Enemmän kuin laatikko

Pahvi ei ole luopumassa tittelistään tärkeimpänä pakkausmateriaalina. Nyt se saa tukea työkalusta, joka mittaa pakkauksien sopivuutta kiertotalouteen.
TEKSTI | JOONAS RANTA KUVA | DS SMITH
Pahvi on kaikille tuttu materiaali. Kansankielellä yksinkertaistaen “pahvilaatikkona” tunnetun pakkauksen paikka kestävimpien ratkaisujen joukossa voikin yllättää.
– Aaltopahvi on nerokas keksintö, toteaa DS Smithin pakkaussuunnittelija Jyrki Valkama, jonka innovaatiot ovat kansainvälisesti palkittuja.
– Kun pakkauksen rakenne on oikein suunniteltu, aaltopahvi kestää suuret ja vaativammatkin, jopa satojen kilojen kuormat hyvin.
Kestävyys on kuitenkin vain yksi pahvin eduista.
– Esimerkiksi kauppojen kalatiskeille kalat voivat saapua EPS- eli styroksipakkauksessa. Tämä ei ole ainoastaan vähemmän ympäristöystävällistä, vaan styroksi on myös myymälälle hankala hävittää – toisin kuin pahvipakkaus, joka hoitaa saman tehtävän jopa paremmin.
Positiivista on se, että kysyntä kestävän kehityksen ja kiertotalouden vaatimukset täyttävien pakkauksien perään vain kasvaa. Ja tulokset puhuvat puolestaan.
– Keittiökalusteita valmistava asiakkaamme säästi pahviin siirtymällä noin 30 tonnia pakkausmuovia vuodessa, Valkama huomauttaa.
Pahvista on moneksi
Moni kuluttaja on tietämättään törmännyt DS Smithin pahvisiin luomuksiin. Niitä edustaa vaikkapa tuotteiden täyttämä myyntierälaatikko lähikaupan hyllyllä. Virvoitusjuoma- ja panimotuotteiden kanssa usein mukaan lähtevä pahvi on sekin iso osa itse ostokokemusta. Brändätty pahvipakkaus on myös tehokasta markkinointia.
Oikeanlaiset pakkaukset vaikuttavat yrityksen kustannuksiin alentavasti: ne tehostavat tuotantoa, vähentävät logistiikkaa ja pienentävät tarvetta varastotilalle. Ympäristön kannalta pakkaukset ovat etujoukoissa taistelussa puhtaamman huomisen puolesta. Oikeanlainen pakkausratkaisu minimoi riskejä sekä parantaa tuotannon varmuutta – ja auttaa kasvattamaan myyntiä.
– Yritykset vaativat lähes poikkeuksetta kierrätettävästä materiaalista tehtyjä pakkauksia. Eikä sekään aina riitä. Lisäksi asiakkaat haluavat kierrätettyä materiaalia.
Aaltopahvi sopii kiertotalouteen loistavasti. Se voidaan käyttää uudelleen jopa 25 kertaa.
Kiertotaloutta kohti
DS Smith on Euroopassa aaltopahvipakkausten johtava asiantuntija, joka työllistää yli 700 suunnittelijaa. Pakkausyritys on työnsä puolesta vahvasti kiinni ajassa ja kiertotalouden uusissa vaatimuksissa. Ja ne pahvi täyttää erinomaisesti.
Yrityksen uusi Circular Design Metrics -työkalu on ensimmäinen laatuaan. Se tarkastelee kahdeksan indikaattorin avulla pakkauksen soveltuvuutta kiertotalouteen. Datan pohjalta voi tarvittaessa aloittaa uuden pakkauksen suunnittelutyön.
– Kun ymmärrämme yrityksen liiketoimintaa ja toimitusketjuja, voimme suunnitella juuri heille sopivan ratkaisun. Täten puhutaankin enemmän kuin vain itse pakkauksesta. Muun muassa tuotteiden määrä, tyyppi sekä pakkaus- ja kuljetustapa on huomioitava kaikessa.
Usein Valkama lähtee ratkomaan asiakkaidensa haasteita työpajojen avulla. Niissä asiakas tuodaan osaksi suunnitteluprosessia alusta alkaen.
– Näin suunnittelijan vinkkelistä haasteisiin tarttuminen yhdessä asiakkaan kanssa on ihannetilanne.