidaan räätälöidä tarpeitten mukaan.
– Käymme läpi yrityksen tarpeet ja tarvittaessa räätälöimme kaavaa. Alue on pääosin avoin, joten kaavan hyväksynnän jälkeen rakentamisen aloittaminen on nopeaa.
Vanhempi asemakaava mahdollisti alueelle myös toimistotilat, mutta ne eivät kiinnostaneet yrityksiä. Tästä syystä myös kaksi kaavaan tulossa olevaa tonttia sijaitsevat liikerakennusten korttelialueella. Söyrilän mukaan räätälöinnin kautta alueelle on edelleen mahdollista saada myös toimistoja, jos riittävän suuri toimija kiinnostuu ajatuksesta.
– Sijainti ja liikenneyhteydet ovat erinomaiset. Helsingistä Kuninkaanporttiin ajaa 35 minuutissa. Lentoasemalta matka taittuu puolessa tunnissa. Ajomatka Vuosaaren satamasta kestää vain 25 minuuttia. Työvoiman saatavuus on hyvä, ja potentiaalisia asiakkaita riittää. Lisäksi Porvoossa asuntojen hintataso on alhaisempi kuin pääkaupunkiseudulla ja asuminen laadukasta.
VISIOSSA UUSI asema sijoittuisi Kuninkaanportin läheisyyteen.
Saavutettavuus paranee
Porvoon kaupunki parantaa Kuninkaanportin saavutettavuutta tulevaisuudessa entisestään. Ehdotusvaiheessa olevassa kaavassa Ratsumestarinkatua jatkettaisiin moottoritien eteläpuolen asuinalueelle Eestinmäkeen. Moottoritien ylittävä silta mahdollistaisi saapumisen alueelle uudesta suunnasta ja helpottaisi asukkaiden asiointia. Kuninkaanportissa sijaitsevan Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen Porvoon pelastusasema puolestaan saisi uuden reitin ajaa moottoritien eteläpuolelle.
Uusi silta voisi valmistua aikaisintaan viiden vuoden sisällä. Tulevaisuudessa siintää myös toinen, paljon suurempi hanke: Itärata. Hanke on vielä alkutekijöissään, mutta alueen visiossa Porvoon uusi asema sijoittuisi Kuninkaanportin läheisyyteen.
– Itäradan ja uuden aseman aikaikkuna on vähintään 10 vuotta. Itäradan rakentamisesta ei ole vielä päätöstä, mutta Itäradan suunnittelua edistävän hankeyhtiön perustaminen on käynnissä. Kaupungin kannalta Itärata on kiinnostava hanke, jonka toteutumiseen halutaan panostaa. Uusi rata kytkisi Porvoon kiinteämmin osaksi metropolialuetta, ja esimerkiksi lentoasemalle pääsisi 18 minuutissa. Uusi rata nykyaikaisine junineen kehittäisi Porvoon lisäksi koko Itä-Uuttamaata ja itäistä Suomea, Söyrilä muistuttaa.