Aika on kuluttajan arvokkain resurssi

Suomalainen innovaatio vastaa kustannustehokkaasti kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta aiheutuviin kannattavuushaasteisiin ravintoloissa.
TEKSTI mari korhonen | kuva joona raevuori
Ravintolabisneksen kannattavuuden tukipilariksi pandemian jälkimainingeissa kehitetty ruoan verkkotilauspalvelu NoutoAteria laajentaa myyntikanaviaan itsepalvelukioskeilla. Tammikuussa 2022 toimintansa aloittaneen NoutoAterian lähtökohtana on luoda ravintoloille kustannustehokas markkinointialusta ja myyntikanava, joka rohkaisee kuluttajia suosimaan lähialueensa ravintoloita näkyvyydellä ja käyttäjäystävällisellä ostoprosessilla.
Verkkokauppa haastaa
Uudet itsepalvelukioskit täydentävät verkkotilauskonseptia tarjoamalla uuden myyntiväylän kauppakeskuksissa toimiville ravintoloille. Samalla ne vapauttavat kuluttajien ajan ravintolassa jonottamisesta ostoksien tekemiseen ja asioiden hoitamiseen.
– Verkkokauppa on muuttanut pysyvästi ruoan kulutustottumuksia, mikä aiheuttaa ravintoloille kannattavuushaasteita. Raaka-ainekustannukset ovat nousseet ja ison siivun katteesta syövät ruokalähettipalvelut ovat tulleet jäädäkseen, mikä on monelle ravintolalle kestämätön tilanne, idean taustalla oleva innovoija ja Codemenders Oy:n toimitusjohtaja Aseeem Shakuntal kertoo.
Codemenders auttaa ravintoloita uudistuneessa markkinatilanteessa ajan henkeen istuvalla tilauspalvelulla ja inhimillisillä kustannuksilla, jotka istuvat jokaisen ravintolayrittäjän budjettiin.
– Samalla vapautamme ravintolayrittäjän resursseja myynnistä ja markkinoinnista ydintekemiseen.
Kioski vapauttaa ravintoloitsijan resursseja ydintekemiseen.
Codemenders Oy:n toimitusjohtaja Aseeem Shakuntal
Ruokailemaan jonottamatta
NoutoAteria-itsepalvelukioskit kauppakeskuksissa tuovat kuluttajien ulottuville näkymän ostoskeskusten ravintolatarjonnasta sekä arvioiduista odotusajoista kokonaisuudessaan. Ensimmäinen itsepalvelukioski on jo otettu käyttöön Kauppakeskus Niityssä Espoossa.
– Kauppakeskukset ovat nykyisin suuria ja mieleisen ravintolan etsiminen voi viedä kallisarvoista aikaa. Kun haluttu ravintola viimein löytyy ostoskeskuksen sokkeloista ja se onkin täynnä, turhautuminen on taattu. Itsepalvelukioski parantaa asiakaspalvelua antamalla kuluttajille heidän kaipaamansa informaation päätöksenteon tueksi ennen ravintolaan saapumista.
Tilauksen jälkeen kuluttaja saa joko tekstiviestillä tai sähköpostilla yksityiskohtaiset tiedot prosessin etenemisestä, jolloin ruoan voi noutaa tai ruokailemaan voi saapua vasta kun annos on valmis. Tilauksen maksamisessa hyödynnetään älylaitteella skannattavaa QR-koodia, jolla varmistetaan maksutapahtuman turvallisuus.
– Yhteiskunnan lyhytjännitteisessä ilmapiirissä kuluttajien vaatimukset ovat kasvaneet, ja ajankäyttö halutaan optimoida muuhun kuin jonottamiseen. Ostoprosessin helpottaminen edistää paikallisten ravintoloiden kassavirtaa. Samalla Noutoateria-palvelun käyttäjällä on mahdollisuus voittaa 50 euron arvoinen lahjakortti kuukausittain, yli 300 000 asiakasta palvelleen jonoon.fi-palvelunkin taustalla oleva Shakuntal kertoo.
Lisää: noutoateria.fi