Enemmän kuin pelkkää kuljetusta

GLi Yhtiöiden toimitusjohtaja Kristian Lellalle on tärkeää, että yrityksen työntekijät ovat motivoituneita työskentelemään ensisijaisesti asiakkaan etu edellä.
Kristian Lellan luotsaama, pirkanmaalainen GLi Yhtiöt tuottaa kokonaisvaltaisia logistisia palveluita. Yritys haluaa olla aidosti läsnä asiakkaidensa arjen haasteissa.
TEKSTI | MARJAANA TUNTURI KUVA | TORSTI MÄKINEN
Alun perin GLi Yhtiöt oli koulutusyritys. Nykyisin yrityksen liiketoiminnasta puolet on kuljetusta, puolet varastointia ja henkilöstövuokrausta. GLi myös kouluttaa edelleen, mutta toimitusjohtaja Kristian Lellalle on tärkeintä, että oma väki pysyy perillä alan vaatimuksista.
– Ensisijainen vaatimus työntekijöiltämme on, että heillä on asenne kohdallaan. Kun on motivaatio tehdä, autoa oppii kyllä ajamaan ja me koulutamme. Meillä on onneksi hyviä tyyppejä töissä ja vaihtuvuus on todella pientä, Lella kertoo.
Lella oppi itse arvostamaan opiskelua ja koulutusta vasta yli kymmenen vuoden työuran jälkeen. Peruskoulu tuli suoritettua juuri ja juuri, ja ammattikoulu jäi aikoinaan kesken. Aikuisena Lella opiskeli työn ohessa ensin auto- ja kuljetusalan teknikoksi ja sitten logistiikan insinööriksi. Nyt jatkuva uuden oppiminen ja kehittyminen ovat lähellä Lellan sydäntä ja GLi:n liiketoiminnan ytimessä.
Asiakkaiden etu edellä
Kun Lella saa tarjouspyynnön, hän ei halua kertoa, mitä maksaa neljän lavan siirtäminen paikasta toiseen. Hän haluaa tehdä jotakin enemmän, tutustua asiakkaan yritykseen ja pyrkiä tarjoamaan kokonaisvaltaisia logistisia ratkaisuja asiakkaan liiketoiminnan tueksi.
- Me emme kuljeta tavaroita, vaan asiakkaan liiketoimintaa. Joitakin ärsyttää, että haluan käyttää aikaa yhteiseen suunnittelutyöhön, mutta juuri kokonaisuuden miettiminen on olennaista.
GLi tekee asiakkaansa kanssa ensin palvelusuunnitelman. Sen jälkeen vasta toteutetaan. Joskus alkuperäinen suunnitelma ei ole kaikkein toimivin, ja silloin mietitään, mitä voitaisiin korjata.
- Jatkuva työn toimivuuden tarkastelu on tärkeä osa toimintaamme. Pyrimme kehittämään palvelujamme asiakkaan näkökulmasta mahdollisimman taloudellisiksi ja tehokkaiksi.
Tiivis vuorovaikutus asiakkaan arjen haasteissa auttaa sekä ymmärtämään asiakkaan etua että kehittämään GLi:n omaa toimintaa. Lella pitää yrityksensä vahvuutena sitä, että työntekijät tietävät mitä ja kenen tavaroita liikutetaan.
Jotta homma toimii, jokaisen työntekijän on oltava motivoitunut tekemään työtä asiakkaiden etu edellä. Se on kumppanuusajattelua, välittämistä. Kun kilpailu on kovaa, luotettavuus, täsmällisyys ja halu huolehtia asiakkaasta pitävät pinnalla. Näiden lisäksi seuranta on tärkeää. GLi:n asiakas saa halutessaan tarkan tiedon tavaroitaan kuljettavan auton sijainnista ja aikataulusta. Toiminta on kuitenkin ollut aina niin varmaa, ettei asiakkaiden ole tarvinnut kysellä perään.
Hiilineutraali vuonna 2030
Yritykselle seuranta on tärkeää, koska se auttaa pitämään kulut mahdollisimman pieninä. Kulujen tarkkailu tarkoittaa myös ympäristötekoa. Kun kuljettajien ajotapa on taloudellinen, säästyy rahan lisäksi myös ympäristö.
GLi:n tavoitteena on olla hiilineutraali yritys vuonna 2030. Kulujen minimointi ei logistiikka-alalla kuitenkaan riitä tavoitteeseen pääsyyn, vaan yrityksen hiilijalanjälkeä on kompensoitava jollakin. GLi on tehnyt sen istuttamalla puita.
- Alkuvuodesta istutimme 500 puuta ja nyt tehdään sama homma.