Älykkäämpiä latausratkaisuja sähköautoille

Älykkäämpiä latausratkaisuja sähköautoille

Kun sähköautojen ja niiden latausinfran kysyntä kasvaa, on tärkeä kehittää älykkäitä latausasemia. GAROn latausasemat voidaan liittää pilvilpalveluun, joka kerää kulutukseen liittyvää dataa.

Älykkäämpiä latausratkaisuja sähköautoille

Ajoneuvojen latauksen tarve asuinrakennuksissa ja työpaikoilla kasvaa. Älykäs latausasema kykenee mittaamaan lataamisen energiankulutuksen.

Teksti ja kuva GARO Finland

Julkisia sähköautojen latausasemia on mahdollista käyttää OCPP-protokollalla. Tämä on kuitenkin vaihtoehtoaan kalliimpi investointi, koska kyseiseen käyttöön valjastetut latausasemat ovat kalliimpia ja operaattori laskuttaa kuukausimaksuja, joskus jopa osan ladatusta energiasta.

– Jos ei ole suoraa tarvetta käyttää operaattoria, tarjoaa GARO kustannustehokkaamman, oikeudenmukaisen ratkaisun. Se mahdollistaa älykkään, turvallisen ja tehokkaan ajoneuvon latauksen asuinrakennuksissa, työpaikoilla ja parkkihalleissa, toteaa GARO Finland Oy:n toimitusjohtaja Patrick Karlsson.

Latausasemat pilvipalveluun

GAROn ratkaisu hallinnoinnin mahdollistamiseksi on GLB- tai TWIN-latausasemat ja G-Cloud-pilvipalveÄlykkäämpiä latausratkaisuja sähköautoille lu. G-Cloud-pilvipalvelu on helppo ja edullinen kulutusdatan keräyspalvelu, jolla esimerkiksi isännöitsijä pystyy hoitamaan taloyhtiön asukkaiden sähköauton latauksen kulutukseen liittyvän laskutuksen halutuissa aikajaksoissa. Laskutusdataa saadaan kerättyä joko asemakohtaisesti tai käyttäjäkohtaisesti RFID-tägien avulla, mikäli osa asemista on yhteiskäytössä.

Yksi latausasemista varustetaan master-asemaksi WLAN-kortilla, jolla ryhmä liitetään internetiin ja muut latausasemat ketjutetaan master-aseman alle. Kokonaisuuden rakentaminen on helppoa.

Kaikki toimii myös ilman G-Cloudia ja kohde, jossa laite- ja asennusvaatimukset jo täyttyvät, voidaan lisätä G-Cloud-pilvipalveluun myöhemmin. Järjestelmää on helppo laajentaa, jos latausasemien tarve lisääntyy. Myös uusien RFID-tägien aktivointi sujuu helposti ja nopeasti käyttäjien vaihtuessa. Palvelun perustamiskustannukset kohteessa ovat edulliset ja määräytyvät kohteen latausasemaryhmän koon mukaan. Yhteen ryhmään voi liittää 32 GLB-latausasemaa tai 16 TWIN-latausasemaa. Perustamismaksun lisäksi jokaisesta latausasemasta peritään vain muutamien eurojen hintainen kuukausimaksu. G-Cloud on helppo ja edullinen valinta.

Vastaavat yllä mainitut latausasemat löytyvät myös operaattoriversioina, mikäli asiakkaalla on tarve ja halu käyttää operaattoria. Valinta on aina asiakkaan.

Pohjoismainen toimija

GAROn latausasemat soveltuvat kaikentyyppisten sähkö- ja hybridiautojen lataamiseen. Ne on kehitetty erityisesti pohjoismaiseen ilmastoon soveltuviksi ja ne täyttävät kaikki sähköasennusmääräysten vaatimukset.

GLB- tai TWIN-latausasemat yhdistettynä G-Cloud-pilvipalveluun muodostavat järjestelmän, joka täyttää ARAn vaatimukset sähköautojen latausinfra-avustukselle.

GARO kehittää innovatiivisia tuotteita ja järjestelmiä sähköasennusteollisuudelle omalla tuotemerkillään. Tukholman Nasdaqiin listatun GARO-konsernin pääkonttori sijaitsee Gnosjössä Ruotsissa. Yhtiöllä on toimintaa Ruotsin lisäksi Norjassa, Suomessa, Irlannissa, Englannissa ja Puolassa. GAROn tuotevalikoima on kotimaassaan markkinajohtaja useilla tuotealueilla. Yrityksen jakelukanavana on sähkötukkuliikkeet ympäri Suomen.