Asiakassuhde syvenee mobiilissa

Salasanat ovat tulleet tiensä päähän. Tänä päivänä kuluttajat suosivat verkossa asioidessaan helppoa ja turvallista biometristä tunnistautumista.
Teksti Pekka Säilä Kuva Patrik Pesonen
Joudut kolariin parkkipaikalla ja mietit, miten käytännön paperisota hoidetaan. Vahinkotapauksessa riittää, että avaat vakuutusyhtiösi mobiilisovelluksen, johon kirjaudut kasvojen tunnistuksella. Tämän jälkeen sovellus kysyy tarvittavat tiedot ja neuvoo toimenpiteet kolaripaikalla. Samalla täyttyy automaattisesti myös korvaushakemus, joka siirtyy heti käsittelyyn.
– Monet kansainväliset asiakaspalveluyritykset ovat digitaalisissa palveluissa jo pitkällä. Nykyisin myös kuluttajat odottavat, että mobiiliapplikaatiot auttavat heitä etenemään systemaattisesti, turvallisesti ja automatisoidusti lähes kaikkien palveluiden kohdalla. Voikin sanoa, että salasanojen aika on ohi. Ne ovat tietoturvariski, hankalia käyttää ja ylläpitää, sanoo turvallisen digitaalisen kanssakäymisen palveluita tarjoavan Signicat AS:n kehitysjohtaja Janne Jutila.
Suomessa moni kuluttajille tarjottava digitaalinen sovellus pohjautuu salasanojen käytölle, vaikka suuri osa tietomurroista johtuu juuri niiden kalastelusta. Hakkerit pystyvät selvittämään helpohkoja salasanoja sekunneissa ja pahimmillaan imuroimaan esimerkiksi yrityksen kaikki asiakastiedot haltuunsa.
– Vain pankkisektorin tietoturva ja helppokäyttöisyys on Suomessa edelleen maailman huipputasoa. Vahvaan tietoturvaan tottuneet kuluttajat odottavat yhtä tietoturvallista ja toimivaa palvelua muiltakin palveluntarjoajilta, Jutila toteaa.
Digiturvallisuus luo arvoa
Suurin osa nykyisestä liiketoiminnan kasvusta tapahtuu mobiiliympäristössä, joten myös käyttäjät olettavat, että palvelut sujuvat älypuhelinta käyttäen vaivattomasti ja mahdollisimman automatisoidusti.
– Tämän päivän yritykset kohtaavat digitaalisessa liiketoiminnassa kilpailijoita maailmanlaajuisesti. Uskallan väittää, että monien yritysten luotettavuus ja kuluttajien niistä saama mielikuva kärsivät merkittävästi, jos tätä ei oivalleta ajoissa.
Jo nyt monet kansainväliset yritykset tarjoavat palveluitaan vain verkossa. Kilpailu asiakkaista rakennetaan mobiilisovellusten varaan, joissa sekä asiakassuhteen hoitaminen että palveluiden ja tuotteiden ostaminen tapahtuvat korkea tietoturva säilyttäen.
– Jos haluaa tiivistää asiakassuhteitaan ja parantaa omaa digitaalista kilpailukykyään, kannattaa hakea apua asiantuntijoilta ja hankkia tietoturvaratkaisut palveluina, joiden pohjalle on helppo rakentaa toimivia sovelluksia. Tarjoamme Signicatilla digitaalisia ratkaisuja henkilöllisyyden sähköiseen vahvistamiseen, turvalliseen tunnistautumiseen ilman salasanoja sekä juridisesti pitäviin sähköisiin allekirjoituksiin. Kaikki luottamus- ja varmennepalvelut löytyvät meidän avullamme yhdestä osoitteesta.
Lisätietoa signicatin tarjoamista ratkaisuista: