Digipalveluita uusille toimialoille

Poikkeusolot ovat tuoneet haasteita uusille aloille. Onnistunut digitalisointi syntyy palvelumuotoilun keinoin yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Ceon Oy tarjoaa ratkaisuja ja toimii kumppanina prosessissa.
Teksti Anne Koivisto Kuva Joona Raevuori
Digitalisoinnin kysyntä lisääntyy jatkuvasti. Nyt yhteydessä ovat etenkin toimialat, joilla ei ole aiemmin ollut tarvetta digitalisaatiolle, kertoo Ceonin perustaja Juha Rajamäki.
Ceon Oy luo asiakkailleen verkkopalveluita, mobiilisovelluksia sekä huolehtii näiden ylläpidosta.
– Olemme toteuttaneet vuoden aikana muun muassa palvelun videopohjaisille verkkokokouksille.
Digitalisoinnin aluksi tarkastellaan, onko uudelle palvelulle tarvetta. Tärkeintä on, että verkkopalvelu tai mobiilisovellus tuo iloa tai tehokkuutta työn tekemiseen.
– Tämä on todella arvokas osa prosessia, jota ei kannata ohittaa. Loppukäyttäjiä haastattelemalla löydetään palvelun tärkeimmät toiminnot ja todelliset tarpeet, joista voidaan lähteä liikkeelle.
Moni digitalisaatiosta innostunut yritys lähtee suoraan kopioimaan kilpailijan palvelua. Tällöin hyöty loppukäyttäjälle on vain marginaalinen ja siitä puuttuu kilpailuetu. Kun aidosti mietitään loppukäyttäjää boksin ulkopuolelta, mahdollisuudet ovat rajattomat.
Messutunnelma verkkoon
Onnistunut esimerkki digitalisaatiosta on Ceonin asiakkaalleen toteuttama verkkopalvelu, jonka tarkoituksena oli viedä messutapahtuma virtuaaliseen ympäristöön.
– Mietimme ensin tapahtuman tunnelmaa ja kävijöiden toimintaa paikan päällä. Miten sama toteutetaan verkossa, Rajamäki pohtii.
Palvelumuotoilun keinoin teimme asiakkaalle klikkailtavan prototyypin, jota käyttäjät kokeilivat.
Testaus on olennainen osa digipalvelun toteutusta. Kun käyttäjien tarpeet otetaan osaksi prosessia, vältytään ikäviltä yllätyksiltä palvelun valmistuttua. Vasta testauksen jälkeen alkaa ohjelmiston kehitys.
– Oli mielenkiintoista miettiä messukokemusta alusta loppuun niin, että sama tunnelma saadaan välittymään myös verkossa.
Käyttäjä tietää parhaiten
Tapahtuman järjestäjällä on mahdollisuus pohtia, miten palvelua voi yhä parantaa tai voisiko sen kaupallistaa. Digitalisoinnin ei aina tarvitse koskea uutta palvelua, vaan olemassa olevissa järjestelmissä on myös tehostamisen varaa.
Rajamäen mukaan paras näkemys tähän saadaan palvelua päivittäin käyttäviltä ihmisiltä. Hän peräänkuuluttaa kaikessa palautteen merkitystä.
– Tuntuu pahalta sanoa, mutta ohjelmistokehitys on kuitenkin kallista. Siksi sen tulee olla viimeinen askel prosessissa.
Rajamäki aloittaisi olemassa olevan palvelun kehittämisen palautekanavan luonnilla, jos sellaista ei vielä ole olemassa.
– Käyttäjät tietävät parhaiten palvelun nykyiset kipukohdat, joten on järkevää aloittaa kysymällä heiltä.
Pienenä ja suoraviivaisena toimijana Ceonin on helppo keskittyä asiakkaan auttamiseen. Pysähdytään ja mietitään yhdessä, miten palvelu kohtaa tarpeen. Tekijät toimivat suoraan asiakkaiden kanssa, jolloin yhteistyö on luontevaa ja päätöksiä pystytään tekemään nopeasti.
– Pikavoittojen sijaan haemme pitkäaikaisia kumppanuuksia, joissa asiakkaamme menestyy, Rajamäki kiteyttää.