Aikaa ihmisille, mielenrauhaa ravintolayrittäjille

Ruoan tilaamiseen kehitetty NoutoAteria-palvelu ja kauppakeskuksissa pilotoitava itsepalvelukioski minimoivat turhan säädön asiakkailta ja ravintoloilta.
TEKSTI JOONAS RANTA | kuva NELLY TULIMÄKI
Joitain vuosia sitten kaksi Nokian työntekijää jonotti, yhdessä 50 muun kiireisen ihmisen kanssa, asiakaspalvelutilanteeseen. Odottelun aikana toiselle iski kova nälkä, toinen sai ensimmäisen parkkisakkonsa. Jonosta poistuminen ei ollut vaihtoehto.
Heräsi kysymys siitä, miksi tällaiseen tilanteeseen ei ole sovellusta. Ratkaisuksi syntyi Jonoon.fi. Digitaalinen, läpinäkyvä ratkaisu jonotustilanteisiin. Saman filosofian alle on rakennettu NoutoAteria. Verkkoselaimessa toimiva palvelu, joka helpottaa ruoan tilaamista ja samalla ravintoloitsijoiden arkea.
NoutoAterian ihmiskeskeinen filosofia on ollut tinkimätön osa kehitystyötä jo ensimmäisestä päivästä alkaen. Ruokailijoiden lisäksi myös ravintoloitsijoiden arjen helpottaminen vaatii näiden ymmärtämistä.
– Alustan suunnitteluvaiheessa keskustelimme 70 ravintolayrittäjän kanssa. Yhteisiä teemoja alkoi heti nousta pöydälle, kertoo NoutoAteriasta vastaavan Codemendersin perustaja, toimitusjohtaja sekä yksi tarinamme ex-nokialaisista Aseeem Shakuntal.
Alustasta ystäväksi
Shakuntal korostaa, että moni ravintolayrittäjä edustaa alansa huippua. Silti teknologia, digitalisaatio tai sosiaalinen media ei välttämättä ole heidän vahvuutensa. Ruoantilaussovellusten hyöty asiakkaille piilee valikoimassa ja helppoudessa. Samalla ravintoloille on avautunut mahdollisuus vakaaseen tilausten virtaan. Tilausten virta ei aina kuitenkaan tarkoita tulovirtaa.
NoutoAterian tarkoitus on olla enemmän kuin teknologinen alusta.
– Haluamme olla ravintoloiden ystävä. Tarjoamme kokonaisvaltaisia palveluja edulliseen hintaan. Tämä vapauttaa yrittäjän ja henkilökunnan ajan oleelliseen.
NoutoAteria ei myöskään halua jäädä turhan bisnesjargonin tasolle.
– Me autamme ravintoloita ansaitsemaan enemmän rahaa.
NoutoAteria myös mukautuu jatkuvasti ravintoloiden tarpeisiin.
Keskimääräisellä 20 euron tilauksella ravintola, joka käyttää NoutoAteriaa, säästää 7,40 euroa jokaista verkossa tehtyä tilausta kohden. NoutoAterian sisäänrakennetut työkalut säästävät jopa 20 prosenttia ravintolan ajasta.
Ravintolalta yhteistyö ei vaadi hankintoja, raskaita teknologisia prosesseja tai edes sovelluksen lataamista. Kumppaniksi alkaminen vie noin 30 minuuttia. Pian sen jälkeen ravintola voi aloittaa tilauksien vastaanottamisen. Riskittömästi ja ravintolan omilla ehdoilla.
Helsingin Niittykummun Kauppakeskus Niityssä – ja nyt myös Herttoniemen Hertsissä – asioivia ihmisiä on jo jonkin aikaa tervehtinyt NoutoAterian itsepalvelukioski. Ainutlaatuinen ratkaisu mahdollistaa ruoan tilaamisen kauppakeskuksen ravintoloista. Silloin kun se asiakkaalle parhaiten sopii.
Kioski mahdollistaa ajan hyödyntämisen, kun annos odottaa ravintolassa muualla asioinnin ajan, eikä käyttäjän tarvitse kierrellä ympäri ostoskeskusta ravintoloita etsien.
Itse ajoitettu ruokailuhetki on myös mahdollisimman stressitön. Sen myötä aikaa jää elämälle. Palvelutiskin molemmin puolin.