Digiloikka helpottaa sekä taloyhtiön että asukkaiden arkea

Mitä jos saunan, pesutuvan ja kerhotilan voisi varata sovelluksen kautta? Tai jos taloyhtiön tiedot tuli- sivat suoraan sovellukseen ja porrasnäytölle? Näin toimivat One4allin digitaaliset asumisen palvelut.
TEKSTI maria paldanius | kuva atte makkonen
Kun vuokralainen astuu Juli Livingin kohteeseen, hän pääsee saman tien ajan tasalle taloyhtiön tapahtumista: vastassa on digitaalinen porrasnäyttö, johon asukastiedot ja ajankohtaiset asiat päivittyvät reaaliajassa. Näyttö korvaa taloyhtiöiden perinteiset rapputaulut, joissa roikkuu usein vanhaa ja uutta tietoa sikin sokin, ja joissa tiedot voivat päivittyä viiveellä. Porrasnäyttö on yksi monista digitaalisista asumisen palveluista, jotka tekevät asumisesta helppoa ja mukavaa.
– Kohteistamme löytyvät kaikki One4all-in digipalvelut: porrasnäyttö, asukassovellus ja varauskalenteri sekä siihen liitetty kulunhallintajärjestelmä ja maksupalvelu. Osassa kohteita on myös saunan relekäynnistys, eli kiuas kytkeytyy päälle sekä pois päältä varausten mukaan. Varauskalenterin kautta asukkaat voivat varata yhteisiä tiloja, kuten esimerkiksi saunan ja pesu- tai kerhotilan, alustaa Juli Livingin kiinteistöjohtaja Aki Baarman.
Nopeaa asukasviestintää
Digitaalinen palvelualusta mahdollistaa asumisen palvelut ajasta ja paikasta riippumatta. Asukas ei ole riippuvainen muista ihmisistä, kuten isännöitsijästä, vaan voi käyttää palveluita itsenäisesti sovelluksessa. Tiedotteet tulevat asukkaalle sähköpostitse ja asukassovellukseen. Myös taloyhtiön varauskalenterit löytyvät sovelluksesta. Varauskalenteria voi hyödyntää paitsi yhteiskäyttötilojen, myös yhteiskäytössä olevien hyödykkeiden, kuten työkalujen tai yhteiskäyttöpyörien varaamiseen. Laskutustarvekin poistuu, kun varaukset voi maksaa sovelluksen kautta.
– Haluamme, että asukkaan olisi mahdollisimman helppo vuokrata asuntoja – ja että se sama helppous jatkuisi myös asumisen aikana. One4all tukee meitä tässä tavoitteessa. Hyvä esimerkki on yleisten tilojen varaaminen: sen sijaan, että asukkaan tarvitsee kipittää saunaan tai pesutupaan ja laittaa nimi paperiin, hän voi varata vuoron sovelluksen kautta, havainnollistaa Juli Livingin Suomen maajohtaja Milla Kettunen.
Digipalvelujen hyödyt kohdentuvat tasapuolisesti sekä asukkaiden että taloyhtiön suuntaan. Automaation myötä palvelujen saatavuus, kustannustehokkuus, asukastyytyväisyys ja -viihtyvyys kasvavat, kun asukkaat saavat ajantasaista tietoa helposti ja nopeasti. Huoltoyhtiön ja isännöitsijän kannalta lisäetuna on ajansäästö: viestintä hoituu työpöydän ääreltä ilman paperien tulostelua tai matkustamista.
– Sähköisen asukasviestinnän ansiosta ei enää tarvita kiinteistöhuoltoa toimittamaan tiedotteita. Näin vältytään turhalta ajamiselta ja paperiroskalta, mikä tukee myös kestävää kehitystä, Baarman tähdentää.
One4allin palvelut skaalataan aina asiakkaan tarpeiden mukaan. Yrityksen asiantuntijat kartoittavat asiakkaan tarpeet, minkä jälkeen valitaan tavoitteita tukevat ratkaisut yhteistyössä. Tästä kertoo esimerkiksi se, että Juli Livingin kohteissa One4all Mobile -sovellus loistaa yrityksen omissa brändiväreissä.
Syksyllä 2020 perustettu Juli Living tarjoaa vuokra-asumista viidessä Etelä-Suomen kaupungissa. Arjen digitalisoituminen vaatii uusia ja innovatiivisia digiratkaisuja asumisen saralla, joita vuonna 2011 perustettu One4all Finland Oy tarjoaa taloyhtiöille.
Tutustu asumisen digitaalisiin ratkaisuihin one4all.fi.