Digiloikka on sekä taloyhtiön että asukkaiden etu

Mitä jos saunan, pesutuvan ja kerhotilan voisi varata sovelluksen kautta? Tai jos taloyhtiön ajankohtaiset tiedot tulisivat suoraan asukassovellukseen ja porrasnäytölle? Näin toimivat One4all Finland Oy:n digitaaliset asumisen palvelut Juli Living Finland Oy:n kohteissa. Palveluiden käyttö säästää aikaa ja rahaa, keventää ympäristökuormaa sekä tekee asumisesta helppoa ja mukavaa.
TEKSTI maria paldanius | kuva atte makkonen
Kun vuokralainen astuu Juli Living Finland Oy:n kohteeseen, hän pääsee saman tien ajan tasalle taloyhtiön tapahtumista: vastassa on digitaalinen porrasnäyttö, jossa asukastiedot ja ajankohtaiset asiat päivittyvät reaaliajassa. Näyttö korvaa taloyhtiöiden perinteiset rapputaulut, joissa roikkuu usein vanhaa ja uutta tietoa sikin sokin – ja joissa tiedot voivat päivittyä viiveellä. Porrasnäyttö on yksi monista digitaalisista asumisen palveluista, jotka tekevät asumisesta helppoa ja mukavaa – ja jotka Juli Livingillä on käytössään.
– Kohteistamme löytyvät kaikki One4allin digipalvelut: porrasnäyttö, asukassovellus ja varauskalenteri sekä siihen liitetty kulunhallintajärjestelmä ja maksupalvelu. Osassa kohteita on myös saunan relekäynnistys, eli kiuas kytkeytyy päälle ja pois päältä varausten mukaan. Varauskalenterin kautta asukkaat voivat varata yhteisiä tiloja, kuten saunan ja pesu- tai kerhotilan, alustaa Juli Living Oy:n kiinteistöjohtaja Aki Baarman.
Helppoa ja nopeaa asukasviestintää
Digitaalinen palvelualusta mahdollistaa asumisen palvelut ajasta ja paikasta riippumatta: asukas ei ole riippuvainen muista ihmisistä, kuten isännöitsijästä, vaan voi käyttää palveluita itsenäisesti sovelluksessa. Tiedotteet tulevat asukkaalle sähköpostitse ja asukassovellukseen, minkä lisäksi kaikki taloyhtiön varauskalenterit löytyvät asukassovelluksesta. Varauskalenteria voi hyödyntää paitsi yhteiskäyttötilojen, myös yhteiskäytössä olevien hyödykkeiden, kuten työkalujen tai yhteiskäyttöpyörien varaamiseen. Laskutustarvekin poistuu, kun varaukset voi maksaa sovelluksen kautta.

– Haluamme, että asukkaan olisi mahdollisimman helppo vuokrata asuntoja – ja että se sama helppous jatkuisi myös asumisen aikana. One4all tukee meitä tässä tavoitteessa. Hyvä esimerkki on yleisten tilojen varaaminen: sen sijaan, että asukkaan tarvitsee kipittää saunaan tai pesutupaan ja laittaa nimi paperiin, hän voi varata vuoron sovelluksen kautta, havainnollistaa Juli Livingin Suomen maajohtaja Milla Kettunen.
Digipalvelujen hyödyt kohdentuvat tasapuolisesti sekä asukkaiden että taloyhtiön suuntaan. Automaation myötä niin palvelujen saatavuus, kustannustehokkuus, asukastyytyväisyys kuin asumisviihtyvyys kasvavat, kun asukkaat saavat ajantasaista tietoa helposti ja nopeasti. Huoltoyhtiön ja isännöitsijän kannalta lisäetuna on ajansäästö: viestintä hoituu työpöydän ääreltä ilman paperien tulostelua tai matkustamista.
– Sähköisen asukasviestinnän ansiosta ei enää tarvita kiinteistöhuoltoa toimittamaan tiedotteita. Näin vältytään turhalta ajamiselta ja paperiroskalta, mikä tukee myös kestävää kehitystä, Baarman tähdentää.
ONE4ALL FINLAND OY
- Kotimainen asukasviestinnän ja digitaalisten asumispalvelujen asiantuntijayritys.
- Yrityksen missiona on kehittää kokonaisvaltaista asumisen laatua.
- Palveluihin kuuluvat muun muassa taloyhtiöiden digitaaliset porrasnäytöt, asukkaiden mobiilisovellus sekä digitaalinen varauskalenteri, jonka kautta varataan yhteistiloja ja asumisen palveluita.
- One4allille on myönnetty Suomen Vahvimmat Platina -sertifikaatti.
- Yritys on perustettu vuonna 2011.
one4all.fi/fi/
One4allin palvelut skaalataan aina asiakkaan tarpeiden mukaan. Yrityksen asiantuntijat kartoittavat asiakkaan tarpeet, minkä jälkeen valitaan tavoitteita tukevat ratkaisut yhteistyössä. Tästä kertoo esimerkiksi se, että Juli Livingin kohteissa One4all -sovellus loistaa yrityksen omissa brändiväreissä.
– Tuntuu kivalta toivottaa omissa brändiväreissä asukas tervetulleeksi, Kettunen kuittaa.
Vastuullisuus yhteisenä tavoitteena
One4allin tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea vastuullisuudesta tinkimättä. Sen lisäksi, että digitaaliset asumisen palvelut pienentävät hiilijalanjälkeä vähentäen kulutusta ja liikkumista, kaikki One4allin vuoden 2021 huhtikuun jälkeen valmistamat porrasnäytöt ovat hiilineutraaleja. Niistä koituvat hiilidioksidipäästöt kompensoidaan luontohankkeisiin. Juli Livingin toimintaa ohjaa hiilineutraalius sekä rakentamis- että asumisvaiheessa. Yhdessä omistajansa, NREPin kanssa yritys on sitoutunut hiilineutraaliin kiinteistöportfolioon vuoteen 2028 mennessä.
– Jo nyt kaikki kiinteistömme ovat energian ja kaukolämmön osalta hiilineutraaleja. Vastuullisuus ohjaa kaikkea tekemistämme aina asuntojen materiaaleista ja valaistuksesta vesikalusteisiin ja kodinkoneisiin. Arvioimme kaikkien ratkaisujen vaikutuksia ihmisiin ja ympäristöön kriittisesti, sanoo Juli Livingin tuotepäällikkö Janine Fager-Jokisalo.
Syksyllä 2020 perustettu Juli Living tarjoaa vuokra-asumista viidessä Etelä-Suomen kaupungissa. Yritys on täydentänyt palvelujaan asiakaspalvelulla ja isännöinnillä pyrkien siihen, että asumisen palvelut olisivat laajasti yrityksen omissa käsissä. Arjen digitalisoituminen vaatii uusia ja innovatiivisia digiratkaisuja asumisen saralla. Sellaisia tarjoaa vuonna 2011 perustettu One4all – kokonaisvaltaisen asumisen laadun kehittämisen edelläkävijä Suomessa.
– Yhteistyössä One4allin kanssa haluamme jatkossakin tutkia, mitä kaikkea digirintamalla olisi mahdollista tehdä entistä helpomman ja mukavamman asumisen edistämiseksi, Baarman summaa.
Kiinnostaako taloyhtiösi päivittäminen digiaikaan? One4allilta löytyy ratkaisut kaikkien taloyhtiöiden tarpeisiin. Tutustu one4all.fi.
JULI LIVING FINLAND OY
- Syksyllä 2020 perustettu vuokra-asuntotoimija.
- Tarjoaa vuokra-asumista viidessä kaupungissa Etelä-Suomen alueella.
- Kaupungit: Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku ja Tampere.
- Toimintaa ohjaa hiilineutraalius sekä rakentamis- että asumisvaiheessa.
- Palveluihin kuuluvat vuokraus sekä oma asiakaspalvelu ja isännöinti.
- Kohteista löytyy myös monenlaisia yhteistiloja.
- Yhteistilojen varaaminen ja käyttö onnistuu One4allin digitaalisen asumisen palvelujen avulla.
- Yrityksen omistaa NREP, Pohjoismaiden johtava kiinteistökehittäjä.
- NREP pyrkii olemaan hiilineutraali vuoteen 2028 mennessä.